Hoe je ook in 2018 met SEO de concurrentie voorblijft

5 minuten

Volgens Hubspot (2017) zeggen 61% van de marketeers te willen investeren in hun SEO prestaties. SEO blijft dus een belangrijke pijler voor veel bedrijven. Wat ons betreft is dat een uitstekend argument om naar de belangrijkste SEO trends te kijken die het online landschap in 2018 gaan domineren. Want als je blijft hangen in technieken uit het verleden, dan wordt je genadeloos afgestraft door de zoekmachines. We helpen je daarom op weg met de 5 belangrijkste SEO trends voor 2018.

1. Zoektermen krijgen een andere toon

Van oudsher proberen online marketeers zich te richten op de zoektermen met de meeste zoekvolume. Traditioneel gezien proberen we die zoektermen te beperken tot twee zoekwoorden. En als het even kan, houden we het bij één zoekwoord. Logisch natuurlijk.

Alhoewel, logisch. De laatste tijd is het gebruik van de stem bij zoekopdrachten echter fors toegenomen. In 2016 zette deze trend zich al in, volgens zoekmachine Google gaf toen één op de vijf personen zoekopdrachten op met de stem. Voorbeelden van persoonlijke assistenten die met spraakherkenning werken zijn Alexan, Siri en Cortana. Dit zijn moderne namen, maar de technologie dateert eigenlijk uit de jaren ‘50 toen het Audrey-systeem werd ontwikkeld. Dat systeem herkende alleen cijfers van een enkele stem, dus we hebben sindsdien een lange weg afgelegd. Tegenwoordig bestaat de zoekopdracht vaak uit een hele vraag of een zin. En dat in meerdere talen en stemmen. Met de groei van spraak zullen de zoekopdrachten niet alleen veel langer worden, maar krijgen ze ook een andere toon.

Terwijl we “bioscoop Utrecht” typen, zeggen we letterlijk tegen onze telefoon: “Ik zoek een bioscoop in Utrecht”. Dat vergt ook een andere aanpak wat betreft SEO. Waar je van oudsher vooral optimaliseerde op de korte zoektermen, dien je nu ook te optimaliseren voor de longtail zoekwoorden. De optimalisatie dient uit te gaan van vragen en problemen die worden gebruikt in de dagelijkse spreektaal. Complete vragen en duidelijke antwoorden.

2. De groei van visual search

Zoeken via spraak is niet de enige manier die steeds vaker wordt ingezet. Ook visuele zoekopdrachten ontwikkelen zich steeds sneller. Er was een tijd dat de zoekmachine de afbeelding alleen maar wist te begrijpen via de tekstuele informatie die werd toegevoegd. Daarvoor is bijvoorbeeld de alt-tag in het leven geroepen.

Nu sociale media en dus ook het internet steeds visueler worden, wordt het voor de zoekmachines steeds belangrijker om visuele content te leren begrijpen. Pinterest besloot daarom de Pinterest Lens te lanceren en ook Aliexpress maakt inmiddels gebruik van visual search. Daarbij worden afbeeldingen op slimme wijze herkend door kunstmatige intelligentie in te zetten.

Pinterest: Item selecteren op een foto en zoeken

 

De optie reverse image search maakt het mogelijk om een afbeelding naar een zoekvenster te slepen, waarna deze wordt gematcht met de afbeeldingen uit de database. De beste matches worden daarna getoond. Pinterest wordt door mensen ook gezien als een soort van visuele zoekmachine. Ons brein verwerkt plaatjes nu eenmaal 60 duizend keer sneller dan tekstuele informatie. Visual search heeft juist zoveel potentie omdat het de perfecte manier is om te zoeken vanaf je telefoon. Visual search wordt groot, heel groot.

Zorg er dus voor dat je je afbeeldingen optimaliseert op de bekende manieren (alt-tag, correcte bestandsnaam, afbeelding bijschrijft etc.).  Maar zorg er bovenal voor dat je afbeeldingen relevant en interessant genoeg zijn om op te vallen in de zoekresultaten.

Sleep afbeeldingen naar Google om te zoeken

3. Veiligheid staat voorop

De verhalen over hacks, malware en phishing jagen ons inmiddels de stuipen op het lijf op. Want elke keer slagen hackers er nog beter in om persoonlijke gebruikersgegevens te ontvreemden. Gelukkig wordt er hard gewerkt om het bewustzijn bij de internetgebruiker hierover te vergroten. Google heeft al stappen ondernomen om gebruikers op de hoogte te stellen van mogelijk schadelijke websites. Want als een website niet veilig is, dan krijgt de gebruiker daar een onmiddellijke melding van. Tegelijkertijd wordt juist daarom van de website ontwikkelaar verwacht dat de veiligheid van bezoekers wordt gewaarborgd. Denk tijdens het website ontwerp daarom goed na over de beveiliging van klantgegevens. Zorg ervoor dat de beveiligingscertificaat op alle pagina’s is bijgewerkt. Straal vertrouwen uit. Mensen zullen alleen content downloaden, informatie delen, en contact opnemen als ze jou vertrouwen.

4. AI & Machine Learning

We worden in 2018 wel heel erg futuristisch, maar dat is uiteraard niet zonder reden. Dat Google een vooruitziende blik heeft, blijkt maar eens te meer uit de steeds grotere rol die Machine Learning en Artificial Intelligence dit jaar krijgen. En hoewel die termen bij eenieder een andere associatie opleveren, worden onder machine learning de apparaten verstaan die over zelflerende capaciteiten beschikken. Met behulp van artificial intelligence traint het algoritme zichzelf om patronen in het zoekgedrag te herkennen.

Zo is Google bezig met een eigen AI-systeem, de RankBrain. Als Rankbrain een nog onbekende zoekopdracht opmerkt, kan het systeem inschatten welke woorden of zinnen een soortgelijke betekenis of een onderlinge relatie vertonen. Op basis daarvan wordt er een educated guess gemaakt. Dat zijn dus de zoekresultaten waar de gebruiker waarschijnlijk naar op zoek is.

Hoe dit jouw SEO kan beïnvloeden? Met Rankbrain worden één-zoekwoord-pagina’s nog minder relevant. Het gaat om het beste antwoord op een zoekopdracht, in plaats van toevallig de juiste zoekwoorden gebruiken op je pagina. Probeer de context van een zoekopdracht te begrijpen, en een super-interessante pagina hiervoor te creëren.

5. Linkbuilding blijft belangrijk

Dit is één van de SEO trends die altijd terugkomt. Want al vanaf het begin der SEO-dagen is linkbuilding van doorslaggevend belang. Dat zal ook in 2018 het geval zijn. Wat niet zal verbazen is dat het vooral de kwalitatieve links zijn die een positieve invloed hebben. En dan valt al snel de term “natuurlijk backlinkprofiel”. In een natuurlijke situatie ontstaat een backlinkprofiel op een natuurlijke manier, waarbij de soorten backlinks divers zijn. Ook kan het soort backlinks variëren; denk bijvoorbeeld aan tekstlinks en image links.

Op zich vertellen we nog niets nieuws. Staar je in 2018 echter niet alleen blind op nieuwe links, maar kijk ook eens naar je bestaande backlinks. Die moeten dus waardevol en divers zijn. Met zo nu en dan zelfs een wat minder sterke backlink om het evenwichtig en natuurlijk te houden.

Nu je precies weet wat je te doen staat, kun je direct aan de slag. Heb je toch nog vragen? Neem contact op met onze SEO specialisten Aliina, Jolien of Myrthe!


Online marketing specialist

Ontvang de laatste Marketing Tips
We respect your privacy.