De kracht van herhaling: 5 tips voor jouw remarketing campagne

De kracht van marketing is herhaling. Mensen beslissen immers niet altijd in één keer. Pas je dit begrip toe in een advertentiecampagne, dan heet het remarketing.

Soms moet je mensen helpen herinneren zodat ze toch nog voor jouw product of dienst kiezen. Via remarketing campagnes kun je mensen bereiken die jouw website op een eerder moment hebben bezocht of jouw app hebben gebruikt. Eerdere bezoekers krijgen jouw advertenties weer te zien, terwijl ze andere websites bezoeken die onderdeel zijn van het Google Display Netwerk. En steeds vaker met succes. Soms hebben mensen simpelweg een duwtje in de goede richting nodig.

Hoe werkt remarketing?

Een bezoeker die op een bepaalde pagina van een adverteerder is geweest wordt via het remarketing netwerk gevolgd als deze de website verlaat. Er wordt dus waardevolle data verzameld over het gebruiksgedrag van de bezoeker. Wanneer deze bezoeker op een later tijdstip op een andere website komt, kun je de gepersonaliseerde boodschap nogmaals tonen. Dit gebeurt doorgaans via een banner of tekstadvertentie waarin bijvoorbeeld hetzelfde product wordt aangeboden dat de bezoeker op een eerder moment heeft bekeken. Door het opnieuw benaderen van niet converterende bezoekers probeer je deze prospects alsnog aan te sporen om een vervolgstap te maken. Deze vervolgstap kan een aankoop zijn, inschrijving voor nieuwsbrief of een andere actie.

5 Remarketing richtlijnen voordat je van start gaat

Retargeting klinkt natuurlijk hartstikke interessant; de bezoeker heeft op een eerder moment al kennis gemaakt met je advertentie en is dus al warmgedraaid. Dat betekent echter niet dat het allemaal vanzelf gaat. Alvorens je een remarketing campagne opzet, is het belangrijk te achterhalen waarom een potentiële klant niet heeft geconverteerd en of dit in de nabije toekomst wel zou kunnen. Hiervoor heb je een goede remarketing strategie nodig. Graag geven wij je 5 handige tips.

1. Doel

Ga je voor keiharde conversie of streef je naar meer herhaalbezoek, of juist een combinatie hiervan?  Je doel moet vooraf duidelijk zijn. Je wilt immers de juiste toon zetten tijdens het opnieuw benaderen van de bezoeker. Je hebt een tweede kans gekregen die je nu wél moet benutten in je remarketing campagne.

2. Goede timing

Een goede timing is van groot belang in de razendsnelle online wereld. Wil je rond de feestdagen je conversie een extra boost geven? Dan zul je wel op het juiste moment moeten toeslaan. Stuur je aan op bezoek in jouw fysieke winkel? Dan heeft het niet zoveel zin om na sluitingstijd te adverteren in je remarketing campagne. Je wilt in veel gevallen dat de bezoeker direct overgaat tot actie.

3. Vermijd de irritatiegrens

De online gebruiker is kritisch, veeleisend en verwend. Houd daarom rekening met het aantal keren waarmee je een bezoeker wilt confronteren met eerder bekeken producten of diensten. Dit kan, als het te vaak en op een te agressieve manier gebeurt, juist negatieve gevolgen hebben. Een zogeheten ‘frequency cap’ van bijvoorbeeld 10, betekent dat je binnen de ingestelde cookietijd (bijvoorbeeld dertig dagen) de bezoeker maximaal 10 keer confronteert met de uiting. Door een maximum te stellen aan hoevaak een bezoeker je uiting ziet, blijf je beter on de irritatiegrens en is de kans groter op een conversie.

4. Persoonlijk en gevarieerd

De uitingen moeten aansluiten bij de doelstellingen. Is de remarketing campagne gericht op branding? Zorg er dan voor dat de uiting een algemene uitstraling heeft. Gaat het om pure sales? Dan is het van belang dat je een specifieke, productgerichte en zo persoonlijk mogelijke uiting laat zien. Let er ook op dat je varieert en de bezoekers niet steeds dezelfde advertentie laat zien.

5. Testen, testen en blijven testen

Ook bij remarketing is het van groot belang om gedurende de campagne te blijven testen en optimaliseren. Zo kun je ‘a/b tests’ uitvoeren met verschillende banners en tekstadvertenties. a/b testing houdt in dat je verschillende banners aan dezelfde doelgroep toont, om te onderzoeken welke beter werkt. Ook het testen met productcategorieën en producten met de beste marges werkt effectief. Opnieuw benaderen, betekent ook opnieuw werken aan jezelf.

Wil je ook meer halen uit je online inspanningen? Whello heeft ruimschoots ervaring in het opzetten en beheren van remarketing campagnes. Neem contact op met Whello. Wij helpen en vertellen je het graag!

Ontvang de laatste Marketing Tips