Je kent het vast wel: heb je hard je best gedaan op een mooie foto voor Instagram. Krijgt ‘ie maar een paar likes. Van je vrienden of familie. Voor sommige bedrijven en influencers is dit wel anders; zij doelen op een foto met veel engagement en likes. Binnenkort gaat hier echter een drastische verandering in komen.

Instagram is namelijk wereldwijd begonnen met het testen van het verbergen van like-aantallen. De gebruikers krijgen het like aantal op andere foto’s niet meer te zien, alleen de persoon die de foto heeft geplaatst heeft toegang tot deze statistieken. In plaats van het aantal likes komt er ‘’geliked door .. en anderen’’ te staan. Als gebruikers op de knop klikken zien ze alleen wie de foto heeft geliked, maar niet hoevéél likes de foto heeft.

De grote vraag is: wat voor invloed heeft deze verandering op jouw bedrijf? Deze brandende vraag zullen wij voor je beantwoorden, zodat jij niet voor een verrassing komt te staan. 😉

Beta-tests

De eerste versie van het systeem is begin dit jaar al geïntroduceerd in landen als de Verenigde Staten, Japan, Italië en Nieuw-Zeeland. Uit de feedback kwam sterk naar voren dat de test een positieve invloed had op de gebruikers.

Facebook, het moederbedrijf van Instagram, wil met deze functie proberen om zichzelf van de giftige like-cultuur te distantiëren. Facebook beseft dat veel van de gebruikers zich slechter voelen door de sociale druk van likes. Door dit systeem in te voeren, willen ze de content voorop plaatsen en de like-aantallen minder podium bieden. 

Volgens meerdere experts zal deze update zeer waarschijnlijk een standaard update worden, als het een wereldwijd succes blijkt te zijn.

prateek-katyal-xv7-GlvBLFw-unsplash

Gevolg voor jouw bedrijf

Op een grote schaal hebben bedrijven en influencers in de zeven landen, waar de update al is gelanceerd, nog geen vermindering gezien in het bemachtigen van brand-deals. Sommige ondernemers die via de likes wel bevestiging zochten, hebben aangegeven dat ze nu een minder goed beeld hebben wat hun doelgroep leuk vindt en wat niet.

Sideqik CEO Jeremy Haile zegt het volgende hierover: ‘Influencer marketeers willen juist authenticiteit zien op de app. De likes zijn hierbij minder belangrijk’ 

Betekent dit dan dat jouw bedrijf achteruit gaat in engagement en interactie? Het gevolg voor jouw bedrijf zit ‘m voornamelijk in de engagement die je volgers met je social media zullen krijgen. Je volgers gaan een prominentere rol spelen en potentiële klanten die waarde bieden aan een goede engagement,  zullen sneller afhaken bij branddeals.

Als ze zien dat jouw socials niet op een bepaald niveau zitten, zullen zij niet overtuigd zijn van jou ‘influence’. Waarde hechten hieraan is hartstikke belangrijk om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Als je alvast een headstart wilt hebben, lees dan ook vooral onze blog waar we je 5 tips geven voor een effectieve Instagram strategie.

Tijdelijke reddingsboei voor ‘fake followers’

Bedrijven en influencers hebben baat bij exposure door middel van likes. Zij laten aan de hand van de likes hun invloed zien. Soms gaat dit zo ver dat mensen besluiten om hun likes en volgers te kopen. Er bestaat een ware zwarte markt in het verkopen van likes en volgers aan Instagram accounts. Een simpele zoekopdracht op Google geeft je al genoeg opties om een keuze te maken.

Voorheen kon je zulke praktijken makkelijk onderscheppen door het like en volg ratio van een verdacht account in de gaten te houden. Nu dat een groot aspect dreigt te verdwijnen, zal de markt voor likes tijdelijk onbruikbaar zijn. Dit is een gedeeltelijk positief teken. De markt voor volgers blijft aan de andere kant nog rustig voortzetten, omdat de test verder geen invloed heeft op de volger-stand. Deze zal naar verwachting zelfs stijgen, omdat volgers juist belangrijker worden.

Facebook, next?

Moederbedrijf Facebook is tevens van plan om de like-optie op het eigen platform te verbergen. Dit was makkelijk te voorspellen, omdat Facebook als moederbedrijf duidelijk het voortouw neemt in zulke beslissingen. Mocht het een succes worden op Instagram, dan is de kans groot dat het ook op Facebook en alle gerelateerde apps doorgevoerd wordt. 

Dit is recent aan de website TechCrunch bevestigd. Zij gaven aan dat ze de optie nog niet actief aan het testen zijn, maar dat als het een succes is op  Instagram, zij er ook mee gaan testen. Als blijkt dat er een grote reductie is op het vlak advertentieopbrengsten en platform gebruik, dan zal Facebook deze test gelijk weer offline halen.

Kun jij wel wat hulp met jouw social media skills gebruiken? Like! Wij staan altijd voor je klaar. Neem contact met ons op en wij zetten de koffie vast voor je klaar. Waar je vervolgens weer een foto van op Instagram kunt plaatsen. Wij beloven hem te liken, ook al zie je het misschien niet ;).

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
socials van jouw bedrijf?

Bij Whello helpen we je graag. Kom langs, bel ons, dm ons of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9
powered by Google
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
See All Reviews

Onze blije klanten aan het woord

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17