Interne zoekopdrachten: speel in op de behoeftes van bezoekers

Tegenwoordig beschikken steeds meer websites over een zoekfunctie, waardoor interne zoekopdrachten steeds gebruikelijker worden. Bezoekers willen snel informatie vinden en hebben geen zin om pagina’s diep in de website te zoeken. Reuze handig; niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor de website eigenaar. Je kunt de opgegeven zoekopdrachten namelijk slim gebruiken om de website te optimaliseren. Hoe je dat precies doet? Wij leggen het je uit in deze blog.

Leer van interne zoekopdrachten

Wat zou het toch fijn zijn als je zou weten wat er allemaal in het hoofd speelt van jouw bezoekers. Google Analytics geeft weliswaar niet een antwoord op al je vragen, maar helpt je wel een eind op weg. Zo kun je precies achterhalen op welke pagina’s jouw bezoekers terechtkomen en welke vervolgacties zij ondernemen.
Door langere tijd bij te houden waar jouw bezoekers naar zoeken, krijg je de hand op waardevolle informatie. Via de interne zoekfunctie wordt namelijk precies onthuld naar welke informatie zij op zoek zijn en welke zoektermen daarbij worden gebruikt.

Pagina’s optimaliseren aan de hand van interne zoekopdrachten

In Google Analytics is precies in te zien op welke pagina een interne zoekopdracht is uitgevoerd. Een interne zoekopdracht kan twee dingen betekenen: de gewenste informatie is slecht te vinden of het bestaat nog niet.
Loop de betreffende pagina’s nog eens goed door. Wordt er goed gebruik gemaakt van interne links naar relevante pagina’s? Hoe hoger het aantal zoekopdrachten op dezelfde pagina, hoe slechter de navigatie waarschijnlijk is op deze pagina.
Overigens geven veel soortgelijke zoekopdrachten je ook waardevolle conclusies. Hoe vaker bezoekers naar dezelfde term zoeken, hoe belangrijker dit onderwerp voor bezoekers is. Zorg voor een prominente plaats voor deze pagina’s, bijvoorbeeld door een link op de homepage te plaatsen.

Interne zoekopdrachten geven nieuwe content

Niet alleen laten de interne zoekopdrachten zien welke huidige pagina’s geoptimaliseerd moeten worden, maar geven ze je ook ideeën voor nieuwe pagina’s. Stel je voor dat je een kleding webshop hebt en dat de meest gebruikte term ‘t-shirt met v-hals’ is. Hoewel je wel een aantal t-shirts met v-hals in jouw collectie hebt, zijn er geen specifieke landingspagina’s voor gemaakt. Nóg niet althans. Dankzij deze nieuwe informatie weet je namelijk precies wat je te doen staat. Hetzelfde geldt voor bestaande content die nalatig is. Als je bijvoorbeeld al wel over een pagina beschikt met de veelgestelde vragen en één van de meest opgegeven interne zoekopdrachten bestaat uit het woord ‘verzendkosten’, dan moet er een lichtje gaan branden. Waarschijnlijk is er nog geen aparte vraag opgenomen over de verzendprocedure.

Google Analytics correct instellen

Dat de interne zoekfunctie van grote waarde is voor elke online marketeer mag inmiddels wel duidelijk zijn. Het is de hoogste tijd om de theorie nu in de praktijk toe te passen. Pak je Google Analytics-account er daarom bij.
We gaan je helpen om het volgen van de interne zoekopdrachten mogelijk te maken. Deze data is namelijk niet standaard ingesteld in het Google Analytics-account.
Ga naar het beheer gedeelte > Weergave > instellingen weergeven > Instellingen voor Site Search >  Site Search bijhouden > Aan. Nadat je deze instelling hebt ingeschakeld, kun je de zoekopdrachten van bezoekers op jouw website verzamelen.

 

Weet je na dit blogartikel nog steeds niet precies wat je met interne zoekopdrachten aan moet? Interne zoekopdrachten zijn waardevolle informatie voor zowel SEO content als pagina optimalisatie. Whello kan je hierbij helpen.

Ontvang de laatste Marketing Tips