Bloggen, zakelijk? Nee, persoonlijk! 

Jouw verbluffende website staat online, is vindbaar voor jouw doelgroep en dan? Achterover leunen? Zeker niet! Houd jouw website interessant voor je bezoekers, verhoog de traffic en zorg dat de doelgroep jouw website blijft vinden via de zoektermen waar zij op zoeken.

Bloggen is een manier om structureel nieuwe content op je website toe te voegen. De ideale manier om traffic naar je website te krijgen, en te behouden. Een mooie bijkomstigheid is dat je ook nog hoger in Google scoort! Naast dat je jouw bezoekers laat zien dat je website actueel is, doe je dat ook aan Google. Google houdt namelijk van een website die regelmatig wordt voorzien van nieuwe, waardevolle en unieke content! Goed voor je ranking score in Google.

Blogs kom je tegenwoordig overal op het web tegen. Allerlei soorten en maten, van grote tot kleinere blogs, van privé dagboeken tot zakelijke blogs. Zakelijk bloggen op je website is alles behalve een zakelijke tekst. De lezers van jouw blog lezen niet de brochure van je organisatie. Ze lezen voor de fun en om te leren van jouw kennis en ervaring over interessante topics.

De redenen om te bloggen lopen zeer uiteen. Van het delen van je passie, het opbouwen van een band met je doelgroep tot gevonden worden in Google, tot het creëren van vertrouwen. Tot slot ook gewoon om dat het kan en leuk is. Zakelijk bloggen kan veel voordelen opleveren. Het klinkt allemaal mooi, maar veel mensen vinden het lastig om zakelijk te bloggen. Dit kan zorgen voor de verspilling van een hoop kostbare tijd en energie.

Wat moet je nou eigenlijk weten over het schrijven van een blog?

1. Schrijf voor je doelgroep

Stel jouw ideale lezer centraal. Schrijf nooit over wat voor jou of voor jouw organisatie belangrijk is. Focus je op de inhoud van je blog en los problemen van de lezer op. Welke content zoekt jouw lezer en welk probleem moet er worden opgelost? Maak voordat je begint met zakelijk bloggen een profielschets van jouw doelgroep.

2. Blog de juiste content 

Zorg dat je blogs van waarde zijn. Er is een heleboel (en komt steeds meer en meer) content op het web. Maar lang niet genoeg goede content. Als jij kennis op je website deelt, gaan mensen dit waarderen en je als een expert zien in bepaalde onderwerpen. Hiervoor moet je natuurlijk wel goede content bloggen. Zorg voor content waar je bezoekers echt wat aan hebben, dan val je op! Heb je een actueel, interessant verhaal?

3. Interactie

Bespreek vragen en reacties van jouw doelgroep. Vraag je bezoekers om reacties en feedback. Vraag bijvoorbeeld om topics over nieuwe blog onderwerpen. Zo houdt je je blog interessant en krijg je een (nog) beter inzicht in de interesses van je bezoekers. Voeg daarbij calls-to-actions toe. Geef de bezoekers de mogelijkheid te reageren en hun contactgegevens achter te laten.

4. Schrijf in Jip en Janneke taal

Zorg dat je boodschap duidelijk overkomt. Schrijf eenvoudig en zorg dat je lezers je makkelijk volgen. Gebruik vooral geen vakjargon.

5. Regelmaat nasser-bel-ons

Het hebben van ‘geen tijd’ om te bloggen is een valkuil voor veel ondernemers. Hierdoor worden blogs niet regelmatig gepost en wordt er juist tijd verspild die al is gestoken in al het bloggen.

6. Persoonlijk oogpunt

Zorg voor openheid en een een persoonlijke touch in je blog. Knip en plak geen Wikipedia content. Deel kennis, meningen en ervaringen van jouw organisatie en/of jezelf. Bouw een band op met je bezoekers. Bezoekers zullen terugkomen voor jouw mening en ervaringen.

 

Voelt het structureel schrijven van een blog voor jou aan als kiespijn? Bijvoorbeeld omdat bloggen veel tijd kost? Besteed het bloggen dan uit. Online marketing bureau Whello helpt jou graag met het structureel posten van relevante blogs. Anderzijds, vind je het leuk en heb je tijd om te bloggen? Aan het bloggen geblazen, neem het serieus!


Online marketing specialist

Ontvang de laatste Marketing Tips