Hoe wij succesvol adverteren op Facebook

Elke organisatie is inmiddels wel vertrouwd met het Facebook fenomeen. Elke zelf respecterende organisatie heeft dan ook met wisselend succes een Facebook bedrijvenpagina. Afhankelijk van de product of dienst, en de creativiteit van de beheerder, kan een Facebook pagina een echte bron van inkomsten zijn. Een winkelier van coole snowboards heeft natuurlijk leukere dingen te melden dan een handelaar in bakstenen. De door Facebook geïntroduceerde bericht promoties zorgt echter voor een omslag en biedt voor elke organisatie nieuwe mogelijkheden. Met de ruime targeting opties begint Facebook een serieuze alternatief te worden voor Linkedin.facebook-banner

Waarom zou je betalen voor een Facebook post?

Facebook heeft sinds kort het ‘organische’ bereik van reguliere posts ingedamd. Dit betekent dat je berichten op Facebook, afhankelijk van de populariteit hiervan, minder worden getoond aan je volgers (en hun netwerk). Moet je dan elke post promoten? Niet nodig, kies de beste, meest winstgevende berichten uit om te promoten. Hieronder enkele tips:

  1. Promoot alleen eigen materiaal. Ga dus niet tips van andere websites promoten.
  2. Promoot een bericht dat nuttig is voor je publiek. Zo nu en dan commerciële posts kan geen kwaad, maar de toegevoegde waarde is het uitgangspunt.
  3. Promoot berichten die linken naar een converterende pagina van je website; een pagina waar ze een formulier kunnen invullen of een product kunnen bestellen.
  4. Gebruik een tablet en smartphone vriendelijke landingspagina; Ongeveer 70% bezoekt Facebook via een mobiel apparaat.
  5. Gebruik foto’s. Begeleid je boodschap met een relevante foto van hoge kwaliteit. Houd er rekening mee dat een lage resolutie foto op een groter scherm onscherp kan zijn.
  6. Begin je post met een vraag en eindig met een duidelijke call-to-action.

Hoe je een Facebook post adverteert

Je kan op 2 manieren een bericht promoten: Een bericht promoten via je timeline of via de Ads Manager. Omdat je in de Ads Manager meer targeting mogelijkheden hebt kun je het beste hiervoor kiezen. Kies de gewenste post uit je bedrijfspagina om te promoten. Alle posts op je timeline zijn zichtbaar in je Facebook ads omgeving. Zorg er dus voor dat je een post op je timeline creëert die geschikt is om te promoten.

Vervolgens kun je dus kiezen uit verschillende targeting opties. Stel de locaties in, leeftijd en eventueel het geslacht. Je zult zien dat het bereik rechts in het scherm veranderd. Bij de mogelijkheden onder ‘functies’ begint het echt interessant te worden. Hier kun je Facebookers targeten op basis van opleiding of werkfunctie. Uit onze ervaringen is gebleken dat dit een ontzettend gerichte en krachtige functionaliteit is. Ook met slimme combinaties van de targeting opties kun je succes boeken, denk aan ‘Utrecht, ‘Vrouw’ en ‘Winkelen en mode’ (interesses). Stel als laatste je maximale dagbudget in en kies eventueel voor een start- en einddatum in van je campagne. Een dagbudget van €4 kan al flinke resultaten opleveren zo hebben wij gemerkt.

Heb je nog vragen over adverteren op Facebook? Wil je ook een mobiel vriendelijke campagnepagina? Of wil je meer tips en tricks van een ervaren social media bureau? Vraag het ons gewoon!


Online marketing specialist

Ontvang de laatste Marketing Tips