Hoe lanceer je een nieuwe bedrijfsnaam?

Het veranderen van bedrijfsnaam is een onderdeel van re-branden. Dit houdt in dat een huidig merk omgezet wordt naar een nieuw merk, met nieuwe waarden. Whello is ook het resultaat van een naamsverandering, voorheen bekend als IntroMarketeers. Dit merk is opgericht in 2011 en stond voornamelijk voor het introduceren, zoals de naam suggereert, van ondernemingen met online marketing. Onze waarden zijn echter veranderd. Onze visie ligt nu op het verder brengen van jouw onderneming in de online wereld aan de hand van persoonlijke campagnes, die volledig aansluiten bij de reden van jouw bestaan. Why, Hello, Whello!

Maar hoe lanceer je nou een nieuw bedrijfsnaam? De volgende stappen bieden jou houvast:

1. Bereid je voor

De key voor een goede merk lancering, is voorbereiding. Plan de introductie minstens twee maanden van te voren. Bepaal voor jezelf welke boodschap je naar buiten wil brengen en aan wie. Om op creatieve ideeën te komen, is het zinvol om alle medewerkers samen te brengen voor brainstormsessies. Maak een planning en zorg samen met je team voor de creative invulling.

2. Laat je klanten weten dat er iets nieuws aankomt

Om al enigszins de aandacht te trekken van je klanten, kan je ze laten weten dat er iets nieuws aankomt. Plaats bijvoorbeeld op sociale media een aantal berichten om dit te communiceren met jouw doelgroep. Dit wekt nieuwsgierigheid op, maar zorgt er ook voor dat je lancering niet uit de lucht komt vallen. Je klanten zijn nu immers op de hoogte dat er een verandering gaat plaatsvinden.

3. Verstuur een nieuwsbrief met de introductie van je nieuwe merk

Wanneer je nieuwe website live gaat en je merk officieel ingezet wordt, wil je dit je klanten natuurlijk laten weten. Stuur ze hierom een nieuwsbrief. Dit kan via mail, post of allebei! Wanneer je voor allebei gaat, kun je de berichten versterken en zorg je ervoor dat de klant jouw naamsverandering volledig meekrijgt. Bovendien kan je met de post een kleinigheidje meesturen. Een branded pen of flesopener is tastbaar en blijft langer hangen bij mensen.

4. Zorg voor media aandacht

Naast de bekendmaking bij je huidige klanten, wil je ook dat partijen om jou heen bekend zijn met je nieuwe merk. Creëer hierom je eigen persbericht. Dit is een ‘formeel’ bericht waarin naar voren komt hoe en waarom jij een naamswijziging hebt ingevoerd. Dit bericht kan opgepikt worden door gespecialiseerde nieuwsdiensten of andere off- en online media.  Wanneer jouw bericht op verschillende kanalen geplaatst wordt, vergroot jij de introductie van je merk. Daarnaast kan je ook pro-actief te werk gaan, door zelf de pers te contacteren. Vaak zijn er mogelijkheden om interviews te geven of artikelen te laten schrijven.

5. Vier je nieuwe bedrijfsnaam met je klanten

Betrek je klanten bij de verandering. Een nieuwe bedrijfsnaam is immers niet alleen een nieuw begin voor jezelf, maar ook voor jouw klant. Organiseer een introductieborrel om je klanten kennis te laten maken met je nieuwe visie en bedrijfsnaam. Niet alleen kunnen de klanten je vragen stellen, ook is het een goede manier om je relatie met je klanten te versterken.

6. Voorkom verwarring

Een nieuwe bedrijfsnaam kan voor jou heel leuk en vanzelfsprekend zijn, maar dat is het niet altijd voor jouw omgeving. Met je oude merk heb je waarden opgebouwd, die je mogelijk met een nieuwe bedrijfsnaam verliest. Denk hierbij aan merkherkenning of vertrouwen. Het is belangrijk dat je de klant laat weten wie je voormalig was. Verwijs de komende tijd je oude bedrijfsnaam onderaan in mails of ergens in de footer van je website. Bepaal hiervoor een – niet al te lange – periode. Afhankelijk van hoe groot je klantenbestand is en de effectiviteit van je communicatievermogen, zou deze periode een paar maanden kunnen duren.

7. Stel ook Google op de hoogte

Veranderd je website’s domeinnaam? Vergeet dan niet Google te informeren over deze wijziging. Dit noem je een zogenaamde SEO-migratie; het verhuizen van de website naar een nieuwe domeinnaam zonder je Google-rankings te verliezen. Met een nieuwe domeinnaam ontstaat er namelijk een nieuwe link structuur. Met 301-redirects kun je Google laten weten dat oudewebsite.nl/pagina nu nieuwewebsite.nl/pagina is geworden. Zeer belangrijk dus!

Dit wil je dus voorkomen met een goede SEO migratie

 

Het volgen van deze stappen vormt een basis voor je bedrijfsnaam lancering. Wanneer je vragen hebt over bepaalde onderdelen, kun je altijd contact met ons opnemen!

Ontvang de laatste Marketing Tips
Get the latest content first.