De 5 beste online marketing tips voor autobedrijven

Een goede online zichtbaarheid is tegenwoordig onmisbaar in de automotive. Automotive marketing volstaat niet meer met alleen leuke brochures en advertenties in de krant. Vindbaarheid in Google, maar ook de kracht van social media is belangrijker dan ooit. Vanuit onze ervaringen in de automotive hebben wij de 5 beste tips opgesteld voor autobedrijven.

1. Goed ontworpen en slimme website

We zien nog steeds dat veel websites in de automotive niet mobile-friendly zijn, terwijl tegenwoordig meer dan 50% van bezoekers vanuit mobiele apparaten surft. Een website is je online showroom en kan je leads en omzet een enorme boost geven. Communiceer duidelijk welke diensten je aanbied en draai er niet omheen. Met een fris design laat je aan je klanten zien dat ze bij jou moeten zijn.

2. Adverteer met de juiste zoekwoorden

Met Google Adwords kun je heel gericht adverteren op zoekwoorden. Bovendien kun je de advertenties beperken tot een straal rondom je autobedrijf. Door de zoekwoorden te analyseren betaal je alleen voor relevante bezoekers. Het is bijvoorbeeld beter je te richten op ‘autogarage Eindhoven’ dan ‘autogarage’.

3. Bouw aan je klantenbestand

Een gemiddeld autobedrijf ontvangt jaarlijks veel klanten. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk digitale gegevens van je klanten achterhaalt. Met een volledig klantenbestand kan je vervolgens gericht marketingcampagnes draaien. Denk aan bijvoorbeeld een nieuwsbrief voor de zomer met promoties voor zomerbanden. Tevens is het tegenwoordig mogelijk om via e-mailadressen, klanten te bereiken via Facebook. Een ontzettend effectief middel zo hebben wij mogen ervaren.

4. Social media marketing voor autobedrijven

Dit brengt ons bij tip 4; adverteren op Facebook en Linkedin. Social media is tegenwoordig zo ingeburgerd bij mensen dat privé en zakelijk door elkaar heen lopen op deze kanalen. De targeting mogelijkheden op Facebook en Linkedin lijken eindeloos. Wat dacht je van een gerichte campagne op directeuren en andere managers in de regio Rotterdam? Het kan allemaal.

5. Reviews door klanten

Het is algemeen bekend dat sociale bewijskracht de twijfelaars online kunnen overtuigen. Eerlijke en goede reviews over jouw diensten en autobedrijf, zullen andere bezoekers inspireren tot actie. Definieer waar men een review kan achterlaten. Denk aan je eigen website, op je Google Business pagina of een onafhankelijke review tool. Benader je klanten actief om een review achter te laten!

Dit zijn een aantal essentiële tips om de online zichtbaarheid van je autobedrijf naar een hoger niveau te tillen. Maak gebruik van de online mogelijkheden en zorg voor een goede marketingmix. Of het nou om een lokale autobedrijf gaat, of een grote regionale dealer, er zijn altijd stappen vooruit te maken. Onderscheid je van je concurrenten, bepaal je automotive marketing strategie en vergroot je omzet.


Online marketing specialist

Ontvang de laatste Marketing Tips