Op basis van welke eigenschappen kies je voor een online marketing bureau?

De zoektocht naar een goed online marketing bureau is vaak geen eenvoudige klus. Alleen al in Amsterdam zijn tientallen online marketing bureaus gevestigd. Zoals in vele vakgebieden het geval is, draait het ook bij online marketing bureaus om de kleine details die het verschil maken. Hoe kies je met welk online marketing bureau je aan de slag gaat? En op welke eigenschappen van een online marketing bureau moet je letten? Een goed online marketing bureau weet zich volgens ons te onderscheiden op basis van 4 eigenschappen. Om te voorkomen dat dit volledige artikel om Whello draait, heb ik geprobeerd om onderstaande informatie zo objectief mogelijk te geven!

1. Doorgedreven vakkennis

Dat kennis macht is, geldt vooral in de digitale wereld. Bij een online marketing bureau gaat het vooral om kennis over SEO, SEA, sociale media en Analytics. Deelt het online marketing bureau tips op hun website middels een blog? Dit toont aan dat zij up-to-date blijven met de ontwikkelingen en graag hun visie en kennis hierover delen. Zij zijn tenslotte de expert op het gebied van online marketing.
Het is vaak wenselijk dat het online marketing bureau ook ervaring heeft met klanten uit jouw branche. Overigens wordt dit niet altijd op de website getoond, maar vraag hier dan telefonisch naar. Het online marketing bureau kan zo precies laten zien welke aanpak is gevolgd en wat dit heeft opgeleverd. Iedere branche kent zo zijn eigen taal. Juist om deze reden heeft Whello verschillende branche pagina’s, waarop wij laten zien over welke branches wij onder andere kennis hebben.

2. Meetbare doelstellingen

Bedenk van tevoren wat jij uit de samenwerking wilt halen en houd duidelijk voor ogen wat jouw doelstellingen zijn. Wil je over een paar maanden een X aantal meer verkopen? Geef dit aan. Samen met het online marketing bureau kun je deze doelstellingen omzetten tot KPI’s (key performance indicators). Ieder traject zal vervolgens worden opgezet met deze KPI’s in gedachten.

Het kunnen waarmaken van deze KPI’s is dan ook een belangrijke eigenschap van een goed online marketing bureau. Sowieso moet er van tevoren herkend worden of gestelde doelen haalbaar zijn. Het kunnen bijstellen van een onhaalbaar doel en het kunnen toegeven van fouten is belangrijk en kun je als klant ook waarderen.

3. Analyses en inzichten

Social media interactie, click ratio’s, e-mailcampagnes, zoekmachine posities; het zijn allemaal termen die onderbouwd het liefst moeten worden met tastbare resultaten. Zonder tastbare resultaten is het niet mogelijk om de voortgang of opbrengst te achterhalen.

Een goed online marketing bureau werkt met verschillende tools om uitvoerige analyses te maken, die in het voordeel van de klant werken. Vraag bij het oriëntatie gesprek op welke manier het online marketing bureau denkt de resultaten te kunnen rapporteren. Gebeurt dit elke week? Elke maand? Je wilt van tevoren weten hoe de resultaten gecommuniceerd worden.

Bij Whello rapporteren wij maandelijks de behaalde rapportages naar de klanten en bespreken deze ook het liefst elke maand telefonisch met elkaar.

4. De ‘klik’

Net zo belangrijk als de kennis en werkwijze van een online marketing bureau, is ook de klik tussen jou en het bureau belangrijk. Een klik met de SEO of AdWords specialist zorgt immers voor wederzijds begrip en gemakkelijkere communicatie. Met het oog op dat laatste, is het wel zo prettig als je te maken krijgt met een vast aanspreekpunt. Dit zorgt niet alleen voor duidelijkere communicatie, maar zorgt er ook voor dat tenminste één aanspreekpunt jou goed leert kennen. Natuurlijk zullen verschillende diensten uitgevoerd worden door zijn eigen experts, maar uiteindelijk is het gemakkelijk om met één teamlid in contact te staan.

 

Twijfel je tussen twee online marketing bureaus? Houd dan de bovenstaande 5 tips in gedachte, maar ga vooral ook in gesprek. Bekijk wat de verschillende partijen kunnen bieden op gebied van SEA of adverteren op social media.

Ontvang de laatste Marketing Tips