Checklist: wat is een goede landingspagina?

whello-anatomy-perfect-landings-pageEen goede landingspagina kun je zien als een duw in de goede richting. De bezoeker landt op jouw website en wil meteen weten
waar hij aan toe is. Landingspagina’s moeten bezoekers daarom vanaf het eerste moment boeien en op de juiste manier de weg wijzen. De bezoeker is immers te gast in een vreemde omgeving en wil zich meteen thuis voelen. Een goede landingspagina wekt daarom vertrouwen, overtuigt, is toegankelijk en bevat een duidelijke call-to-action. Je wilt immers niet dat het bij een bliksembezoek blijft. Weten wat een goede landingspagina is? In deze blogpost geven we je een zestal handige tips.

1. Realistisch concept

Het bouwen van een landingspagina begint pas nadat je in kaart hebt gebracht wat het uiteindelijke doel van de pagina is. Wil je producten verkopen? Of dat de gebruiker zich inschrijft voor een seminar? Elk doel vereist een andere aanvliegroute op het gebied van lay-out en content.
Zorg bij het verkopen van producten, dat de productcategorieën en het winkelmandje makkelijk te vinden zijn. Bij een informatieve website moet het voor de bezoeker makkelijk zijn om meer informatie op te vragen, middels een duidelijk contactformulier.

2. Duidelijk doel

Goede landingspagina’s zijn duidelijk van karakter en hebben geen storende of afleidende elementen. Er mag immers niet worden afgeweken van het doel: bezoekers stimuleren om een bepaalde actie uit te voeren.
Houd in gedachten dat je de bezoeker op jouw landingspagina biedt waar ze voor komen. Zorg dat het vanaf de landingspagina makkelijk te navigeren is naar andere relevante pagina’s.

3. Nuttige inhoud

De meeste landingspagina’s zijn teveel gericht op statische informatie. Voorkom lange lappen tekst met technische details en stoffige informatie. Ook productinformatie is vaak te saai en langdradig. Houd de content luchtig en focus op wat de bezoeker wil vinden op de website.

4. Betekenisvolle afbeeldingen

Internetgebruikers zijn visueel ingesteld en worden alsmaar visueler. Afbeeldingen maken uiteindelijk meer indruk dan lange lappen tekst. Zorg echter niet alleen voor mooie plaatjes, maar let erop dat deze waarde toevoegen aan de bijbehorende informatie. Laat de afbeelding overeenkomen met het daadwerkelijke aanbod.
Bij deze nog een tip van mij naar jou: om de SEO te verbeteren zorg je ervoor dat de naam van de afbeelding de zoekwoorden bevat. Google kan afbeeldingen niet lezen, maar wel de alt-tekst van afbeeldingen.

5. Leadgeneratie en doorklikratio

Als de vorige vier stappen netjes zijn uitgevoerd, dan is de bezoeker inmiddels warm genoeg om doorgestuurd te worden naar een vervolgactie. In het meest gunstige geval is dit de winkelwagen of het contactformulier. Het aantal conversies zal hoger uitvallen als je potentiële klanten een duwtje in de goede richting geeft. Zorg ervoor dat ze informatie achterlaten en doorklikken.

6. Sociale media

Om bezoekers over te laten gaan tot actie moet je een betrouwbare indruk achterlaten. Als bedrijf dien je jezelf daarom transparant op te stellen. Een goede manier daarvoor is op de plekken te zijn waar jouw doelgroep zich bevindt: sociale media. Op de landingspagina zelf mag de optie tot delen dan ook niet ontbreken. Consumenten zullen eerder geneigd zijn om op jouw pagina actie te ondernemen als ze zien dat vrienden dat ook hebben gedaan.

7. Bedankpagina

Toon na de ondernomen actie van de bezoeker een bedankpagina en laat jouw waardering zien. Toch zou de gemiddelde internet marketeer zichzelf niet zijn als het ook hier geen nieuwe kansen zou benutten. Op de bedankpagina kun je namelijk uitnodigen om nóg een andere actie uit te voeren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het ‘liken’ van de Facebook-bedrijfspagina of het inschrijven voor een nieuwsbrief.

 

Pak jouw landingspagina er eens bij en beoordeel of deze aan bovenstaande criteria voldoet.
Benieuwd hoe Whello jouw hierbij kan helpen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!

Ontvang de laatste Marketing Tips
Get the latest content first.