Branding vs. Marketing – Wat is het verschil?

1 minuut

Waarom denk je bij IKEA aan goedkope meubelen en woondecoratie, terwijl je onderaan de streep méér uitgeeft dan dat je bij een andere meubelboulevard had gedaan? En waarom heeft merendeel een merkvoorkeur voor Coca Cola, terwijl bij een blinde smaaktest Pepsi (2016) als winnaar uit de bus komt? Het antwoord: branding! Maar wat is branding dan precies? En waarin verschilt het met marketing?

Branding is eigenlijk alles wat aan marketing voorafgaat. Marketing is niets anders dan de ‘tool’ om je branding over te brengen. Zie branding als je persoonlijkheid en marketing als bijvoorbeeld je kledingstijl die je persoonlijkheid wilt uitdragen. Daar waar marketing een push strategie is, is branding een pull strategie: Marketing zorgt dat je klanten vindt & activeert. Branding zorgt dat deze klanten aan je merk worden verbonden en uitgroeien tot ambassadeurs.

Positioneer je product met persoonlijkheid

Leuk om te weten wat het ‘is’, maar misschien is het nog leuker om te weten wat je ermee ‘kan’. In de ogenschijnlijke overvolle en vaak ook sterk concurrerende markt is het lastig een plekje te veroveren in de hoofden en harten van je ideale klant. Als je product of dienst op zichzelf staand niet voldoende is om je te onderscheiden, is branding het antwoord voor een succesvolle business. Vertel niet wat je product/dienst inhoudt, maar vertel wie je product/dienst is. Oftewel, positioneer je product met persoonlijkheid.

”Human behavior flows from three main sources: desire, emotion, and knowledge.” – Plato

Plato zei het al duizenden jaren geleden. Een mens kan alleen een keuze maken als al deze factoren zijn geladen. Met branding speel je in op de factor ‘emotie’. Zie je merk als een persoon met een eigen uitgesproken karakter en gedrag. Als je deze gedragingen consistent overdraagt wordt je herkenbaar en herkenning leidt tot een emotionele reactie. Eigenlijk werkt het hetzelfde als het sluiten van vriendschappen. Want waarom vind je de ene persoon wel aardig en de andere niet? Dit alles heeft te maken met persoonlijkheid en de emotie die deze persoonlijkheid bij jou teweeg brengt.

Door branding zorg je dat de juiste doelgroep jouw product/dienst ‘aardig’ gaat vinden, waardoor je een vertrouwensrelatie opbouwt en dus doordringt in de hoofden en harten van je ideale klant. Uiteraard is je product of dienst ansich ook erg belangrijk. Echter maken mensen vaak geen keuzes op enkel en alleen productkenmerken zoals je ook kan lezen in ons artikel over Persuasive Design.

Hoe zet je een goede branding neer

De sleutel tot een sterke branding is volgens ons ‘consistentie’. Daarnaast is het essentieel dat je 100% achter de persoonlijkheid van je merk staat, anders kan deze nooit authentiek overgebracht worden. Voor het ontwikkelen van een duidelijke merkidentiteit zou je kunnen beginnen met de volgende oefening:

Stel je eens voor dat je merk een persoon is:

  • Hoe zou hij/zij dan heten?
  • Wat doet hij/zij in het dagelijks leven?
  • Wat zijn zijn/haar hobby’s?
  • Wat voor media gebruikt hij/zij?
  • Wat is zijn of haar politieke voorkeur?

Als je al deze vragen beantwoord en noteert, kan je dit altijd raadplegen als je belangrijke keuzes qua marketing moet maken. Wees kritisch bij het kiezen van de marketing & communicatie middelen die je branding zichtbaar gaan maken. Klopt de kleurkeuze van je huisstijl met de ‘smaak’ van je merk? Klopt de ‘Tone of Voice’ van de teksten op je website met de manier waarop je merk zou ‘spreken’ als het daadwerkelijk een persoon is? Meng je je openlijk in (inter)nationale gesprekken/discussies? Zorg dan dat de normen en waarden van jouw merk naar voren komen, zodat je doelgroep achter je kernwaarden gaat staan.

IKEA, Coca Cola, Starbucks en zo nog veel meer bekende merken zijn groot geworden door branding. De producten zijn in essentie niet anders dan die van concurrenten en ze zijn bij blind benchmarks lang niet de beste/goedkoopste in hun branche. Het enige wat anders is, is de emotie en beleving van deze merken in het brein van de consumenten.

Heb je vragen wat we voor jou kunnen betekenen op het gebied van branding? Dan kan je altijd langskomen voor een lekkere kop koffie van de Starbuc… grapje natuurlijk, we hebben gewoon onze eigen lekkere goedkopere koffie 😉


“Design is not just what it looks like. It’s how it works”. Met deze quote in gedachte en haar achtergrond in Visual Storytelling, vertaalt Joyce de wensen van klanten in optimale digitale experiences.

Ontvang de laatste Marketing Tips
Wij respecteren jouw privacy.