Adworld Experience 2019 – dít leerde Fabian

1 minuut

Eindelijk was het zover! Adworld experience 2019, hét grootste PPC, CRO en Social event ter wereld. Alle industry leaders en experts binnen mijn vakgebied waren aanwezig. Ik verheugde me vooral op de verhalen van drie sprekers: Brad Geddes, Frederick Valleays en Mark Irvine.

Mijn collega Jelle en ik gingen naar dit toffe evenement, dat plaatsvond in Bologne. Na anderhalf uur vliegen landden we in Italië. We reden vervolgens binnen 20 minuten naar ons hotel, de plek waar ook het evenement werd gehouden.

IMG_8703

Dag 1: donderdag 4 april

We stonden even in de rij om onze badge op te halen en waren vervolgens good to go. De dag begon voor mij met een interessante sessie van Frederick Vallaeys. Hij behoorde tot de eerste 500 werknemers van Google. Bijzonder! Daarnaast was hij medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van het search platform en de bouw van de google ads editor (editor to the rescue), waar wij snel campagnes in opbouwen.

Gespreksonderwerpen waren PPC automatisering en de veranderende rol van campagnemanagers, waarin machine learning en AI in opkomst zijn. Voor mij interessant, omdat ik persoonlijk nog al eens mijn vraagtekens zet bij bepaalde elementen die Google doorvoert. Het is onze rol om hier altijd kritisch naar te kijken, om zo maximaal resultaat voor onze klanten te behalen.

De volgende spreker was Brad Geddes, een persoonlijke held van mij binnen de PPC wereld. Geddes is al sinds het begin van het zoekmachine advertising actief. Hij heeft veel kennis over het advertentieplatform en is zeer kritisch op de continue updates van Google, die steeds meer controle uit handen geven van de campagnemanager. Dit vond ik leuk om te horen, want ik denk er precies hetzelfde over.

IMG_8707

De afsluiter van dag 1 was een sessie van Mark Irvine, een andere PPC influencer. Hij besprak de ontwikkeling van tekstadvertenties en de manieren waarop wij tegenwoordig impact kunnen maken met advertentie-uitingen in zeer concurrerende markten.

‘s Avonds hebben we nog een paar uurtjes gewerkt voor onze klanten in Nederland. Daarna waren we helemaal klaar voor dag 2!

IMG_8750

Dag 2: vrijdag 5 april

Op dag 2 werden de succesverhalen van verschillende experts besproken. Zij werkten voor klanten of bureau’s of waren freelancers.

Martin Roettgerding van Bloofusion, die het SEA team leidt, vertelde alles over de infrastructuur die zij hadden opgezet voor een Duitse schoenenketen. Met winkels verspreid door het hele land was het een uitdaging om op basis van de locatie van de zoeker, de dichtstbijzijnde vestiging in de advertentie te tonen. Met ook nog eens de lokale voorraad van deze winkel.

Mark Irvine hield vervolgens een sessie over hoe search en social nog beter op elkaar konden worden afgestemd. Op die manier kun je de klant in iedere fase van de customer journey bedienen.

Brad Geddes sloot af en vertelde over hoe PPC data ”interrelated”, oftewel samenhangend is. Dit betekent dat het één leidt tot het ander en nooit los kan worden gezien.

Zo zal een analyse over waarom er tijdens een bepaalde maand meer is uitgegeven, een verhoogde klikfrequentie (CTR) tot gevolg hebben. Dit komt weer door de verhoging van de cpc’s en de vernieuwing van advertenties. Hierdoor steeg het vertoningsaandeel en kreeg de advertentie meer zichtbaarheid.

We werden gedurende de dag behoorlijk ‘‘gespamd’’ door onze collega’s om een gezamenlijke foto te maken, dus dat deden we maar even snel tussendoor.

IMG_8737

De laatste dag werd afgesloten met een round table, waar iedereen zijn of haar vragen nog eens kon stellen of een discussie op gang bracht.

De dames en heren van SEMrush, een tool die wij gebruiken, waren ook aanwezig.  We besloten met z’n allen het centrum van Bologne te ontdekken. Onder het genot van een paar biertjes bespraken we de laatste innovaties en future updates van SEMrush.

Zaterdag checkten we uit en vlogen we weer terug naar Nederland.

Mijn key takeaways van Adworld Experience:

  • Derde headlines en tweede beschrijvingen worden niet altijd getoond. Voor desktop zoekers is dit percentage 95%, mobiele zoekers hebben een 34% kans dat de derde headline en tweede beschrijving wordt getoond. Het grootste zoekverkeer is echter afkomstig van mobiel. De advertenties dienen dus op de juiste manieren te worden ingeschoten.
  • Wees er bewust van dat een zoekwoord door vele verschillende doelgroepen kan worden gebruikt. In onderstaand voorbeeld is dit goed weergegeven. Zo kan het zoekwoord ”koelkast reparatie” door een huiseigenaar, een huurder, een drukke ouder, een doe-het-zelfer of een student worden gezocht. Houd de doelgroep voor wie je schrijft in gedachten en baseer hierop je uitingen.
  • Blijf altijd kritisch naar de updates die Google doorvoert. Zo is Google er fan van om soms eens de targeting methode ”conversative” aan te zetten, waar het systeem in remarketing campagnes veel verder gaat dan het bereiken van puur je eerdere websitebezoekers.
  • Automatisering is key de komende jaren. Hier zijn we binnen Whello al druk mee bezig, met name op het gebied van het automatiseren van biedingen, er is echter nog veel meer mogelijk.
  • De wereld van PPC blijft continue in verandering. Wij moeten hier alert op blijven en pro-actief handelen.

Het was een geslaagde trip! Ben jij ook bij Adworld Experience 2019 geweest en zo ja, wat heb jij geleerd? 

Ontvang de laatste Marketing Tips
Wij respecteren jouw privacy.