Als marketeer, van een website die een groot gedeelte van de maandomzet uit Google haalt, wil je de huidige resultaten verbeteren. Er is een breed scala aan tools die beschikbaar zijn om een hogere ROI uit je SEA campagnes te halen. Ik neem je mee in deze blog met welke tools wij werken en de impact die wij hiermee maken voor klanten.
1. Adalysis
Adalysis is onze go-to tool wanneer het aankomt op eenvoudig optimalisaties spotten die met het blote oog makkelijk worden gemist. Op ieder onderdeel dat een rol heeft op performance geeft de tool verbeteringen weer. Om je een beeld te geven van wat je allemaal met de tool kan, belichten we hieronder 4 features.
Kritische alerts
Kritische alerts zorgen ervoor dat je een melding krijgt als een onderdeel geen impressies draait. Bijvoorbeeld:
- Een zoekwoord ingekocht dat ook in je negative lijst staat
- Afgekeurde advertenties
- Landingspagina’s die niet werken
Zo zorg je voor consistentie en meer ROI doordat alle gewenste onderdelen binnen een SEA account altijd blijven draaien.
Duplicated search terms
Een erg fijn onderdeel binnen Adalysis is het spotten van duplicated search terms.
Als search marketeer wil je namelijk altijd controle houden naar welke advertentiegroep jouw zoektermen gaan. Sinds de verbreding van de match types zien we dat Google alle kanten op gaat. Dit resulteert in termen die naar advertenties gaan die minder relevant zijn, met als gevolg; een lagere CTR, minder bezoekers en minder conversie.
Extensie checker
Een tweede onderdeel waar Adalysis ontzettend handig is, is de extensie checker. Deze spot campagnes of advertentiegroepen zonder extensies. Een gemiste kans dus, waarop je graag geattendeerd wilt worden.
Extensies hebben namelijk een zeer belangrijke rol binnen ieder SEA account en het niet hebben van extensies vergroot de kans dat Google je minder zal vertonen. In Google ads kan je het overzicht wel eens kwijtraken. Een tooltje als deze levert een belangrijke bijdrage in de overall health van jouw account.
A/B testing
Een derde onderdeel en de belangrijkste reden dat wij voor Adalysis hebben gekozen is de A/B testing feature.
We maken liever geen gebruik van Google’s auto-optimize functie. Wij kiezen ervoor om de controle te houden over de roulatie van de advertenties. Hierdoor moet je wel zelf de advertenties A/B testen. Adalysis maakt visueel snel inzichtelijk welke variant het best presteert op zelf gekozen metrics en houdt zelfs rekening met de statistische significantie; je wilt namelijk niet dat jouw A/B test nog voor een te groot gedeelte op toeval kan berusten.
To-do
Vraag jezelf af of jij momenteel moeite hebt met het achterhalen van bepaalde segmenten door een analyse in Google ads zelf. Kun je makkelijk A/B testen? Hoe wordt je op de hoogte gehouden van kritische problemen? Maak op basis hiervan een keuze om wel of niet met een externe tool Adalysis te werken.
2. Dashboards
Een tweede element, dat ons houvast en controle geeft om aan groei te werken, zijn dashboards. Door middel van een dashboard kun je bijvoorbeeld eenvoudig de resultaten van het afgelopen half jaar visueel maken. Door het dagelijks monitoren van enkel dit dashboard kun je concluderen of je op de goede weg bent en zonodig bijsturen. Momenteel maken wij gebruik van de volgende 2 tools:
- Google Data Studio: Met deze tool kan je eenvoudig de data importen uit je Google Ads campagne. Vervolgens creëer je een volledig op maat gemaakte dashboard.
- Reportgarden: Zelf gebruiken we deze tool tegenwoordig minder, maar desondanks bevelen we het aan voor iedereen met weinig technische kennis. Met deze plug&play tool tover je binnen een paar klikken prachtige dashboards.
To-do
Zijn er momenten dat jij de controle dreigt te verliezen? Heb je soms te maken met maand-op-maand achteruitlopende resultaten? Overweeg het maken van een dashboard op maat met jouw favoriete metrics en trendlijnen om dagelijks te monitoren.
3. Scripts
Onze filosofie is het zoveel mogelijk zelf in de hand houden van de optimalisaties. We hebben namelijk meermaals moeten constateren dat Google’s geautomatiseerde functies niet in het voordeel werkte van onze Google Ads accounts. Door middel van scripts kunnen we bepaalde onderdelen in een SEA account zelf automatiseren.
Scripts zijn namelijk stukjes JavaScript die ervoor zorgen dat bepaalde taken, binnen je Google Ads account, zelfstandig uitgevoerd worden. Één van onze belangrijkste (zelf ontworpen) script is bijvoorbeeld het hourly-bieden op zoekwoorden. Dit zorgt ervoor dat wij continu top posities binnen Google Ads kunnen garanderen.
Je kan voor iedere terugkerende taak wel een script laten maken. Bijvoorbeeld een script die:
- Automatisch alle zoekwoorden met een Quality Score lager dan een X pauzeert
- Jou iedere week een mail stuurt met de best presterende zoekwoorden van die week
- Jou mailt wanneer bepaalde advertenties zijn afgekeurd
- Jou mailt wanneer een account geen impressies meer draait.
Je kan het zo gek niet bedenken of een script is wel de oplossing. Vind hier een overzicht van talloze scripts die je zo kan overnemen en inzetten.
To-do
Vraag jezelf af of jij niet te veel tijd spendeert aan steeds terugkerende SEA taken. Als er nu al een taak je te binnen schiet, is de kans groot dat je door middel van een script veel tijd kan besparen.
Ook weten hoe wij het maximale uit jouw SEA campagnes kunnen halen? Neem contact op met één van onze SEA specialisten voor een digitale kennismaking.