Dít leerde ons SEO-team van Take It Offline

1 minuut

Op 4 oktober was het zover: het SEO-team van Whello ruilde voor één dag het kantoor in de Houthavens in voor het TQ-gebouw op de Singel in hartje Amsterdam. Hier vond het jaarlijks terugkerende Take it Offline evenement plaats.

Tijdens dit evenement kwamen veel facetten van het online marketing vakgebied aan bod: growth hacking, data, SEO, linkbuilding en ga zo maar door. Een aantal inspirerende specialisten discussieerden in panel-vorm over allerlei onderwerpen, waarbij de interactie met de zaal van groot belang was. ‘Leren door delen’ stond bij dit evenement centraal. Whello’er Ward praat je bij over alles wat hij van deze dag heeft geleerd.

De vele voordelen van structured data

Voordat het eerste panel van start ging gaf Jarno van Driel, semantisch en technisch SEO-specialist, een korte presentatie over het belang van structured data. Structured data, het stukje data dat met Google wordt gedeeld over wat een bepaald stukje informatie betekend, kan als rich snippet bij het zoekresultaat van jouw website verschijnen.

Van Driel vertelde dat het gebruik van structured data niet alleen van belang is voor het zoeken binnen Google, maar dat er ook andere voordelen aan verbonden zitten. Het gebruik van structured data zorgt ervoor dat je als webshop bijvoorbeeld up to date product informatie kan geven. 

seo-team-take-it-offline5

Het grote belang van rich snippets

Na de korte, maar interessante presentatie van Van Driel, startte het eerste panel waarin Van Driel, Arnoud Hellemans en Ric Rodrigues onder leiding van Steven van Vessum praatten over onder andere Google Ranking Stars.

Tijdens dit panel kwam wederom het belang van de Google rich snippets aan bod. Er zijn veel verschillende soorten rich snippets, variërend van de score van een voetbalwedstrijd tot de afleveringenlijst van Game of Thrones. Het is van belang dat deze rich snippets op de juiste manier zijn geïmplementeerd in Google, om de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Aan het einde van dit panel gingen de heren nog even kort in op hoe de FAQ (frequently asked questions) eruit moet zien voor een website; wat is essentiële informatie die erin moet staan, welke vragen zijn overbodig en per wanneer staan de FAQ’s ook in de zoekresultaten op Google?

Pagespeed optimaliseren voor elk device

Tijdens het tweede panel gingen Barry Adams, Julliete van Rooyen, Matt Whelan en Tim Steward in op het belang van pagespeed. Pagespeed is een tool binnen Google Analytics waarmee de snelheid van je website gemeten kan worden. Dit is een belangrijke ranking factor voor je website in Google en heeft grote invloed op de gebruikerservaring. Een langere laadtijd heeft ook invloed op de conversies.

Eén van de sprekers benoemde dat de gemiddelde laadtijd van een website maar liefst 9 seconden is. Dit komt door websites die op slecht functionerende apparaten extreem lang moeten laden. Het zou zo kunnen zijn dat dezelfde website op een goed functionerende computer in een korte tijd volledig geladen is. De les die developers hieruit moeten trekken, is dat de website op elk device zo geoptimaliseerd mogelijk moet werken. Dit moet ook vaak getest worden, om zo de gebruikerservaring te optimaliseren.

Whello’er Pauline won tussendoor ook nog eens een leuke prijs.

Discussie over AMP’s

Toen het onderwerp ‘Accelerated Mobile Pages’ (AMP) werd aangesneden, waren alle SEO’ers en overige marketeers in de zaal het er roerend over eens: AMP is nogal nutteloos. AMP’s zijn gewone HTML-pagina’s waarbij er een beperkte hoeveelheid content wordt weergegeven. Het wordt voornamelijk bij nieuwswebsites gebruikt, omdat dit doorgaans alleen bestaat uit tekst en beeld.

Google vindt AMP nodig, terwijl iedereen het erover eens was dat AMP niet nuttig is als je al een goedwerkende en snelle mobiele versie hebt van je website. Het maken van AMP’s is voor ontwikkelaars een relatief lastige taak, terwijl je er nauwelijks tot geen voordeel kan behalen. Ondanks dat iedereen wil dat AMP’s worden afgeschaft, zullen ze helaas nog lang blijven bestaan aangezien het een project is van Google zelf.

Linkbuilding: een ondergeschoven kindje?

Het derde en laatste panel werd ingevuld door Ross Tavendale, Judith Lewis, Bibi Raven en Gareth Hoyle. Allemaal specialisten op het gebied van linkbuilding. Linkbuilding is en blijft een van de belangrijkste ranking factoren van Google. Bij linkbuilding worden er actief links vergaard van andere websites naar de jouwe. De panelleden waren het erover eens dat linkbuilding nog steeds een beetje het ondergeschoven kindje is. De waarde van links wordt onderschat en hier zal in de toekomst verandering in moeten komen.

Tijdens dit panel ontstond er denkbeeldige en komische strijd tussen Barry Adams en het linkbuilding-panel. Barry Adams is als technisch SEO-specialist geen groot fan van linkbuilding. En uiteraard is het linkbuilding-panel niet enorm te spreken over SEO. Dit resulteerde in een pittige discussie in de zaal.

De interactie die het panel tijdens deze discussie had met het publiek is iets wat mij positief opviel tijdens dit event. Hierdoor ben je als bezoeker toch een stuk meer verbonden met de discussie die gaande is. Het is niet sprekers versus het publiek; het publiek kreeg ook de ruimte om het gesprek te leiden.

Hierdoor ontstond er een prettige, informele sfeer waarbij er zowel tijdens de panels als tussendoor werd genetwerkt met gelijkgestemde online marketeers. Onder het genot van een drankje natuurlijk. Al met al was het een geslaagd evenement waar Whello volgend jaar zeker zal terugkeren. Wij hopen dat jij er dan ook bij bent!

Ontvang de laatste Marketing Tips
Wij respecteren jouw privacy.