5 eigenschappen van een succesvolle e-commerce manager

3 minuten

Achter succesvolle e-commerce bedrijven en webshops zitten mensen die ervoor zorgen dat deze bedrijven succesvol zijn. Om het anders te formuleren: een manager is bepalend voor het succes van de online prestaties.

Het is interessant om te analyseren wat goede e-commerce managers gemeen hebben. Wij hebben het genoegen gehad om al jaren met verschillende webshop managers samen te werken. Daarom hier: 5 gewoontes van een succesvolle e-commerce/webshop manager.

1. Testen, checken, aanpassen

Veel e-commerce managers gaan (te) snel af op hun gevoel of op ‘verhalen die ze hoorden’. Hoewel het soms goed is om op je instinct af te gaan, is dat bij heel veel online zaken juist niet het geval. Je komt er altijd het best achter wat goed werkt, door het simpelweg te testen. Probeer een aantal varianten (bijvoorbeeld e-mails), check welke variant het beste werkt en pas je toekomstige e-mails erop aan. Test, check en pas aan die hap!

2. Voeg waarde toe, geen loze eigenschappen

Wat is het verschil tussen een ‘feature’ en een ‘benefit’? Een feature is slechts een eigenschap, een benefit is een eigenschap die waarde toevoegt aan het leven van de bezoeker. Een succesvolle manager zorgt ervoor dat hij altijd waarde toevoegt.

3. Ga actief op zoek naar feedback van klanten

Stel: je verkoopt koffiezetapparaten en 30% van je klanten is niet tevreden, maar je weet niet waarom. Daar heb je niks aan.
Stel: je verkoopt koffiezetapparaten 30% van je klanten is niet tevreden, en dat komt voor 80% omdat er geen cappuccino functie op zit. Dan kun je (en moet je) daar iets aan doen.

Gevolg: meer tevreden klanten en betere reviews. Kortom, feedback is goud waard, dus zorg ervoor dat klanten gemakkelijk feedback kunnen geven. Een goede ecommerce manager beperkt zich niet alleen tot de webshop, maar levert bewijs (data) en denkt mee over het verbeteren van de klantervaring.

4. Zorg dat je daar bent waar je klanten zijn

Het is altijd zo geweest dat je met een winkel moest zijn waar je klanten kwamen (winkelcentrum van een stad bijvoorbeeld). Dat is online ook het geval en dat betekent dat jij moet uitzoeken waar jouw doelgroep aanwezig is. Zit jouw doelgroep op Snapchat of op Facebook? Op LinkedIn of op Instagram? Op allemaal? Zoek het uit en zorg dat je daar bent waar je klant is!

Een goede ecommerce manager kan zich goed verplaatsen in de klant, en beweegt mee.

5. Zorg voor een online PR strategie

‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ was een geniale advertentie, omdat het toen nog origineel was. Maar als je als bedrijf zelf zegt: ‘onze koffiezetapparaten zijn geweldig’, dan werkt dat niet zo goed. Zegt een andere website, klant of influencer: ‘Deze koffiezetapparaten zijn echt top’, dan zullen mensen dat veel sneller aannemen. Zorg ervoor dat je er over je gepraat wordt. Bedenk een PR strategie en benader actief journalisten, influencers en blogs.

Dus…

Eigenlijk wordt hier weer eens goed duidelijk dat de klant altijd centraal staat. Goede, competente en succesvolle managers weten waar die klanten zijn, wat ze willen, hoe ze hen het beste bereiken en hoe ze hen ook weer in kunnen zitten om anderen te overtuigen.


Online marketing specialist