De 10 meest gemaakte SEO fouten in 2019 (mét oplossing)

1 minuut

Wij weten als Online Marketing Bureau als geen ander dat SEO voor velen moeilijk bij te houden is; wat je gisteren geleerd hebt, kan vandaag zomaar weer oud nieuws zijn. Hierdoor kan het helaas al snel voorkomen dat je (onbewust) SEO-fouten maakt. 

Gelukkig zijn onze SEO-specialisten allemaal geobsedeerd met het algoritme van Google en volgen we alle bijbehorende ontwikkelingen op de voet. Om je te helpen, hebben we een lijst gemaakt (in willekeurige volgorde) met de meest gemaakte SEO fouten in 2019.

Meest gemaakte technische SEO fouten

1. Geen aandacht besteden aan je website snelheid

Google kondigde vorig jaar een ‘Speed update’ aan, waarin ze vertelden dat de pagespeed naast desktop nu ook voor mobiele devices een belangrijke rankingfactor wordt. En dat is niet zo gek; wanneer je geen aandacht besteedt aan je websitesnelheid, is dit niet alleen vervelend voor de gebruikerservaring; een lange laadtijd heeft ook directe invloed op de conversies.

whello-website-snelheid-verbeteren

Oplossing: Gebruik de Google pagespeed insights tool om de snelheid van jouw website te testen & om gedetailleerd advies te ontvangen over hoe je jouw websitesnelheid kunt verbeteren.

2. Geen ALT-tags instellen bij je afbeeldingen

Allereerst is het goed om te weten wat een ALT-tag precies is. Een ALT-tag (ook wel ALT-tekst of ALT attribute genoemd) is een tekst die beschrijft wat er op een afbeelding staat. Voor SEO is het nodig om deze in te stellen, omdat de Google bots geen afbeeldingen kunnen lezen en dus alleen door middel van een ALT-tag begrijpen waar een afbeelding over gaat.

Oplossing: in WordPress en de meeste andere content management systemen kan je eenvoudig een ALT-tag instellen. In WordPress kan dit bijvoorbeeld door naar je media bibliotheek te gaan, op de gewenste afbeelding te klikken en het ALT text’ veld in te vullen.

3. Geen breadcrumbs op je website

Een breadcrumb is een spoor op een website dat de positie van de pagina in de websitehiërarchie aangeeft. Een bezoeker kan door middel van de breadcrumbs precies zien op welk niveau van de website hij zich op dat moment bevindt en van welke pagina hij vandaan komt. Breadcrumbs zijn dus erg belangrijk voor SEO, omdat ze bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid van de website en er ook voor zorgen dat Google de websitestructuur beter begrijpt.

Oplossing: Implementeer breadcrumbs op je website. Hoe je dat doet? Dat lees je in ons uitgebreide artikel: Wat zijn breadcrumbs en waarom zijn ze belangrijk voor SEO?

whello-breadcrumbs
4. Je website niet optimaliseren voor mobiel
  1. Sinds maart 2018 is Google begonnen met het uitrollen van Mobile First Indexing. Dit betekent dat Google de mobiele versie van de pagina gebruikt voor het indexeren. Door de update wil Google ervoor zorgen dat websites nog meer  geoptimaliseerd worden voor mobiele gebruikers. 

Als je je eigen data erbij pakt in Google Analytics, zul je ongetwijfeld terugzien dat het aantal mobiele zoekers toeneemt. In praktijk zijn veel websites echter niet geoptimaliseerd voor mobiel.

Oplossing: via de Mobile-Friendly test tool van Google kun je testen of een pagina op je website mobile friendly is. En ook hier kun je gebruik maken van de Google pagespeed insights tool om de snelheid van je mobiele website te meten en optimaliseren.

5. Title tags & meta descriptions niet optimaliseren voor mobiel

Dit is een verraderlijke; veel marketeers gebruiken plugins voor het invullen van de title tag, bijvoorbeeld via de Yoast SEO plugin. Als we deze plugin als voorbeeld nemen, zien we dat je in de title tag maximaal 72 karakters kunt gebruiken en in de meta description 155.

Oplossing: Gebruik maximaal 62 karakters voor je title tag en maximaal 122 karakters in je meta description. Via deze tool kan je visueel zien hoe je meta description eruit ziet op mobiel: Snippet simulator. Toch langere title tags & meta’s gebruiken? Zorg er dan voor dat de belangrijke informatie vooraan staat.

whello-meta-description-optimaliseren-mobiel
6. Geen Robots.txt hebben ingevuld

Robots.txt is een bestand waar instructies in staan voor zoekmachines. Zo wordt er in een robots.txt bestand bijvoorbeeld vermeld welke pagina’s zoekmachines wel moeten crawlen, en staat er ook in welke pagina’s (zoals bijvoorbeeld een inlogpagina) niet gecrawld en dus ook niet geïndexeerd moeten worden. Heb je geen robots.txt bestand? Dan crawlen de bots je gehele website, en kan je crawlbudget daardoor sneller op gaan.

Oplossing: Je kunt eenvoudig een robots.txt bestand toevoegen aan de root van je website via een plugin, zoals Yoast SEO. Belangrijk is ook om de sitemap toe te voegen aan je robots.txt. Via de Google Robots.txt tester kan je controleren of deze fouten bevat.

7. Een slechte websitestructuur hebben

Eigenlijk is een goede websitestructuur altijd de basis van je SEO-strategie. Door na te denken over een logische websitestructuur, verbeter je ten eerste de user experience. Bezoekers van je website kunnen hierdoor sneller en makkelijker navigeren. Daarnaast zullen webcrawlers de website beter begrijpen. En last but not least; het gebruiken van de juiste zoektermen en het aanbrengen van eenlogische structuur zal uiteindelijk bijdragen aan een hogere organische positie. 

Oplossing: Herbekijk je websitestructuur kritisch; controleer of alles logisch is voor de gebruiker. Het beste is om dit ook te vragen aan iemand die de website niet eerder heeft gezien. Hij of zij kan dit met een frisse blik bekijken en je nieuwe inzichten bieden.

8. Broken links op je website hebben

Ook dit is een veelvoorkomende SEO-fout. Als een link op je website niet werkt, resulteert dit vaak in een 404-pagina. Hoe meer 404-pagina’s je hebt op je website, hoe slechter dit is voor je rankings. En misschien wel belangrijker; 404-pagina’s zorgen ervoor dat bezoekers je website sneller verlaten.

Oplossing: In Google Search Console vind je bij ‘Coverage’  een overzicht van pagina’s die errors bevatten. Hier kan je gemakkelijk terugvinden welke (interne) link niet werkt. Ook zijn er online veel tools te vinden waarmee je kunt achterhalen welke pagina’s op je website 404-meldingen geven.

whello-404-error
9. Geen interne linkstructuur hebben

Bijna iedereen weet inmiddels dat het goed is om veel links te krijgen om hoger in de zoekresultaten te komen (bijvoorbeeld door middel van linkbuilding). Maar vaak wordt het intern linken op websites helemaal vergeten. En dat terwijl intern linken er eenvoudig voor zorgt dat je een hogere autoriteit behaalt!

Oplossing: maak (bijvoorbeeld in Excel) een overzicht van de belangrijkste pagina’s op je website. Ga vervolgens aan de slag door de links naar deze belangrijke pagina’s te verwerken in bijvoorbeeld blogs of productpagina’s. Door structuur aan te brengen in de interne links op je website, geef je de belangrijkste pagina’s meer waarde waardoor deze beter zullen gaan scoren.

10. Geen gebruik maken van Structured Data

Wat is Structured Data? Structured Data (vertaling: Gestructureerde Data) is een code die ervoor zorgt dat zoekmachines je website beter kunnen begrijpen. Door een stuk code kan je bijvoorbeeld aangeven wat het adres of telefoonnummer is van jouw bedrijf. Veel bedrijven maken hier nog geen gebruik van, waardoor ze veel organisch verkeer mislopen.

Oplossing: Met de Google structured data testing tool kan je de url van je website ingeven, bepaalde elementen op je website aanklikken en vervolgens daar een html van maken. Die html kan je weer in het head-gedeelte van je html plakken.

Toegegeven, het implementeren van al deze technische SEO-punten is niet heel eenvoudig, maar ook zeker niet onmogelijk. Krijg je het toch een beetje benauwd bij het zien van deze lijst? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!

Ontvang de laatste Marketing Tips
Wij respecteren jouw privacy.