Het richten op long tail zoekwoorden is misschien wel de meest onderschatte content marketingstrategie. Sterker nog, het inzetten van long tail zoekwoorden lijkt door vele te zijn vergeten. Vaak denken bedrijven namelijk een goede zet te doen door zich te richten op korte zoektermen. Het tegendeel is echter waar: dit zijn de zoekwoorden waar de hoogste concurrentie op is. Met andere woorden: je bent niet de enige die wil scoren op deze termen. Het gaat je dan ook (héél) veel tijd, moeite en geld kosten voordat je op dit zoekwoord een hoge positie bereikt. Probeer het daarom op een andere manier, door je te richten op long tail zoekwoorden. Wij leggen graag uit waarom dit in jouw voordeel kan werken.

Waarom juist geen short tail zoekwoorden?

Short tail zoekwoorden bestaan uit één of twee zoekwoorden, bijvoorbeeld ‘zorgverzekering’. Uiteraard is het hoog scoren op dit soort zoekwoorden het ultieme doel. Of dit realistisch is, is echter een ander verhaal. Het kost namelijk ontzettend veel tijd om bij dit soort zoekwoorden op de eerste pagina van Google te komen. Short tail zoekwoorden bevatten vaak een hoog zoekvolume, maar ook een moordend concurrentieniveau. Er zijn immers meer bedrijven die graag hoog scoren op ‘zorgverzekering’.

Waarom dan wel kiezen voor long tail?

Long tail zoekwoorden bestaan uit 3 of meer zoekwoorden, bijvoorbeeld ‘goedkoopste zorgverzekering in 2017’. Niet alleen is het een stuk haalbaarder om goed te scoren op dit soort zoektermen, ook is de concurrentie hierop is lager vanwege het lage zoekvolume.
Steeds meer mensen maken gebruik van long tail zoekopdrachten. Zo neemt het aantal spraak zoekopdrachten explosief toe, waarbij volledige zinnen worden uitgesproken in plaats van een enkel woord. Long tail zoekwoorden zijn ook specifieker, waarmee mensen opzoek zijn naar een specifiek antwoord.
Wanneer je de focus verschuift naar long tail zoekwoorden, zorgt dit voor de volgende voordelen:

  • Hogere conversies: doorgaans hebben langere zoekwoorden een hoger conversiepercentage dan short tail zoektermen. In principe is dit vrij logisch. De bezoeker is namelijk een stuk specifieker tijdens het opgeven van de zoekopdracht.
  • Minder concurrentie: in tegenstelling tot short tail zoekwoorden, hebben long tail zoekwoorden veel minder concurrentie. Het voordeel daarvan is dat de content die uitgaat van langere zoekwoord combinaties hoger in de zoekresultaten verschijnt.

 

Waar vind je de long tail zoektermen?

Je wilt nu ongetwijfeld weten welke zoekwoorden combinaties interessant zijn voor jouw bedrijf. Voor meer inspiratie maak je gebruik van:

  • Logisch verstand: verplaats jezelf in de bezoekers en denk na over de vragen die zij zouden kunnen stellen. Leer je doelgroep kennen. Zet de meest gebruikelijke vragen om in long tail zoekwoorden.
  • Google suggest: als je op de zoekpagina van Google een keyword intypt, zie je dat er automatisch aanvullingen worden getoond. Laat deze suggesties niet onbenut en neem ze mee tijdens het bepalen van jouw long tail zoekwoorden.
  • Google Webmaster Tools: in je Google Webmaster Tools account kom je er met een paar muisklikken achter welke zoektermen worden gebruikt om jouw website te vinden. Ga daarvoor naar zoekverkeer > zoekanalyse > zoekopdrachten.

 

De volgende stap: zorgen voor content

Na het vaststellen van jouw long tail zoekwoorden is het tijd om deze nuttig te gebruiken. De belangrijkste stap is om voor waardevolle content te zorgen. Dat betekent bijvoorbeeld een interessant blogartikel dat een veelvoorkomende vraag beantwoordt, of een video die een bepaald proces uitlegt. Oftewel: nuttige informatie waar jouw doelgroep echt iets aan heeft. Probeer in het blogartikel of de video zo volledig mogelijk antwoord te geven op de vraag die bezoekers stellen. Zij komen tenslotte op jouw blogartikel uit om een antwoord te vinden voor de vraag die zij in Google hebben gezocht.

Met long tail zoekwoorden zul je merken dat het makkelijker is om hoger te scoren. Begin hier echter wel op tijd mee, want jij bent niet de enige die deze strategie heeft ontdekt. Je zult merken dat veel bedrijven deze strategie al toepassen, en zich specifiek richten op het beantwoorden van vragen.

Heb je moeite met het vinden van relevante long tail zoekwoorden? Laat Whello jou hierbij helpen.
Neem vrijblijvend contact op met Whello, en onze content specialisten helpen jou graag met het vinden en nuttig inzetten van relevante long tail zoekwoorden.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    hellorider_whello-cases-featuredimage

    Een creatieve B2B campagne voor HelloRider

    , , ,

    Van File naar Fiets: Een creatieve B2B-campagne die de kracht van ambassadeurs inzet om Nederland op de fiets te krijgen. Hoe? Door de B2B doelgroep te activeren via B2C targeting.

    Meer details

    Employer branding strategie voor Visma Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute