5 eigenschappen waar een online marketeer aan moet voldoen

1 minuut

Zit jij te denken aan een carrière als online marketeer bij een marketingbureau zoals Whello? Dan zijn een aantal eigenschappen erg belangrijk. Deze zul je namelijk als online marketeer dagelijks nodig hebben op de werkvloer.  Er bestaat geen ideaalplaatje van een online markeer, maar beheers jij onderstaande eigenschappen dan is de kans groot dat er voor jou een toekomst is op het gebied van online marketing.

1.   Samenwerken

Als online marketeer werk zul je vaak samen gaan werken met verschillende specialisten. Hierbij is het belangrijk dat elke specialist op dezelfde lijn zit, rondom de activiteiten voor het project. Dit is alleen mogelijk wanneer er een goede samenwerking plaats vindt. Luisteren en communiceren met je directe collega’s is dus erg belangrijk.

Naast collega’s heb je natuurlijk ook een hoop contact met klanten. Ook dit is een samenwerking, waarbij er goed geluisterd moet worden naar wensen en behoeften. Daarnaast zul je naar de klant communiceren wat je gaat doen en wat de resultaten zijn. Door een goede samenwerking met de klant kan onduidelijkheid worden voorkomen. Jullie willen immers hetzelfde doel behalen: de beste resultaat voor de klant!

2.   Analytisch vermogen

Als online marketeer krijg je elke dag te maken met data. Jouw taak is om de relevante data te analyseren en inzichtelijk te maken, zodat het duidelijk wordt wat het gedrag is van de website bezoekers en hoe de campagnes presteren.

Met deze inzichten kun je dan aan de slag en bijvoorbeeld de website en campagnes optimaliseren. Doordat een online marketeer veel te maken krijgt met een bulk aan data, is het belangrijk om de eigenschap analytisch vermogen te beheersen.

3.   Nieuwsgierigheid

De belangrijke kanalen van een online marketeer zoals Google en Facebook zijn dagelijks bezig met veranderingen aan het platform. Daarom is het belangrijk dat een online marketeer nieuwsgierig is naar elke ontwikkeling in het vakgebied.  Dit vraagt dus naar een betrokken en nieuwsgierig karakter. Een online marketeer moet altijd op de hoogte zijn van de laatste trends en is altijd opzoek naar een manier om zichzelf te ontwikkelen.

4.   Resultaatgerichtheid

Als online markeer stel jij doelen in die je wil en moet halen binnen een bepaalde periode. Als marketeer moet je dus echt een kick krijgen van het behalen van je kpi’s. Voorbeelden hiervan zijn een hoger conversieratio of meer bezoekers op een website. Het is belangrijk als online marketeer dat je resultaatgericht te werk gaat en dagelijks controleert of de doelen haalbaar zijn voor de periode. Je moet elke dag gebrand zijn om de gewenste resultaten daadwerkelijk te behalen.

5.   Strategisch denken

Een online marketeer zal geregeld een strategisch plannen moeten opstellen voor diverse vraagstukken. Je zet niet zomaar een onlinecampagne op, maar bedenkt strategisch welk doel je daarmee wil behalen. Het is belangrijk dat jij voor elk project een strategisch plan opzet, waarbij elk doel per ‘funnel’ wordt bepaald. Het is dus bij elke stap die je zet als online marketeer belangrijk je af te vragen waarom je deze actie uitvoert en wat het gaat opleveren.

Naast deze eigenschappen is het natuurlijk zeer handig als je al een achtergrond hebt in de marketing door bijvoorbeeld het afronden van een online marketing opleiding. Wordt je helemaal enthousiast en wil je graag bij een online marketing bureau werken? Bekijk onze vacatures!

Ontvang de laatste Marketing Tips
We respect your privacy.