Linkbuilding: 8 onontdekte strategieën die je nú in kunt zetten

< 1 minuut

Linkbuilding is een essentieel onderdeel van SEO. Door consistent te linkbuilden, zal de autoriteit van je website stijgen, en daarmee ook het aantal organische bezoekers en de posities van je zoekwoorden in Google.

Wat is linkbuilding?

Voor degenen die nog niet bekend zijn met linkbuilding; linkbuilding is een tactiek die gebruikt wordt door marketeers en SEO’ers. Het betekent letterlijk: het bouwen van links. Het doel van linkbuilden is het verzamelen van links van andere websites, die leiden naar jouw eigen website. Het aantal (kwalitatief goede) websites die naar jouw website verwijzen, is nog steeds één van de belangrijkste ranking factoren van Google.

Wereldwijde linkbuilding strategieën

Inmiddels zijn er wereldwijd al meer dan 100 linkbuilding strategieën bekend. Echter is het niet zo dat alle strategieën ook daadwerkelijk effectief zijn; veel strategieën zijn bedacht voor marketeers in de UK of Verenigde Staten. Aangezien de markt daar heel anders in elkaar zit en ook velen malen groter is, zullen veel van deze tactieken niet werken in Nederland.

Linkbuilding in Nederland

Er zijn dus heel veel verschillende manieren om te linkbuilden. Maar welke linkbuilding strategieën zijn dan wel effectief in Nederland? Hieronder hebben wij de beste tactieken (in willekeurige volgorde) voor je verzameld.

1. Maak iets unieks en gebruik dit voor linkbuilding

Verplaats je in de bezoeker van je website. Afhankelijk van de branche waarin jouw bedrijf zich bevindt, kan je enorm veel toegevoegde waarde bieden door een tool te maken die de bezoeker helpt met het maken van een keuze. Een goed voorbeeld hiervan is een rekentool. Wanneer je deze tool hebt gemaakt en hebt doorgetest, kan je deze gaan gebruiken voor linkbuilding. Benader blogs of websites in jouw branche, en vertel waarom deze tool relevant is voor de bezoekers van hun website. Grote kans dat zij naar jouw site zullen verwijzen! 

2. Benader leveranciers

Ieder bedrijf werkt samen met meerdere leveranciers, en veel van die leveranciers zullen hun eigen website hebben. Biedt aan om een blog te schrijven voor je leverancier, waarin je benoemt hoe zij jouw bedrijf helpen. Ook deze methode is erg effectief, want je slaat twee vliegen in  klap; zij krijgen content die ze niet zelf hoeven te schrijven, in ruil voor een link naar jouw website.

3. Backlinks van concurrenten

Er zijn verschillende (gratis) tools, zoals de backlink tool van Neil Patel, die je kunt gebruiken om erachter te komen op welke websites jouw concurrenten vermeld staan. Download deze lijst, selecteer de websites die voor jou interessant zijn en onderzoek of jouw bedrijf hier ook op vermeld kan worden. 

4. Lokale nieuwswebsites

Het is vaak lastig om de landelijke pers te halen met een nieuwsbericht over jouw bedrijf. Lokale nieuwswebsites zijn echter veel kleinschaliger, en staan vaak te springen om nieuwe content. Doe er je voordeel mee!

5. Infographic maken

Dit vereist wat meer tijd en moeite, maar dan heb je ook wat; infographics zijn visueel en worden daardoor snel gedeeld. Je kan linkbuilden door jouw infographic te mailen naar alle blogs en websites waarvoor deze mogelijk relevant is. Vergeet niet te vragen om een bronvermelding met link!

6. Linkbuilding met gastblogs vanuit een keyword gap analyse

Voor deze geavanceerde linkbuilding tactiek heb je een tool nodig waarmee je een keyword gap analyse kan doen, zoals Semrush of Ahrefs. Een keyword gap analyse houdt in dat je gaat zoeken naar goede zoekwoorden waar de concurrent van een website op rankt. Stel dat je een gastblog wilt schrijven voor Albert Heijn.

We pakken in dit voorbeeld de Jumbo als concurrent. Door een keyword gap analyse uit te voeren, kom je erachter dat er bepaalde zoekwoorden zijn waar de Jumbo wel op rankt en de Albert Heijn niet. Jouw linkbuilding strategie zou in dit geval zijn om de Albert Heijn te benaderen, ze te wijzen op het zoekwoord waar ze niet op ranken en voorstellen om hier een blog/pagina voor te schrijven. In dit artikel kan jouw bedrijf worden gelinkt, of kan jouw bedrijf als schrijver van het artikel worden genoemd (uiteraard ook met een link naar jouw website).

7. De lijst tactiek

Er zijn online veel artikelen met lijsten te vinden met de beste, leukste, mooiste, goedkoopste, snelste, populairste, of nieuwste producten of diensten. Maak een overzicht van dergelijke blogs en benader deze blogs met de vraag of jouw website ook in deze lijst kan worden opgenomen.

8. Zoekopdracht op merknaam

Dit is een tactiek die vooral goed werkt voor websites/merken met een grotere naamsbekendheid. Voer een zoekopdracht uit (via een tool of handmatig) en benader alle websites die wél jouw merknaam noemen, maar niet linken naar jouw website. 

Hulp nodig op SEO-gebied? Wij helpen je graag! Kom langs en we bespreken alles wat relevant is voor jouw bedrijf. Onder het genot van heerlijke koffie!