‘Content is king, but marketing is queen, and runs the household – Gary Vaynerchuk’

Typ het woord ‘Marketing automation’ in op Google en je krijgt binnen 0,7 seconden meer dan 9.300.00 resultaten. Alleen om nu te zeggen dat Marketing automation alleen een tool is om in te zetten bij lead nurturing en lead scoring, dan doen we het begrip ‘Marketing automation’ toch te kort. Marketing automation kan voor meerdere situaties ingezet worden namelijk:

  • intern de productiviteit te verbeteren;
  • marketing beslissingen maken op basis van data;
  • en bij up- en cross sell scenario’s met het huidige klantenportfolio.

Daardoor kan er gezegd worden dat Marketing automation een onderdeel is van een klantstrategie.

1. Wat is Marketing automation?

Het doel van Marketing automation is om de vakgebieden van marketingcommunicatie en softwaretechnologie bij elkaar te brengen. Middels software worden de marketingprocessen geautomatiseerd.

‘Marketing’ in Marketing automation
Het vakgebied marketingcommunicatie heeft voornamelijk als doel om kwalitatieve leads te genereren. Dit door middel van het effectief inzetten van meerdere onlinekanalen (e-mail, social media, display en websites) en het aanbieden van de perfecte customer journey in verschillende segmentaties. De marketingcommunicatie vervult daardoor de rol van Marketing in Marketing automation.

‘Automation’ in Marketing automation
Bij het automation gedeelte wordt ingespeeld door middel van softwaretechnologie. Het doel hierin is om de profielgegevens in kaart te brengen van leads en klanten. Het idee is om met behulp van tracking, big data te creëren. In de database worden gegevens verwerkt omtrent het gedrag en behoeftepatroon van leads en klanten.

Kortom, Marketing automation is een technologische mogelijkheid om online bezoekers uiteindelijk te brengen naar kwalitatief goede leads op basis van hun gedrag en behoefte (van de marketingafdeling naar de salesafdeling). Om vervolgens in te zetten bij up- en cross sell kansen van bestaande klanten op basis van hun gedrag en behoefte. Het wordt hierdoor mogelijk om:

  • te werken met gegevens uit je eigen big data;
  • focus in je eigen activiteiten te brengen;
  • en zelf volledig de controle te behouden.

 

2. Lead Nurturing

Echter is de behoefte van een vreemde online bezoeker aan informatie, anders dan de behoeftes van een lead of klant. Het is daarom van belang om de juiste informatie op het juiste moment per kanaal te versturen. Dit proces noemen we lead nurturing. Het opbouwen van een band met de lead om zo deze tot aanschaf over te laten gaan. Het moeilijkste gedeelte in het opstellen van je klantenstrategie door middel van Marketing automation is om de juiste verhoudingen van contact te vinden. Middelen die ingezet kunnen worden zijn bijvoorbeeld: blogartikelen, referenties van klanten, casestudies en video’s.

3. Lead scoring

In de buyer journey kan een bezoeker, lead of klant in verschillende fases zitten. Elke fase heeft zijn eigen behoefte aan informatie en contact momenten. Zodra een organisatie aanvoelt dat een lead over kan gaan tot aankoop wordt dat lead scoring genoemd. De lead wordt overgedragen van de marketingafdeling naar de salesafdeling. Hoe? Door in een marketing automation tool een notificatie in te stellen wanneer jij denkt dat de lead klaar is om te contacteren.

4. Wanneer wordt Marketing automation ingezet?

  1. Besluitproces beïnvloeden: Zodra de Buyer Journey langer dan 1 week is
  2. Je een eigen website beheerst waarin je leads ‘vangt’ door bijvoorbeeld whitepaper downloads
  3. Cross-sell: Je meerdere producten binnen meerdere markten verkoopt
  4. Je de ‘lead to sales’ conversie ratio aanzienlijk wilt verhogen

 

5. Welke kanalen passen bij Marketing automation?

Voor Marketing automation geldt dat het platform krachtiger functioneert zodra er meer kanalen samenkomen. Het verwerken van zoveel mogelijk klanten- en data zorgt voor een beter beeld. Bij Marketing automation kan gedacht worden aan:

 

6. De toekomst van Marketing automation

Dat Marketing automation een cruciale rol gaat spelen in de toekomst is duidelijk. Bedrijven zullen met behulp van Marketing automation in staat zijn om bewust de klanten en leads te bedienen. Er is beter inzicht in de wensen en behoeftes. Het belangrijkste is echter dat de waarom-vraag ingevuld kan worden. Bedrijven met een krachtige Marketing automation (tool) strategie zullen altijd een stap verder zijn op de leads en klanten.

Benieuwd met welke kanalen Whello jouw organisatie kan helpen met Marketing automation? Onze Whello specialisten kunnen niet wachten om jouw klanten strategie op te zetten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute