Een goede bedrijfsfilm? Volg deze 5 tips!

Een goede bedrijfsfilm zorgt ervoor dat jouw doelgroep een levendig beeld krijgt van wat jouw bedrijf doet en op welke manier dat gebeurt. Met video als visueel visitekaartje zorg je dat mensen een gevoel krijgen bij jou en jouw bedrijf en graag een relatie met jou willen aangaan. Video is namelijk nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Zorg dat jij en jouw doelgroep elkaar echt leren kennen. Maar hoe bereik je dit? Bij Whello geven wij jou graag tips om met jouw bedrijfsfilm een onvergetelijke indruk te maken.

Baken je boodschap af

Je hebt niet zo heel lang de tijd om indruk te maken, dus jouw boodschap zal glashelder moeten zijn. Toch bestaat vaak de neiging om alle informatie over het bedrijf in een video te proppen. Probeer dit te vermijden en selecteer maximaal twee boodschappen die je wilt overbrengen.
Laat ingewikkelde bedrijfsprocessen bijvoorbeeld weg en belicht niet elke afdeling, product of dienst. Voor gedetailleerde informatie kan de kijker tenslotte terecht op de website.

Zet emotie in

Gebruik niet alleen feitelijke informatie, maar zet ook enigszins emotie in. Emotie hoeft niet alleen te zitten in dansende medewerkers in een bloemenveld, maar emotie kun je ook opbouwen met muziek en het soort beelden die je gebruikt. Een bedrijfsfilm is er om jouw bedrijf op een menselijk niveau te presenteren, dus zorg ook dat het prettig kijkt en een positieve indruk achterlaat.

Maak je bedrijfsvideo tijdloos

Wees tijdloos. Je wilt niet elk jaar opnieuw een bedrijfsfilm moeten maken, omdat de vorige video niet meer actueel blijkt te zijn. Houd hier dus rekening mee met welke mensen en afdelingen in beeld komen. Houd vast aan de langetermijnvisie van de organisatie en laat de belangrijkste kernwaarden zien.
Tijdloos zit niet alleen in het verhaal die je wilt laten overkomen, maar denk ook aan kleine details zoals kledingkeuzes, interieur en video technieken en kwaliteit. Zorg dat het zo neutraal mogelijk is, zodat de video nog meerdere jaren inzetbaar is.

Houd het kort en krachtig

Maak de bedrijfsfilm vooral niet te lang, dan dwaalt de aandacht van de kijker af en zal deze het filmpje niet uitkijken. De video moet wel weer lang genoeg zijn om de kernwaarden op een duidelijke manier over te brengen. Rond de drie minuten is daarom een aan te raden tijdsduur. Zo dwing je jezelf om jouw verhaal op korte en krachtige wijze neer te zetten.

Bereik de doelgroep in de eerste seconden

De kop van het verhaal, oftewel de eerste twintig seconden, is doorslaggevend. Dan bepaalt de kijker namelijk of het de moeite waard is om de video uit te kijken. Je dient de doelgroep in die eerste momenten zien te activeren, anders lijkt een vroegtijdig afscheid onvermijdelijk. Dit noemen we ook wel de 20-seconden-regel. Hoe je voor deze activatie zorgt? Schets een herkenbare situatie of probleemstelling waardoor de doelgroep zich aangesproken voelt. Dat zorgt voor genoeg reden om te blijven kijken. Introduceer jouw product of merk vervolgens als oplossing. Aandacht is activatie en activatie leidt tot actie. En daar doe je het uiteindelijk voor.

 

Whello heeft er destijds voor gekozen om video’s in samenwerking met klanten te maken, om verschillende cases toe te kunnen lichten. Onze verschillende bedrijfsfilms zijn te zien op ons Whello YouTube kanaal.


Online marketing specialist

Ontvang de laatste Marketing Tips