LinkedIn is de afgelopen jaren gekroond tot hét B2B platform binnen (PPC) advertising. Dat is ook niet vreemd gezien de targeting mogelijkheden. Ben je op zoek naar een CFO binnen een specifieke branche? Even checken en…Yes, een aantal profielen die matchen.

LinkedIn heeft zich dus bewezen als een interessant platform voor het targeten van B2B doelgroepen. Maar wist je dat je met Google Ads nog veel gerichter je B2B doelgroep kunt targeten?

Weg met vage leads, hallo gemotiveerde prospects! 

We nemen je graag mee in de 3 belangrijkste targeting-opties binnen Google Ads. 

whello team b2b leadgeneratie sessie

1. B2B zoekwoord targeting

Misschien wel de meest, nee, dé meest performance driven targeting optie binnen Google Ads: zoekwoorden. Zoekwoordtargeting is altijd relevant.

Mensen zoeken online naar antwoorden. En jij hebt die antwoorden! Met zoekwoordtargeting zorg je dat jouw aanbod verschijnt wanneer potentiële klanten dezelfde zoektermen gebruiken.

Een manager van bedrijf X zoekt naar een specifieke dienst en voilà, hij of zij komt in aanmerking met jouw organisatie.

Het is echter een kunst om B2B zoekwoorden te onderscheiden van B2C zoekwoorden. We zien dit vaak fout gaan bij de campagnes van opdrachtgevers. Zonde van je advertentiebudget als de klikken onverhoopt naar B2C zoekwoorden gaan.

De verschillen lijken soms klein, maar de zoekwoord intentie is wezenlijk anders.

❌ B2C zoekwoorden
✅B2B zoekwoorden
‘Appartement huren’ ‘Appartement verhuren’
‘Auto leasen’ ‘Auto leasen voor bedrijven’
‘Vakantie boeken’ ‘Zakenreis boeken’
‘Laptop kopen’ ‘Laptops bulk bestellen’
‘Yoga lessen’ ‘Bedrijfsyoga’

2. B2B audience targeting

Google Ads heeft haar audiences de laatste jaren doorontwikkeld. Inmiddels zijn er doelgroepen voor ieders wens. Met deze behalen wij de beste resultaten:

  • Google weet wie er wat zoekt. Een in-market audience is een door Google vooraf gedefinieerde doelgroep met interesse in een specifieke branche. Zoek dus die B2B doelgroepen die al actief zoeken naar jouw aanbod.
  • Met custom intent creëer je je eigen audience. Kies zoekwoorden, gedrag en websites waar je ideale klant zich bevindt. Superspecifiek, supereffectief. Je kunt deze doelgroep helemaal zelf opstellen, lees hieronder hoe je dat kunt doen. 
  • En dan een van de sterkste targeting-opties binnen B2B: remarketing audience. Vergeet vluchtige bezoekers niet, ze hebben potentie! Ze hebben al een zekere mate van interesse getoond, dan is het zonde om niets meer van je te laten horen (of beter gezegd zien). Heractiveer websitebezoekers met gerichte advertenties en zie je conversie stijgen. 
  • Ontdek met het plaatsingenrapport welke placements (websites, apps of YouTube kanalen) jou het meeste succes opleveren. Maak aparte adgroepen voor deze succes placements en boost je resultaten.
  • Kan custom intent nóg specifieker? Jazeker! Dat kan met combined audiences. Combineer je beste doelgroepen tot één powerhouse. Combineer bijvoorbeeld een custom intent doelgroep met een in-market doelgroep. Zo target je die ene niche met laser precisie.
Combined Audiences Explained

3. Custom Intent audience: De B2B hidden gem targeting

Met de custom intent doelgroep in Google Ads kun je je doelgroep helemaal zelf opstellen. Vervolgens kun je jouw B2B doelgroep bereiken met je advertenties op onder andere YouTube en Gmail. Super waardevol dus!

Je B2B doelgroep supergericht bereiken op YouTube, Google Discovery en Gmail via custom intent audiences.

Dit doe je op basis van: 

  • Geef aan welke zoekwoorden het relevantst zijn voor jouw doelgroep en Google maakt een lijst met mensen die in de afgelopen 7 dagen hebben gezocht naar deze zoekwoorden. 

Zet hier een lijst in van concrete zoekwoorden die uitsluitend door je B2B doelgroep gebruikt worden. Bijvoorbeeld allerlei zoekwoorden rondom ‘zakelijk leasen’.

  • Ook bij gedrag vul je zoekwoorden in, maar je geeft hierbij aan dat Google iets breder mag kijken dan alleen het zoekwoord. Zo kijkt ze bijvoorbeeld ook naar interesse of zoekintentie.

Hier geldt hetzelfde principe. Het is interessant om deze bredere targeting te a/b testen tegenover de strakkere targeting.

  • Je kunt ook de URL indienen van websites of specifieke webpagina’s waarvan je denkt waar je ideale klant zich begeeft.

Zo kun je bijvoorbeeld een lijst maken van de webpagina’s van je directe concurrenten. Wanneer je weet dat je een sterke concurrentiepositie hebt, kun je onder de aandacht komen bij het verkeer van je concurrent. 

Custom Intent B2B targeting explained

Klaar om je B2B marketing naar een hoger niveau te tillen?

Wil je nog meer weten over B2B marketing, Google Ads of adverteren op LinkedIn. Lees deze marketingtips:

Toch nog een vraag? Onze specialisten hebben jarenlange ervaring met B2B marketing en Google Ads. Bel of mail ons even, en ga het gesprek aan met één van onze SEA specialisten.

Samen pakken we die doelgroepen aan en maken we van jouw online marketingcampagne een ongekend succes!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute