Als je het over online marketing hebt, dan kom je al snel uit bij Google AdWords. Marketing is tegenwoordig steeds meer naar het internet verplaatst en Adwords neemt daarbij de voorste rij in. Google AdWords maakt het immers mogelijk om aansluitende advertenties te tonen op de Google zoekresultaten pagina. Hoewel dat natuurlijk veelbelovend klinkt, komt er veel kennis bij kijken. Daarnaast gaat er ook een lange leercurve aan vooraf. Veel organisaties twijfelen dan ook tussen een Adwords campagne zelf op te zetten of dit uit te besteden. Vaak wordt er alsnog een Adwords bureau ingeschakeld. Waarom? We leggen het je graag uit.
1. Bespaar tijd
Stel jezelf eens de vraag: ben jij bereid om tientallen uren te investeren om dan alleen de basics van AdWords te beheersen? Weinig ondernemers of marketeers zien het zitten om zoveel tijd te besteden om alle Google AdWords ins-and-outs te begrijpen. Een juiste opzet en optimalisatie van AdWords vereist namelijk nogal wat specialistische kennis. Die kennis is bij de meeste bedrijven meestal niet op voorhand aanwezig. Er zou eerst een heel leertraject moeten worden afgelegd voordat er gericht kan worden geadverteerd met Google Adwords.
Een ware Adwords-specialist schoolt zich daarnaast continu bij. Google heeft dan ook een speciaal programma in het leven geroepen waarmee online bureaus een officiële certificering kunnen behalen. Hiermee kan worden aangetoond dat wordt voldaan aan de eisen die Google aan haar adverteerders stelt. Dat betekent echter niet dat als de certificering eenmaal binnen is dat er dan achterover geleund kan worden. Een Adwords specialist dient de Google examens elk jaar af te leggen om de gecertificeerde status te behouden.
De Google Partner badge van Whello
2. Verantwoordelijkheid ligt bij het bureau
Dat je bij Google AdWords per klik betaalt, klinkt op zich volstrekt logisch. Toch zijn er tal van verschillen tussen bijvoorbeeld zoektermen, branche-inzichten en geografische locaties. Afhankelijk van de concurrentie op specifieke termen wordt de prijs per klik uiteindelijk bepaald. Wanneer je zelf aan de slag gaat met AdWords dan is het maar wat lastig om onderscheid te maken tussen de prijs per klik en hoe interessant deze individuele bezoeker voor jou is. Een professioneel bureau weet precies waar de kansen liggen en helpt om een hoger rendement uit de campagne te behalen.
Je betaalt jouw bureau voor deze specialistische kennis. Je hebt dus ook wat te eisen. Stel duidelijke doelstellingen op en houdt ze verantwoordelijk voor de resultaten.
3. Bespaar geld
Je streeft ernaar om zoveel mogelijk van de betaalde bezoekers om te zetten naar conversie. Is er geen conversie? Dan is het advertentietegoed tevergeefs uitgegeven, zonder dat er op wordt terugverdiend. Een Adwords-bureau weet hoe het aantal onnodige klikken zoveel mogelijk kan worden beperkt. Dat bespaart niet alleen geld, maar zorgt ook voor meer omzet. Zo ben je aan beide kanten van de financiële balans een stuk gunstiger uit.
Voordat je als beginnend Adwords-adverteerder überhaupt het maximale rendement kan halen uit de advertenties ben je een hele tijd verder. Natuurlijk kunnen de advertenties zich al vanaf het begin uitbetalen, maar dat neemt niet weg dat er nog altijd onnodig budget wordt verspild aan onnodige klikken. Door een bureau in te schakelen wordt een moeizame start voorkomen.
4. Google Adwords wordt steeds complexer
Door de vele functionaliteiten die elkaar in rap tempo opvolgen, wordt Google Adwords steeds complexer. Denk bijvoorbeeld alleen al aan Google Shopping, remarketing en RSLA. Gedreven specialisten volgen deze ontwikkelingen echter op de voet en weten wat er voor nodig is om te scoren en te blijven scoren. En dat klinkt elke ondernemer of marketeer natuurlijk als muziek in de oren. Want uiteindelijk gaat het allemaal daarom; om een maximaal rendement.
Meer weten?
Denk jij dat Adwords uitbesteden ook voor jouw organisatie voordelen heeft? Onze Google Adwords specialisten vertellen je er graag meer over!