De gebruikservaring van je website verbeteren door middel van (micro) animaties

1 minuut

Het ontwerpen van een geweldige website of app is veel meer dan alleen het toepassen van de laatste designtrends. Het is een krachtige mix van een goed doordachte gebruikerservaring, visuals die indruk maken en natuurlijk puike content. Het creëren van een goede UX (User Experience) is niets anders dan het continu leren, observeren, bedenken, testen en aanpassen. Het doel? Die ultieme gebruikservaring.

Tegenwoordig is het echter niet zo makkelijk meer om nog indruk te maken of zelfs ook maar te verrassen met een website. Een van de manieren die steeds vaker wordt toegepast in webdesign, om toch te blijven hangen, is het inzetten van animaties. Wij vertellen je daarom graag meer over hoe je de website-prestatie verbetert door animatie in UX design toe te passen. Maar bereid je wel voor: er staat je een flinke uitdaging te wachten.

Breng je gebruikservaring tot leven

Weinig dingen zijn leuker om te zien dan animaties. Ze bezorgen een glimlach, maar helpen bezoekers ook om de content beter te begrijpen. Met mooie animaties wordt er dus een poging gedaan om voor het wow-effect te zorgen, maar belangrijk daarbij is dat dit niet het hoofddoel is. De animaties moeten namelijk even mooi als functioneel zijn.

Wanneer we het hebben over functionele animatie, dan hebben we het over een subtiele animatie met een duidelijk en logisch doel. Animaties hebben als doel de cognitieve belasting te verlagen en voor meer duidelijkheid te zorgen. Of op een eenvoudigere manier gezegd: een functionele animatie brengt de gebruikerservaring tot leven.

Waarom goede animatie belangrijk is

Het gebruik van animaties valt echter niet altijd even goed. Zo kan een animatie de functionaliteit van een product of dienst laten zien, maar zorgt het in meest ongunstige geval voor de nodige afleiding. Je voelt je op je gemak wanneer je iets doet en een animatie je bij de hand neemt en en het verwachte resultaat laat zien.

Wat we daarmee bedoelen? Nou, denk er bijvoorbeeld aan dat je met muis heen en weer beweegt op een website. Bij een goede – en dus ook functionele – animatie zie je dan in een oogopslag wat de volgende stap is. Animaties hebben dan ook een belangrijke rol in het interactieve gedeelte met de bezoeker.

Goede animatie is onzichtbaar

Opmerkelijk daarbij is hoe een ogenschijnlijk kleine actie – zoals het bewegen van de muis – al voor meer duidelijkheid kan zorgen bij de bezoeker. Een animatie is een nuttige aanvulling op de inhoud en het speelt daarmee vooral een secundaire rol bij het prettiger maken van UX.

De functionaliteit, lay-out en navigatie van een site moeten zijn afgestemd op een optimale bruikbaarheid, terwijl de animaties daar een bijrol bij invullen. Goede animatie is daarmee zo goed als onzichtbaar. Je zou eigenlijk niet eens moeten merken dat je naar een animatie kijkt. Dat bereik je door onder meer rekening te houden met de volgende aandachtspunten:

  • Laadtijd: slechts een vertraging van één seconde in de sitesnelheid kan resulteren in een vermindering van het aantal conversies. Daardoor is de laadtijd cruciaal voor het succes van jouw website. Denk daarom bij het ontwerpen van jouw animatie dus vooral in milliseconden en niet eens zozeer meer in seconden.
  • Stuur de bezoekers: het is niet ongewoon dat bezoekers een scherm te zien krijgen dat bol staat van de informatie. Door animaties op een efficiënte manier in te zetten, werk je toe naar minder volle pagina’s. Je kunt zelfs animaties zodanig timen dat ze na elkaar zichtbaar zijn in plaats van tegelijkertijd. Zo verminder je het aantal content dat tegelijkertijd in het scherm staat en neem je de bezoekers bij de hand. Kortom: stuur de bezoekers door animaties handig op elkaar in te laten spelen.

Een flinke uitdaging

Let wel dat het gebruiken van animaties een wat controversiële kwestie is. Sommige animaties zijn visueel misschien wel erg aantrekkelijk, maar zijn als het aankomt op de gebruikerservaring volledig onnodig of overbodig. Het doel is dan ook dat de animaties zich weten te onderscheiden van alles wat we al op onze beeldschermen voorbij zien komen. Dus denk jij in animaties? Heel goed. Maar zorg er wel voor dat ze de moeite waard zijn.

Ben je benieuwd naar wat de animatie-mogelijkheden zijn voor jouw site? Neem dan contact met ons op en wij kijken graag met je mee!


“Design is not just what it looks like. It’s how it works”. Met deze quote in gedachte en haar achtergrond in Visual Storytelling, vertaalt Joyce de wensen van klanten in optimale digitale experiences.

Ontvang de laatste Marketing Tips
Wij respecteren jouw privacy.