Je kent het vast wel: heb je hard je best gedaan op een mooie foto voor Instagram. Krijgt ‘ie maar een paar likes. Van je vrienden of familie. Voor sommige bedrijven en influencers is dit wel anders; zij doelen op een foto met veel engagement en likes. Binnenkort gaat hier echter een drastische verandering in komen.

Instagram is namelijk wereldwijd begonnen met het testen van het verbergen van like-aantallen. De gebruikers krijgen het like aantal op andere foto’s niet meer te zien, alleen de persoon die de foto heeft geplaatst heeft toegang tot deze statistieken. In plaats van het aantal likes komt er ‘’geliked door .. en anderen’’ te staan. Als gebruikers op de knop klikken zien ze alleen wie de foto heeft geliked, maar niet hoevéél likes de foto heeft.

De grote vraag is: wat voor invloed heeft deze verandering op jouw bedrijf? Deze brandende vraag zullen wij voor je beantwoorden, zodat jij niet voor een verrassing komt te staan. 😉

Beta-tests

De eerste versie van het systeem is begin dit jaar al geïntroduceerd in landen als de Verenigde Staten, Japan, Italië en Nieuw-Zeeland. Uit de feedback kwam sterk naar voren dat de test een positieve invloed had op de gebruikers.

Facebook, het moederbedrijf van Instagram, wil met deze functie proberen om zichzelf van de giftige like-cultuur te distantiëren. Facebook beseft dat veel van de gebruikers zich slechter voelen door de sociale druk van likes. Door dit systeem in te voeren, willen ze de content voorop plaatsen en de like-aantallen minder podium bieden. 

Volgens meerdere experts zal deze update zeer waarschijnlijk een standaard update worden, als het een wereldwijd succes blijkt te zijn.

prateek-katyal-xv7-GlvBLFw-unsplash

Gevolg voor jouw bedrijf

Op een grote schaal hebben bedrijven en influencers in de zeven landen, waar de update al is gelanceerd, nog geen vermindering gezien in het bemachtigen van brand-deals. Sommige ondernemers die via de likes wel bevestiging zochten, hebben aangegeven dat ze nu een minder goed beeld hebben wat hun doelgroep leuk vindt en wat niet.

Sideqik CEO Jeremy Haile zegt het volgende hierover: ‘Influencer marketeers willen juist authenticiteit zien op de app. De likes zijn hierbij minder belangrijk’ 

Betekent dit dan dat jouw bedrijf achteruit gaat in engagement en interactie? Het gevolg voor jouw bedrijf zit ‘m voornamelijk in de engagement die je volgers met je social media zullen krijgen. Je volgers gaan een prominentere rol spelen en potentiële klanten die waarde bieden aan een goede engagement,  zullen sneller afhaken bij branddeals.

Als ze zien dat jouw socials niet op een bepaald niveau zitten, zullen zij niet overtuigd zijn van jou ‘influence’. Waarde hechten hieraan is hartstikke belangrijk om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Als je alvast een headstart wilt hebben, lees dan ook vooral onze blog waar we je 5 tips geven voor een effectieve Instagram strategie.

Tijdelijke reddingsboei voor ‘fake followers’

Bedrijven en influencers hebben baat bij exposure door middel van likes. Zij laten aan de hand van de likes hun invloed zien. Soms gaat dit zo ver dat mensen besluiten om hun likes en volgers te kopen. Er bestaat een ware zwarte markt in het verkopen van likes en volgers aan Instagram accounts. Een simpele zoekopdracht op Google geeft je al genoeg opties om een keuze te maken.

Voorheen kon je zulke praktijken makkelijk onderscheppen door het like en volg ratio van een verdacht account in de gaten te houden. Nu dat een groot aspect dreigt te verdwijnen, zal de markt voor likes tijdelijk onbruikbaar zijn. Dit is een gedeeltelijk positief teken. De markt voor volgers blijft aan de andere kant nog rustig voortzetten, omdat de test verder geen invloed heeft op de volger-stand. Deze zal naar verwachting zelfs stijgen, omdat volgers juist belangrijker worden.

Facebook, next?

Moederbedrijf Facebook is tevens van plan om de like-optie op het eigen platform te verbergen. Dit was makkelijk te voorspellen, omdat Facebook als moederbedrijf duidelijk het voortouw neemt in zulke beslissingen. Mocht het een succes worden op Instagram, dan is de kans groot dat het ook op Facebook en alle gerelateerde apps doorgevoerd wordt. 

Dit is recent aan de website TechCrunch bevestigd. Zij gaven aan dat ze de optie nog niet actief aan het testen zijn, maar dat als het een succes is op  Instagram, zij er ook mee gaan testen. Als blijkt dat er een grote reductie is op het vlak advertentieopbrengsten en platform gebruik, dan zal Facebook deze test gelijk weer offline halen.

Kun jij wel wat hulp met jouw social media skills gebruiken? Like! Onze social specialisten staan altijd voor je klaar. Neem contact met ons op en wij zetten de koffie vast voor je klaar. Waar je vervolgens weer een foto van op Instagram kunt plaatsen. Wij beloven hem te liken, ook al zie je het misschien niet ;).

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute