Elke dag maken we gebruik van onze e-mail, maar toch is e-mailmarketing vaak het ondergeschoven kindje van de afdeling marketing. De ‘open rates’ vallen vaak tegen en de responspercentages liggen nog lager. En dat is toch gek als er bedacht wordt dat vrijwel iedereen juist zo intensief gebruik maakt van e-mail.
Hoe zorg je er dan voor dat je wél scoort met e-mailmarketing? We geven je 4 nuttige e-mail marketing tips.
1. Wees toegankelijk
De gemiddelde e-mail marketeer is een liefhebber van vaste formats. Zo dient de ontvanger van de nieuwsbrief allerlei omslachtige handelingen te volgen om contact te kunnen leggen met de afzender. Pak jouw laatste e-mailcampagne er maar eens bij. Grote kans dat ergens een vermelding staat dat lijkt op: ‘Gelieve dit bericht niet te beantwoorden’. Alles behalve uitnodigend. Zorg daarom dat je toegankelijk bent en verander je no-reply-adres naar een bestaand e-mailadres.
2. Denk aan je reputatie
Zorg ervoor dat je niet wordt gezien als een ‘opdringerige spammer’. Maak het voor de ontvanger zo makkelijk mogelijk om zich af te melden en gebruik de zogeheten ‘list-unsubscribe-headers’. Hoe verder je deze functie verstopt in je e-mails, hoe geïrriteerder je de ontvanger maakt.
Denk ook aan de frequentie van het versturen van nieuwsbrieven. Ontdek welke frequentie aansluit op de behoefte van jouw database, en probeer hier zelfs in te segmenteren. Zorg hierbij wel dat de content altijd relevant blijft. Niemand wil 4 keer per week een zinloze nieuwsbrief ontvangen.
3. Wees herkenbaar
Ontvangers kijken, voor het openen van een e-mail, eerst altijd naar de afzender. Plaats daarom altijd jouw bedrijfsnaam duidelijk in het afzenderveld. Verder is het ook belangrijk dat de ontvangende e-mailprovider de mogelijkheid heeft om te controleren wie jij bent. Dit doe je door de authenticatie-data goed in te stellen. Het is zonde om jouw sterke e-mails in de spambox te zien verdwijnen.
4. Wees erbij op belangrijke momenten
Oftewel de zogeheten ‘event-driven e-mails’. Dat zijn bijvoorbeeld mails waarin je de ontvanger feliciteert met zijn of haar verjaardag, of wanneer je iemand een handleiding stuurt over het product dat hij zojuist aanschafte in jouw webshop.
Probeer jouw database hier ook zoveel mogelijk op te segmenteren – denk aan man/vrouw of op locatie – zodat de nieuwsbrief relevanter wordt voor de ontvanger. Omdat e-mails zo relevant zijn, helpen event-driven-e-mails niet alleen je open-rates te verhogen, maar zorgen ze ook voor een boost in je conversie.
Wil jij meer halen uit je klantenbestand? En benieuwd naar wat Whello kan op het gebied van e-mail marketing?
Neem dan contact op met ons bureau en laat je adviseren door één van onze specialisten.