LinkedIn is de afgelopen jaren gekroond tot hét B2B platform binnen (PPC) advertising. Dat is ook niet vreemd gezien de targeting mogelijkheden. Ben je op zoek naar een CFO binnen een specifieke branche? Even checken en…Yes, een aantal profielen die matchen.
LinkedIn heeft zich dus bewezen als een interessant platform voor het targeten van B2B doelgroepen. Maar wist je dat je met Google Ads nog veel gerichter je B2B doelgroep kunt targeten?
Weg met vage leads, hallo gemotiveerde prospects!
We nemen je graag mee in de 3 belangrijkste targeting-opties binnen Google Ads.
1. B2B zoekwoord targeting
Misschien wel de meest, nee, dé meest performance driven targeting optie binnen Google Ads: zoekwoorden. Zoekwoordtargeting is altijd relevant.
Mensen zoeken online naar antwoorden. En jij hebt die antwoorden! Met zoekwoordtargeting zorg je dat jouw aanbod verschijnt wanneer potentiële klanten dezelfde zoektermen gebruiken.
Een manager van bedrijf X zoekt naar een specifieke dienst en voilà, hij of zij komt in aanmerking met jouw organisatie.
Het is echter een kunst om B2B zoekwoorden te onderscheiden van B2C zoekwoorden. We zien dit vaak fout gaan bij de campagnes van opdrachtgevers. Zonde van je advertentiebudget als de klikken onverhoopt naar B2C zoekwoorden gaan.
De verschillen lijken soms klein, maar de zoekwoord intentie is wezenlijk anders.
❌ B2C zoekwoorden
|
✅B2B zoekwoorden
|
---|---|
‘Appartement huren’ | ‘Appartement verhuren’ |
‘Auto leasen’ | ‘Auto leasen voor bedrijven’ |
‘Vakantie boeken’ | ‘Zakenreis boeken’ |
‘Laptop kopen’ | ‘Laptops bulk bestellen’ |
‘Yoga lessen’ | ‘Bedrijfsyoga’ |
2. B2B audience targeting
Google Ads heeft haar audiences de laatste jaren doorontwikkeld. Inmiddels zijn er doelgroepen voor ieders wens. Met deze behalen wij de beste resultaten:
- Google weet wie er wat zoekt. Een in-market audience is een door Google vooraf gedefinieerde doelgroep met interesse in een specifieke branche. Zoek dus die B2B doelgroepen die al actief zoeken naar jouw aanbod.
- Met custom intent creëer je je eigen audience. Kies zoekwoorden, gedrag en websites waar je ideale klant zich bevindt. Superspecifiek, supereffectief. Je kunt deze doelgroep helemaal zelf opstellen, lees hieronder hoe je dat kunt doen.
- En dan een van de sterkste targeting-opties binnen B2B: remarketing audience. Vergeet vluchtige bezoekers niet, ze hebben potentie! Ze hebben al een zekere mate van interesse getoond, dan is het zonde om niets meer van je te laten horen (of beter gezegd zien). Heractiveer websitebezoekers met gerichte advertenties en zie je conversie stijgen.
- Ontdek met het plaatsingenrapport welke placements (websites, apps of YouTube kanalen) jou het meeste succes opleveren. Maak aparte adgroepen voor deze succes placements en boost je resultaten.
- Kan custom intent nóg specifieker? Jazeker! Dat kan met combined audiences. Combineer je beste doelgroepen tot één powerhouse. Combineer bijvoorbeeld een custom intent doelgroep met een in-market doelgroep. Zo target je die ene niche met laser precisie.
3. Custom Intent audience: De B2B hidden gem targeting
Met de custom intent doelgroep in Google Ads kun je je doelgroep helemaal zelf opstellen. Vervolgens kun je jouw B2B doelgroep bereiken met je advertenties op onder andere YouTube en Gmail. Super waardevol dus!
Je B2B doelgroep supergericht bereiken op YouTube, Google Discovery en Gmail via custom intent audiences.
Dit doe je op basis van:
- Geef aan welke zoekwoorden het relevantst zijn voor jouw doelgroep en Google maakt een lijst met mensen die in de afgelopen 7 dagen hebben gezocht naar deze zoekwoorden.
Zet hier een lijst in van concrete zoekwoorden die uitsluitend door je B2B doelgroep gebruikt worden. Bijvoorbeeld allerlei zoekwoorden rondom ‘zakelijk leasen’.
- Ook bij gedrag vul je zoekwoorden in, maar je geeft hierbij aan dat Google iets breder mag kijken dan alleen het zoekwoord. Zo kijkt ze bijvoorbeeld ook naar interesse of zoekintentie.
Hier geldt hetzelfde principe. Het is interessant om deze bredere targeting te a/b testen tegenover de strakkere targeting.
- Je kunt ook de URL indienen van websites of specifieke webpagina’s waarvan je denkt waar je ideale klant zich begeeft.
Zo kun je bijvoorbeeld een lijst maken van de webpagina’s van je directe concurrenten. Wanneer je weet dat je een sterke concurrentiepositie hebt, kun je onder de aandacht komen bij het verkeer van je concurrent.
Klaar om je B2B marketing naar een hoger niveau te tillen?
Wil je nog meer weten over B2B marketing, Google Ads of adverteren op LinkedIn. Lees deze marketingtips:
- Onze 15 ultieme B2B-marketingtips
- Adverteren op LinkedIn: wanneer is dit een goed idee voor jouw bedrijf?
- B2B leadgeneratie tips: 9 inspirerende tactieken
- Top 3 Google ads tools om meer uit je campagnes te halen
- 120+ Google Ads uitsluitingszoekwoorden die iedereen zou moeten gebruiken
Toch nog een vraag? Onze specialisten hebben jarenlange ervaring met B2B marketing en Google Ads. Bel of mail ons even, en ga het gesprek aan met één van onze SEA specialisten.
Samen pakken we die doelgroepen aan en maken we van jouw online marketingcampagne een ongekend succes!