Top 5 fouten die worden gemaakt bij het uitbesteden van SEO

3 minuten

Uitbesteden van je marketing, en in het bijzonder je SEO: iets wat steeds meer bedrijven doen. Wij verwelkomen regelmatig bedrijven als nieuwe klanten. Bedrijven die al verschillende ervaringen hebben opgedaan met andere SEO bureau’s.

Je hoort dan vaak verhalen over hoe er veel middelen zijn geïnvesteerd, met weinig tot geen hoge rankings in Google als resultaat. ‘Over-promised and under-delivered’ noemen we dat.

Het komt er op neer dat je flink achter je oren moet krabben, als een SEO bureau je ‘gegarandeerde top rankings’ beloofd. Omdat we al 8 jaar ervaring hebben met SEO trajecten, weten we dat het enorm belangrijk is om realistische SEO verwachtingen te scheppen.

Sta je op het punt je SEO uit te besteden? Voorkom dan de top 5 meest gemaakte fouten:

1. Niet genoeg sturing

CTR, COR, interne backlinks, het zijn zomaar een paar lastige termen die voorbij komen als je met online marketing te doen krijgt. Niet heel gek dus dat de beginners geen idee hebben waar het allemaal over gaat. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat je de SEO-activiteiten uitbesteed. Tegelijkertijd mis je daardoor ook een hoop cruciale informatie. Het gevolg? Dat er niet genoeg sturing is vanuit de organisatie en dat leverancier (SEO bureau) en afnemer (jij) volledig langs elkaar heen praten. Als er geen gedetailleerde doelstellingen worden gegeven, moeten de SEO’ers raden wat er moet gebeuren. Tegelijkertijd wil je de SEO’ers niet doodgooien met doelen, maar een beetje sturing en controle zorgt bij iedereen voor meer duidelijkheid. Stel duidelijke doelen (KPI’s) op zoals:

  • Stijging aantal zoekwoorden in de top 10 van Google (definieer eerst welke zoekwoorden prioriteit genieten)
  • Selecteren van de belangrijkste zoekwoorden
  • Stijging aantal organische bezoekers
  • Stijging aantal conversies uit organisch verkeer

2. Onrealistische ambities

Dan komen we meteen bij punt 2 uit, want het omgekeerde kan uiteraard ook het geval zijn. Natuurlijk, je bent ambitieus, maar we moeten wel realistisch blijven. Het gevaar is namelijk dat de marketeer je naar de mond gaat praten. Wees daarom kritisch en stel de verwachtingen niet te hoog in. Nummer 1 positie scoren op ‘laminaat kopen’ is in eerste instantie niet realistisch. Een nummer 1 positie op ‘laminaat kopen Amsterdam’ is wellicht wel mogelijk. Probeer te bepalen welke doelstellingen prioriteit hebben en vraag de marketeer om een eerlijke analyse.

3. Gebrek aan feedback

Online marketing-activiteiten gebeuren (uiteraard) online en dat betekent dat veel SEO-bedrijven op hun eigen locatie kunnen werken. Even snel het kantoor binnenlopen ligt daarom minder voor de hand, waardoor het regelmatig leveren van feedback soms op z’n gat komt te liggen. Ook door een groot contrast tussen, een innoverende SEO bureau, en bijvoorbeeld een conservatieve bouwbedrijf als afnemer, kunnen er wel eens andere meningen ontstaan. Zorg daarom voor feedback en wel vanaf het eerste moment. Een belletje, e-mail of chatbericht is bijna net zo simpel als het kantoor in lopen. Stel vooraf de juiste vragen:

  • Ontvang ik maandelijks een rapportage?
  • Bellen we maandelijks? Wekelijks?
  • Hoe vaak spreken we face-to-face af?

4. Content kwaliteit is onvoldoende

Zoals je wellicht weet: Alleen goede teksten, samen met afbeeldingen en video, scoren goed in Google. Het gaat erom dat jouw website het beste antwoord geeft op Google zoeker. het is dus cruciaal om je af te vragen wie je teksten gaat schrijven. Informeer bij je SEO bureau naar de aangewezen copywriter(s). Of kijk rond in je eigen netwerk wie geschikt is voor deze belangrijke rol. Wie het ook wordt, de schrijver moet aan het volgende voldoen:

  • Exact weten wat jouw onderscheidende factoren zijn.
  • Exact weten hoe jouw doelgroep aangesproken moet worden (tone-of-voice).
  • Exact weten hoe je aantrekkelijke leesbare teksten schrijft.
  • Exact weten wanneer je moet informeren, en anderzijds wanneer je moet overtuigen (commercieel).

Maak je in eerste instantie niet druk om de zoekwoorden. Als het goed is, geeft je SEO specialist feedback op het gebruik van SEO tactieken in de teksten.

5. Geen ideeënbus

Alles staat en valt bij goede content. Naast goede teksten, betekent dat veel aanvullende afbeeldingen en video’s. Maar hoe zorg je ervoor dat die leuke infographics, vergelijkingstabellen of rekentools worden bedacht? Oké, een ideeënbus klinkt wat kinderachtig, maar dat neemt niet weg dat we daarmee een serieuze boodschap hebben. Zorg dat er altijd al ideeën klaarliggen zodat de content doorloop niet stil komt te liggen. Hoe je voor zo’n ideeënbus zorgt? Door bijvoorbeeld voor vaste brainstorm momenten te zorgen. Zelfs een simpele e-mail inbox waar alle ideeën naartoe worden gestuurd kan als virtuele ideeënbus werken. Moraal van het verhaal? Wees altijd actueel.

Met deze tips kan het niet mis gaan met jouw SEO doelstellingen. Graag gedaan 😉

Ontvang de laatste Marketing Tips
We respect your privacy.