Het richten op long tail zoekwoorden is misschien wel de meest onderschatte content marketingstrategie. Sterker nog, het inzetten van long tail zoekwoorden lijkt door vele te zijn vergeten. Vaak denken bedrijven namelijk een goede zet te doen door zich te richten op korte zoektermen. Het tegendeel is echter waar: dit zijn de zoekwoorden waar de hoogste concurrentie op is. Met andere woorden: je bent niet de enige die wil scoren op deze termen. Het gaat je dan ook (héél) veel tijd, moeite en geld kosten voordat je op dit zoekwoord een hoge positie bereikt. Probeer het daarom op een andere manier, door je te richten op long tail zoekwoorden. Wij leggen graag uit waarom dit in jouw voordeel kan werken.
Waarom juist geen short tail zoekwoorden?
Short tail zoekwoorden bestaan uit één of twee zoekwoorden, bijvoorbeeld ‘zorgverzekering’. Uiteraard is het hoog scoren op dit soort zoekwoorden het ultieme doel. Of dit realistisch is, is echter een ander verhaal. Het kost namelijk ontzettend veel tijd om bij dit soort zoekwoorden op de eerste pagina van Google te komen. Short tail zoekwoorden bevatten vaak een hoog zoekvolume, maar ook een moordend concurrentieniveau. Er zijn immers meer bedrijven die graag hoog scoren op ‘zorgverzekering’.
Waarom dan wel kiezen voor long tail?
Long tail zoekwoorden bestaan uit 3 of meer zoekwoorden, bijvoorbeeld ‘goedkoopste zorgverzekering in 2017’. Niet alleen is het een stuk haalbaarder om goed te scoren op dit soort zoektermen, ook is de concurrentie hierop is lager vanwege het lage zoekvolume.
Steeds meer mensen maken gebruik van long tail zoekopdrachten. Zo neemt het aantal spraak zoekopdrachten explosief toe, waarbij volledige zinnen worden uitgesproken in plaats van een enkel woord. Long tail zoekwoorden zijn ook specifieker, waarmee mensen opzoek zijn naar een specifiek antwoord.
Wanneer je de focus verschuift naar long tail zoekwoorden, zorgt dit voor de volgende voordelen:
- Hogere conversies: doorgaans hebben langere zoekwoorden een hoger conversiepercentage dan short tail zoektermen. In principe is dit vrij logisch. De bezoeker is namelijk een stuk specifieker tijdens het opgeven van de zoekopdracht.
- Minder concurrentie: in tegenstelling tot short tail zoekwoorden, hebben long tail zoekwoorden veel minder concurrentie. Het voordeel daarvan is dat de content die uitgaat van langere zoekwoord combinaties hoger in de zoekresultaten verschijnt.
Waar vind je de long tail zoektermen?
Je wilt nu ongetwijfeld weten welke zoekwoorden combinaties interessant zijn voor jouw bedrijf. Voor meer inspiratie maak je gebruik van:
- Logisch verstand: verplaats jezelf in de bezoekers en denk na over de vragen die zij zouden kunnen stellen. Leer je doelgroep kennen. Zet de meest gebruikelijke vragen om in long tail zoekwoorden.
- Google suggest: als je op de zoekpagina van Google een keyword intypt, zie je dat er automatisch aanvullingen worden getoond. Laat deze suggesties niet onbenut en neem ze mee tijdens het bepalen van jouw long tail zoekwoorden.
- Google Webmaster Tools: in je Google Webmaster Tools account kom je er met een paar muisklikken achter welke zoektermen worden gebruikt om jouw website te vinden. Ga daarvoor naar zoekverkeer > zoekanalyse > zoekopdrachten.
De volgende stap: zorgen voor content
Na het vaststellen van jouw long tail zoekwoorden is het tijd om deze nuttig te gebruiken. De belangrijkste stap is om voor waardevolle content te zorgen. Dat betekent bijvoorbeeld een interessant blogartikel dat een veelvoorkomende vraag beantwoordt, of een video die een bepaald proces uitlegt. Oftewel: nuttige informatie waar jouw doelgroep echt iets aan heeft. Probeer in het blogartikel of de video zo volledig mogelijk antwoord te geven op de vraag die bezoekers stellen. Zij komen tenslotte op jouw blogartikel uit om een antwoord te vinden voor de vraag die zij in Google hebben gezocht.
Met long tail zoekwoorden zul je merken dat het makkelijker is om hoger te scoren. Begin hier echter wel op tijd mee, want jij bent niet de enige die deze strategie heeft ontdekt. Je zult merken dat veel bedrijven deze strategie al toepassen, en zich specifiek richten op het beantwoorden van vragen.
Heb je moeite met het vinden van relevante long tail zoekwoorden? Laat Whello jou hierbij helpen.
Neem vrijblijvend contact op met Whello, en onze content specialisten helpen jou graag met het vinden en nuttig inzetten van relevante long tail zoekwoorden.