7 tips om het maximale uit Black Friday te halen met Google Ads

1 minuut

De datum 29 november staat bij alle marketeers in Nederland al een tijdje omcirkeld: het is dan Black Friday! Black Friday is inmiddels niet alleen in Amerika de dag van de koopjesjagers, maar ook in Nederland. In 2018 was er rondom de dagen van Black Friday een groei te zien van 38% op het aantal iDeal betalingen ten opzichte van 2017, en rond de 10 miljoen iDeal transacties in totaal. Je kunt dus wel stellen dat je kansen misloopt als je als marketeer niet inspeelt op Black Friday.

In deze blog geven wij 7 tips om meer omzet te behalen uit jouw Google Ads campagne op Black Friday.

1. Voeg een Black Friday promotie extensies toe aan je campagne

Gebruik de Google Ads extensies optimaal voor je Black Friday advertenties. Met de promotie extensie kan je direct jouw ongelofelijk hoge Black Friday korting laten zien aan de gebruiker. Gebruik jij een kortingscode tijdens Black Friday? Dan kan je die kortingscode direct laten zien via de promotie extensie.

2. Voeg een countdown-timer toe aan aan je advertentie

Countdown-timers zijn een geweldige manier om urgentie te creëren en conversieratio’s te verhogen. De countdown-timer zet je aan bij de start van Black Friday en laat dan dynamisch aan de gebruiker zien wanneer Black Friday afloopt. Hiermee benadruk je dat het gaat om een eenmalige actie en geef je meer urgentie aan de bezoeker om over te gaan tot conversie.

3. Plaats de korting in Headline 2

Wil je meteen impact maken op jouw Google Ads advertenties rondom Black Friday? Zorg er dan voor dat de korting altijd benoemd wordt in Headline 2. Hiermee kan je de CTR rondom het zoekwoord sterk verhogen

4. Gebruik remarketing banners

Maak een remarketing audience van iedereen die de belangrijkste pagina’s van jouw website heeft bezocht, maar niet is overgegaan tot conversie. Bereik deze groep opnieuw met Black Friday banners die de kortingen van het product laten zien. De gebruikers die eerder niet overgegaan zijn tot conversie, zullen nu door de hoge kortingen overtuigd kunnen worden.

5. Gebruik je brand campagne

Vergeet niet om je brand campagne volledig om te toveren tot een Black Friday campagne. Hiermee zijn ook de mensen die gericht op zoek zijn naar jouw merk op de hoogte van de kortingen rondom Black Friday. Plaats de informatie over Black Friday in je headline, omschrijving en call out extensies. Zie het onderstaande voorbeeld van een geoptimaliseerde Brand campagne voor Black Friday.

6. Gebruik een geoptimaliseerde landingspagina

Zorg ervoor dat je landingspagina overeenkomt met jouw Black Friday advertentie. Benadruk direct de kortingen die jij aanbiedt op de landingspagina. Plaats ook een countdown-timer op de landingspagina om urgentie op te wekken bij de bezoeker.

7. Verhoog je biedingen

Het verhogen van je dagbudget voor Black Friday is een must voor de meeste retailers, omdat het zoekvolume naar producten aanzienlijk zal toenemen op Black Friday. Naast je campagnes alle budgettaire ruimte te geven, wil je ook je biedingen verhogen. Er zijn aantal belangrijke redenen om dit te doen:

  • Concurrenten zullen waarschijnlijk ook hun biedingen verhogen. Doe je niks met je biedingen, zal je minder zichtbaar zijn en dus minder bezoekers naar je Black Friday actie kunnen trekken. Je staat direct met 0-1 achter;
  • Werk je met geautomatiseerde biedstrategieën, verhoog dan je target CPA óf verlaag je target ROAS. Dit zorgt ervoor dat je Google meer ruimte geeft om je biedingen omhoog/omlaag aan te passen. En dus meer/minder vertoningsaandeel te behalen. Het is niet erg om iets meer te betalen voor een sale of een lead. Door het pakken van volumes en gemiddelde hogere orderwaardes, wordt dit direct rechtgetrokken;
  • Bied je manueel, verhoog dan ook je biedingen. Vaak zijn de gemiddelde orderwaardes op dit soort dagen een stuk hoger (bijvoorbeeld doordat men meerdere producten tegelijk koopt), en blijf je onder de streep winstgevend.

Sparren over jouw Black Friday campagne?

Wil jij met ervaren Google Ads specialisten sparren over jouw Black Friday campagne? We nemen alle mogelijkheden met je door en maken een campagne plan op maat voor jouw Black Friday doelen. Neem contact met ons op en wij staan voor je klaar!


Lennard is een gedreven online marketeer met een passie voor social, content en SEO. Hij wil graag klanten laten groeien door middel van een creatieve en op maat gemaakte content-strategie. Dit alles doet hij door creativiteit te combineren met relevante data

Ontvang de laatste Marketing Tips
Wij respecteren jouw privacy.