Met deze 4 stappen bij jij klaar voor Pinterest advertenties

1 minuut

Het heeft even geduurd, maar sinds april 2019 kunnen Nederlandse bedrijven gebruik maken van Pinterest advertenties. Pinterest heeft meer dan 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers en dit aantal blijft groeien. Dagelijks gebruiken meer dan 600 duizend Nederlanders de app, stuk voor stuk op zoek naar inspiratie. Of het nu gaat om recepten, doe-het-zelf-ideetjes, kledingtips of reisinspiratie. 

Pinterest is geen social media platform, maar een visueel inspiratieplatform gericht op search. Hierdoor weet je dat de gebruikers een hogere (koop)intentie hebben dan op bijvoorbeeld instagram. Met de juiste targeting kan je de dus sterk geïnteresseerd potentiële klanten bereiken. Klinkt top, toch? Maar hoe zorg je ervoor dat ook jij een vliegende start kan maken op Pinterest?

Stap 1: Maak een zakelijk account aan

Heb je al een persoonlijk account dat je zakelijk inzet? Dan kan je deze simpel omzetten naar een zakelijk account. Heb je nog helemaal ge account op Pinterest? Geen probleem, het aanmaken van een zakelijk account is erg simpel en ook nog eens gratis. Probeer je account zo volledig mogelijk in te vullen.

Stap 2: Installeer de Pinterest tag

Waar Facebook de Facebook-pixel heeft, heeft Pinterest de Pinterest-tag. Dit is een stukje JavaScript-code die je op de broncode van je website plaatst. Dit stukje code is essentieel voor het doormeten van de resultaten van je advertenties.

Hiermee kan je namelijk tracken welke acties mensen ondernemen op je website na het klikken op een Pinterest advertentie.

Daarnaast kan je de data die de tag verzamelt ook weer gebruiken in je advertenties, door bijvoorbeeld een remarketing campagne op te zetten of een look-a-like audience te maken.

Whello_pinterest_advertenties

Stap 3: Stel een betaalmethode in

Voordat je een campagne kan opzetten, moet je een betaalmethode toevoegen aan je account. Hiervoor heb je een (zakelijke) credit card nodig.

Stap 4: Kies je advertentie format

Pinterest kent verschillende formats die je kan inzetten in je advertenties:

Standaard pin

Gesponsorde video 

Gesponsorde video 

Gesponsorde app pins

Gesponsorde carrousels

Alle specs vind je hier

Let bij het maken van een passende pin op dat hij visueel aantrekkelijk is en goed past binnen de grid van Pinterest. Ook op Pinterest geldt trouwens; video heeft de voorkeur. Lukt het niet om een goede Pinterest-pin te maken? Je kan altijd ons designteam inschakelen!

Zo, je bent nu klaar om te starten met het maken van je eerste advertentie! Nu begint het strategische werk; wie wil je aanspreken? In welke fase van een aankoop bevinden deze mensen zich? Hulp nodig met deze vragen? Ons team van social specialisten denken graag met je mee.

Ontvang de laatste Marketing Tips
Wij respecteren jouw privacy.