E-commerce tracking

Zodra je Google Analaytics hebt ingesteld, is vaak de laatste stap het instellen van de doelen. Door doelen in te stellen, meet Analytics precies hoe vaak bezoekers de door jou bepaalde actie uitvoeren. Denk hierbij aan het invullen van een contact formulier, het downloaden van een handleiding of in het geval van een webshop, het kopen van een product of dienst. Google Analytics vertelt jou precies hoe bezoekers tot deze conversies zijn gekomen en aan welk kanaal deze conversie toe te wijzen is.

Met een webshop kan bovenstaand nóg beter in kaart worden gebracht, namelijk door E-commerce tracking in te stellen.
Naast het meten van het aantal aankopen, kun je met E-commerce tracking ook inzicht krijgen in de hoeveelheid transacties, de gemiddelde transactie waarde en bijvoorbeeld het gemiddelde aantal producten per aankoop.

Wat zijn de voordelen van E-Commerce tracking?

Bereken direct je ROI!

Met E-commere tracking kun je direct zien wat jouw ROI is.

Marketingresultaten

Krijg direct inzicht in hoeveel jouw marketingbudget heeft opgeleverd en hoeveel omzet uit jouw marketingactiviteiten voort komt.

Inzicht in omzet

Krijg inzicht in de omzet per device (mobiel, tablet of desktop), maar ook per product en pagina.

Conversie optimalisatie

Door overzichtelijk te zien wat het conversie percentage is, weet je waar de optimalisatie mogelijkheden liggen.

Het instellen van E-commerce tracking

Allereerst heb je natuurlijk de reguliere Google Analtyics tracking hebben ingesteld op je webshop. Vervolgens dien je de E-commerce tracking in te stellen binnen je Google Analytics account. Dit doe je bij de beheer instellingen in je Analytics account.

Hierna dien je op de bedanktpagina van de webshop een E-commerce script te plaatsen. In deze code worden verschillende waarden van de bestelling dynamisch ingevuld, zoals totale orderwaarde etc. Deze informatie wordt naar Google Analytics verstuurd, waardoor je inzicht krijgt in de resultaten van jouw webshop.

Houd rekening met het feit dat hier enkele technische skills aan te pas komen. Ben je zelf niet in staat E-commerce tracking te installeren, vraag dan de hulp van een web developer. Whello kan dit ook voor je doen.

Het analyseren van E-commerce tracking data

Zodra je hebt getest of de E-commerce tracking werkt, kun je deze informatie terug vinden in Google Analytics. Er gaan wel enkele uren overheen nadat je dit hebt ingesteld, voordat je de cijfers binnen ziet rollen. E-commerce tracking gaat je inzicht geven in het aantal transacties, de conversiepercentage van de webshop, de totale opbrengst, de gemiddelde waarde, het aantal unieke aankopen en nog veel meer.
Veel voorkomende vragen zoals “hoeveel heeft mijn Facebook campagne eigenlijk opgeleverd?”, “Hoeveel omzet heeft mijn webshop vorige week gedraaid?” en “Op welk moment van de dag bestellen mijn bezoekers het meest?” zijn vragen die beantwoord kunnen worden met data uit E-commerce tracking.

E-commerce tracking Portfolio

Voor de volgende klanten hebben wij al E-commerce tracking ingesteld.

Dr. Feelgood
Lichtunie
TradeIt
Tuf-Tuf

Hulp nodig met E-commerce tracking?

Hey, ik ben geïnteresseerd in