De principes van Cialdini die jouw conversie kunnen verhogen

1 minuut

Als je werkt of studeert in de marketingbranche dan is de kans groot dat je de naam Cialdini wel eens voorbij hebt horen komen. Robert Cialdini is de schrijver van het beroemde boek Influence: The Psychology of Persuasion. In dit boek beschrijft Robert Cialdini zes strategieën die werken om mensen te beïnvloeden. Het boek van Cialdini is geschreven in 1984, maar nog steeds relevant. Ik neem de zes beïnvloedingsstrategieën van Cialdini met jouw door en laat zien hoe je de zes principes kan gebruiken om de conversie van jouw onderneming te verhogen.

Wederkerigheid

Door de bezoeker iets te geven creëer je een positief gevoel bij de bezoeker. Hierbij wordt vaak gedacht aan een cadeau of korting, echter kan dit net zo goed waardevolle informatie zijn, zoals een blog, whitepaper of inspiratie. Doordat jouw onderneming waarde heeft kunnen bieden aan de bezoeker, is de kans groot dat de bezoeker geneigd is om iets daarvoor terug te doen. Een voorbeeld hiervan is een aankoop van een product, een aanvraag van een offerte of het aanmelden voor de nieuwsbrief.

Zo bieden wij een tool aan waarin we onze bezoekers voorzien van een gratis SEO analyse. Hiermee tonen we onze expertise en hopen we ons te mogen bewijzen aan geïnteresseerde bezoekers.

Consistentie

Volgens dit principe van Cialdini zijn mensen graag consistent en willen zij hun mening en gedrag in één lijn houden. Consistentie wordt door de bezoeker als betrouwbaar ervaren. Hierbij is het belangrijk dat jouw website consistent is in haar uitingen en content. Op elke pagina en kanaal moet er gebruik gemaakt worden van dezelfde huisstijl en soort content. Bereik jij bezoekers via social met foto’s van jonge mensen en komt de kleur rood vaak voor? Dan moet je dit ook overbrengen op jouw website. Als dit niet het geval is, haken mensen af, omdat de website inconsistent overkomt. Zeg je in je advertentie dat je een goedkope oplossing aanbied, maar biedt je vervolgens geen korting op je website? Opnieuw gedoemd om te falen.

Schaarste

Het principe schaarste houdt in dat mensen worden beïnvloed, omdat zij bang zijn om een product of dienst te missen. Dit principe wordt vaak gebruikt door ondernemingen en staat bekend als een ware conversievergroter. Een bekend voorbeeld van een online onderneming, die hier veelvoudig gebruik van maakt is Booking.com. Zie onderstaande screenshot van de boekingspagina. Hier benadrukken zij dat het hotel erg gewild is, er nog maar 1 kamer aanwezig is, dat er de afgelopen zes uur twee keer is gereserveerd en dat een ander persoon momenteel jouw gewilde hotelkamer aan het bekijken is. Hiermee voert Booking de druk flink op om zo snel mogelijk tot conversie over te gaan.

Autoriteit

Een boodschap vertrouw je eerder van een professional, dan van een onbekende. Dit omdat de professional een autoriteit is in zijn vakgebied. Een herkenbaar voorbeeld is dat in reclames voor tandpasta altijd een tandarts te zien is. Door een autoriteit toe te voegen op jouw site komt jouw boodschap betrouwbaarder over. Dit kan op jouw website ook een expert zijn, die het product of dienst aanraadt aan de bezoeker. Een ander voorbeeld van een online betrouwbare autoriteit is de Thuiswinkel waarborg. Daarom hebben veel websites een keurmerklogo van het Thuiswinkel Waarborg op hun website. Het logo is bekend voor de bezoeker en voelt betrouwbaar aan. Hiermee neem je een stukje angst af bij de bezoeker en is de kans groot dat die eerder tot conversie overgaat.

Sociale bewijskracht

Als zoveel mensen of bedrijven al gebruik hebben gemaakt van dit product of dienst dan moet het wel goed zijn, toch? Dit is het beïnvloedingsprincipe sociale bewijskracht, ofwel ‘social proof’. Door dit principe toe te passen, probeer je de bezoeker te overtuigen door te laten zien hoeveel personen al gebruik hebben gemaakt van jouw dienst. Dit kan je toepassen door recensies te laten zien van jouw product met het aantal personen die er gebruik van hebben gemaakt. Dit herken je waarschijnlijk van grote webshops zoals Coolblue en Bol.com.

Een ander voorbeeld van dit principe is het laten zien als bedrijf voor wie jij al eerder hebt gewerkt. Een voorbeeld hiervan is te zien op onze eigen homepage. Hier laten wij door middel van logo’s van bedrijven zien wie al eerder gebruik hebben gemaakt van onze diensten. Dit laten wij zien, omdat wij trots zijn voor deze bedrijven gewerkt te hebben, maar ook om de bezoeker te overtuigen dat wij de juiste partij zijn voor vragen over online marketing.

Sympathie

Als iemand sympathie heeft voor een merk of onlinedienst, dan zullen zij eerder over gaan tot conversie. Een bedrijf kan sympathie bij mensen creëren door de uitingen die zij online overbrengen naar de bezoekers. Dit principe wordt tegenwoordig veel gebruikt door de inzet van influencer marketing. Influencers worden door hun volgers als sympathiek gezien en staan dichtbij de doelgroep. Doordat de sympathieke influencer nu wordt geassocieerd met jouw bedrijf, gaan mensen eerder over tot conversie.

Een makkelijkere manier om sympathie te wekken bij jouw doelgroep is door je goed in te leven in de doelgroep. Bestudeer hoe jouw doelgroep eruitziet, hoe ze praten en hoe ze zich gedragen. Dit vertaal je zo goed mogelijk naar jouw content toe. Op deze manier komt jouw bedrijf sympathiek en betrouwbaar over.

 

Jouw conversie verhogen door een beïnvloedingsprincipe toe te passen?

Wil jij een concreet voorbeeld van hoe jouw bedrijf gebruik kan maken van een van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini? Neem dan nu contact op en laat jouw website scannen door onze CRO-expert. Met de theorieën van Cialdini in de hand, analyseren we jouw website kritisch.


Lennard is een gedreven online marketeer met een passie voor social, content en SEO. Hij wil graag klanten laten groeien door middel van een creatieve en op maat gemaakte content-strategie. Dit alles doet hij door creativiteit te combineren met relevante data

Ontvang de laatste Marketing Tips
Wij respecteren jouw privacy.