4 redenen waarom TikTok interessant kan zijn voor jouw bedrijf

< 1 minuut

Social media schieten als paddestoelen uit de grond. Dacht je dat Instagram en Snapchat de hipste social apps zijn? Tegenwoordig doe je pas echt mee als je TikTok hebt.

De app, die sinds 2017 bestaat, heeft zich binnen de kortste keren opgewerkt tot de meest gedownloade social media app in de Apple Appstore, Google Playstore en andere appstores.

Moet je hier als bedrijf iets mee? Voegt TikTok iets toe aan de marketingstrategie van jouw onderneming? Zeker wel! Check onderstaande punten om te zien of TikTok interessant kan zijn voor jouw bedrijf.

1. Advertentie-opties voor verschillende doelgroepen

TikTok heeft sinds januari 2019 de optie om te adverteren. Bij TikTok ads verschijnt de video van een bedrijf in de feed van verschillende TikTok-gebruikers. Door op de video te klikken, kom je op de website van het bedrijf.

Doordat TikTok een vrij nieuw medium is, kunnen bedrijven zich door deze advertentiemogelijkheden makkelijk oriënteren en zo een hogere klik rate creëren. Tevens hebben verschillende bedrijven de optie om influencers in te zetten; zij kunnen aan het eind van een video een ad laten zien. Hierdoor maak je gebruik van direct targeting en maak je ook meer kans op een hoger conversiepercentage. TikTok heeft daarnaast een ad-programma waar bedrijven makkelijk toegang tot kunnen krijgen. Mogelijkheden genoeg!

2. Organische gebruikers werven voor je website

TikTok is beschikbaar in verschillende landen. Het is een populaire app onder jongeren. Maar wat kun je als bedrijf met de app? Zelfstandig ondernemers die een actief social media- gerelateerd bedrijf hebben, kunnen makkelijk een koppeling maken aan hun andere socials, bijvoorbeeld Instagram of YouTube. Dit linken zij in hun bio op TikTok, waardoor gebruikers gelijk doorklikken naar de andere socials van het bedrijf.

Sinds kort heeft de app ook een optie om de link van je website te publiceren in je bio, waardoor je gebruikers ook naar je site kunt verwijzen. Hierdoor laat je gemakkelijk veel mensen kennismaken met jouw bedrijf.

3. Internationaal gevonden worden

TikTok komt oorspronkelijk uit Azië. De app heeft een Chinese variant genaamd: ‘Douyin’. Het bedrijf dat beide apps in zijn bezit had, de populariteit van de twee apps in de verschillende werelddelen samengevoegd en hebben ze gezorgd voor een wereldwijd aantrekkelijk medium. De video’s op TikTok worden soms miljoenen keren bekeken en iedereen heeft kans op de viral-value. Dat maakt de app zo populair onder jongeren. 

Als bedrijf zou je op de Nederlandse- en internationale markt een positieve indruk kunnen maken. Dit kun je gebruiken om je internationaal uit te breiden, als je bedrijfsdoelstellingen hierop gericht zijn. Bedrijven die nationaal succes willen behalen, hebben tevens veel profijt van de app. Steeds meer Nederlandse bedrijven gebruiken TikTok, maar de app is nog niet één van de main tools. Jouw bedrijf kan dus één van de eerste succesvolle Nederlandse bedrijven op TikTok worden.

4. Meeliften met het succes van TikTok

Jouw bedrijf kan zichzelf introduceren in een nieuwe markt. En dat is reuze interessant. De groei van TikTok is voor veel experts een grote verrassing geweest. De app heeft zijn groei vooral te danken aan de content die geplaatst wordt. De video’s bevatten een hoge comedy value en muziekgerelateerde concepten, maar ook serieuze topics worden aangekaart. Genoeg ruimte voor variatie. Een perfecte formule voor groei en viraliteit.

Jouw bedrijf is gericht op een specifieke doelgroep. Als deze doelgroep actief gebruikt maakt van TikTok, zullen ze jullie zeker in de app zien verschijnen. Als je het natuurlijk op een goede manier inzet. 

Kleine ondernemingen die nog niet weten wat TikTok is, moeten zich realiseren wat belangrijk is en wat ze willen overdragen aan hun doelgroep. Een goede marketingstrategie en doelgroepsegmentatie dragen bij aan een goede oriëntatie in de app. Oftewel: onderzoek of jouw gebruikers actief zijn op TikTok. Zijn ze dat? Maak er gebruik van! De app is op dit moment één van de meest gedownloade apps in alle app stores. En op dit succes kan jouw bedrijf dus meeliften.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de socials van jouw bedrijf? Bij Whello helpen we je graag. Kom langs, bel ons, dm ons, mails ons en wij gaan aan de slag!


Online marketing specialist