6 SEO technieken die niet meer werken

Vijf jaar geleden was het heel normaal om bijvoorbeeld meerdere pagina’s op te zetten per bepaalde zoekterm of massaal te linken naar interne pagina’s om beter te scoren in Google. Tegenwoordig probeert Google zoveel mogelijk websites te ‘straffen’ die bepaalde tactieken overmatig inzetten. Dit artikel bespreekt acht SEO technieken die hedendaags niet meer werken.Business man drop a useless paper in to the trash

1.      Overmatig gebruik van keywords in meta titels en beschrijvingen

In verschillende Google resultaten valt het op dat sommige websites nog steeds gebruik maken van een opsomming van keywords in titels en meta beschrijvingen. Een voorbeeld is: ‘schoenen kopen| dames schoenen kopen |heren schoenen kopen’.  Dit is tegenwoordig niet meer wenselijk. Deze titels komen vaag over, waardoor consumenten minder snel op je website klikken. In plaats hiervan gaan kijken zij verder naar concurrenten. Probeer zoveel mogelijk beschrijvende titels en beschrijvingen aan te houden die je core business verduidelijken.

2.      Overmatig gebruik van interne links

Linken naar andere interne pagina’s is geen probleem wanneer dit gebruikersvriendelijk is en ter verduidelijking werkt. Toch komt in de praktijk voor dat websites linkjes ‘verstoppen’ door het verkleinen van fonts en het plaatsen van de links op onopvallende plekken. Dit komt schimmig over. Google meet in principe alle links die op een pagina vertoond zijn. Toch markeert Google dit soort links als spam en kan Google een website hier zelfs op straffen.

3.      Pagina’s voor elke zoekwoord variant

Tot de dag van vandaag maken websites pagina’s voor zoekwoorden die hetzelfde betekenen, maar op een andere manier geformuleerd worden. Dit heeft voor een lange tijd gewerkt en sommige bedrijven zagen dat, ondanks verlaging van gebruikersvriendelijkheid, deze tactiek een positief resultaat had op de vindbaarheid in Google. Nu de populairste zoekmachine vorig jaar de updates Hummingbird en RankBrain introduceerde, kijkt het veel meer naar aansluiting van de inhoud op de zoekopdrachten. Het is handig om één pagina aan te houden die informatie biedt aan de bezoekers met hetzelfde doel tijdens een zoekopdracht. Binnen deze pagina is het mogelijk om de verschillende zoektermen te noemen. Dit kan bijvoorbeeld in titels, (sub) koppen en afbeelding beschrijvingen.

4.      Betaalde of ‘spam’ linkbuilding

Linkbuilding kan een goede optie zijn om de autoriteit van je website te verhogen. Echter, dienen de links van de juiste kwaliteit te zijn. Websites die massaal links proberen te plaatsen op pagina’s van lage kwaliteit, straft Google af. Maar wat houdt linkbuilding van lage kwaliteit in? Dit zijn vooral links die als spam over komen. Denk aan een link in de opmerkingen van een artikel, gastartikelen die vol zitten met links en niet door een redactie beoordeeld zijn of het plaatsen van links op (SEO) startpagina’s. Daarnaast is het niet slim om in te gaan op (betaalde) linkbuilding netwerken. Wanneer Google doorheeft dat jouw website linkbuilding op deze manier inzet, volgen maatregelen.

5.      Domeinnaam met (een deel van) een gericht zoekwoord

Om SEO redenen zetten bedrijven delen van een gericht zoekwoord in de domeinnaam. Voorbeelden hiervan zijn: ‘autohuren.nl’ of ‘schoenenkopen.nl’. Dit lijkt een goed idee, maar dat is het in de werkelijkheid niet. Dit kan namelijk bezoekers wegjagen naar een concurrent met een professionele bedrijfsnaam. Websites met een werkelijke bedrijfsnaam stralen meer geloofwaardigheid en vertrouwen uit. Daarnaast heeft dit ook invloed op persberichten en andere links. De pers zal niet snel iets schrijven over dit soort websites door gebrek aan vertrouwen van het domein.

6.      Verschillende losstaande domeinnamen

Bedrijven zetten in sommige gevallen sub domeinen in, om niches van de markt te benaderen en aan te spreken. Hiermee zou je succes kunnen boeken, maar het is slimmer om één domein te houden die de verschillende micro delen behandeld. Bij losstaande domeinen is het namelijk zo dat je inzet voor één sub domein weegt. Stel je hebt drie domeinen en in elk domein steek je evenveel moeite. Dan is het resultaat en de waarde enkel gericht op één van je domeinen en niet voor je bedrijf als geheel. Wanneer één website is aangehouden, ontvang je de resultaten van al je inzet op één domein. Dit maakt je uiteindelijk sterker.

Bekijk of jij ‘oude’ SEO manieren toepast en of je hier verandering in kan brengen. Heb je hier vragen over? Laat het ons gerust weten!

Ontvang de laatste Marketing Tips