7 tips om meer klanten in de buurt aan te trekken met local SEO

1 minuut

Local SEO – of op zijn Nederlands lokale SEO – wordt veel vergeten onder SEO’ers en website-eigenaren. Het optimaliseren voor lokale SEO is een grote win voor kleinere ondernemingen die graag klanten in de omgeving willen trekken. Denk aan hierbij aan kappers, stomerijen, dierenspeciaalzaken en autodealers.

Lokale SEO is eigenlijk niet meer of minder dan het optimaliseren voor jouw locatie. Omdat Google tegenwoordig voornamelijk Google Maps locaties toont bij lokaal georiënteerde zoekopdrachten, is het belangrijkste optimalisatiepunt jouw Google My Business vermelding. Hier liggen namelijk nog ontzettend veel kansen die nog niet benut worden. 

Google My Business is jouw nieuwe homepage

Nóg een reden waarom lokale SEO zo belangrijk is: de homepage van je website doet er bijna niet meer toe (lees dit met een korreltje zout). Mensen zoeken in Google voornamelijk naar jouw type organisatie of winkel om het adres, de openingstijden of het telefoonnummer te vinden. Dit geldt overigens voornamelijk voor de low involvement producten, zoals kledingwinkels of dierenspeciaalzaken. Je wilt dus dat het Google My Business account van jouw onderneming getoond wordt.

Hoe zorg je ervoor dat de lokale SEO van jouw bedrijf op orde is? Wij geven je 7 tips.

1. Maak een Google My Business vermelding aan

Niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Begin bij het begin. Maak een Google My Business vermelding aan bij Google en vul deze zo volledig mogelijk in. Vanaf hier begint het feest.

local_seo_whello

2. Kies de juiste categorie

Kies je bedrijfscategorie wijs. Google hecht veel waarde aan de éérste categorie (primary category) die je selecteert in je GMB vermelding. Zorg er dus voor dat deze zo relevant mogelijk is. Ben jij een sportclub die toevallig ook een koffiebar heeft? Selecteer dan de categorie sportclub als dit jouw prioriteit is om op gevonden te worden. Dit vat namelijk een groter deel van je onderneming samen. Lees hier meer over de richtlijnen voor het kiezen van categorieën in GMB.

Wist je dat je ook extra categorieën kunt toevoegen? In bovenstaand voorbeeld kun je ‘koffiesalon’ als extra categorie toevoegen. Je mag maximaal 9 extra categorieën toevoegen, dus benut deze ruimte.

Afhankelijk van de bedrijfscategorie die je kiest, krijg je van Google speciale functies om jouw vermelding aan te kleden. Zo krijgen restaurants een extra link die naar hun menu én reserveringspagina leidt. En hotels kunnen bijvoorbeeld hun voorzieningen toevoegen.

3. Verzamel reviews en reageer op de negatieve reviews

Reviews
Reviews zijn ontzettend belangrijk. Zeker in onze online wereld waarin social proof zijn onmisbaar is. Google hecht waarde aan de hoeveelheid reviews. Reviews zijn voor GMB wat de mozzarella op een pizza is. Begin dus zo snel mogelijk met het verzamelen van reviews en wees vooral niet bang voor de mening van jouw klanten/gasten.

Zet je al e-mailmarketing in? Vraag jouw database dan om een review in te vullen, wellicht zelfs in ruil voor een kortingscode in je winkel of restaurant. Hier lees je hoe je gemakkelijk een ‘korte’ link kunt creëren, zodat mensen direct naar het invulveld gaan om een review achter te laten.

Negatieve reviews
Negatieve reviews kun je niet voorkomen. Je kunt immers niet iederéén blij maken, ook al is dit natuurlijk wel altijd je doel. Negatieve reviews kun je niet verwijderen uit jouw GMB vermelding, maar je kunt wél het dialoog met deze persoon aan om hun negatieve ervaring te verhelpen. Schroom niet om te reageren op deze negatieve reviews. Het geeft vertrouwen aan Google gebruikers die dit dialoog in jouw GMB vermelding tegenkomen. Onthoud ook dat een 5.0 of ⭐⭐⭐⭐⭐ niet geloofwaardig is.

4. Voeg een UTM code aan de websitelink toe

Meten is weten. Wist je dat je – naast de stats die GMB met je deelt – ook exact kunt meten hoeveel bezoekers via jouw Google My Business vermelding op je website komen? Op dit moment zet Google Analytics deze bezoekers weg onder direct, wat niet terecht is.

Voeg een UTM code toe aan de URL die naar jouw website verwijst. Met deze tool kun je een UTM code aanmaken. Vul bij campaign source ‘GMB’ in en bij campaign medium ‘Organic’. Vervolgens kun je het hier terugzien in Google Analytics. Let er wel op dat je nu niet méér bezoekers krijgt, je verdeelt nu simpelweg de source van je bezoekers.

5. Vragen en antwoorden

Wel eens de vragen en antwoorden sectie in een Google My Business vermelding gezien? Ontzettend handig, maar ook heel spannend om mensen de vrije loop mee te laten. Iedereen kan hier een vraag stellen en iedereen kan deze vraag beantwoorden. Dit levert soms grappige dingen op:

Wees mensen zoals hierboven voor, en vul daarom zélf je vragen en antwoorden in. Zie deze sectie in Google My Business als een pre site FAQ. Denk aan vragen rondom openingstijden of de diensten die jij als winkel aanbiedt. Heb je een klantenservice? Vraag aan de medewerkers wat de meest gestelde vragen zijn. Vervolgens ga je deze vragen zelf beantwoorden, om te voorkomen dat hier onwaarheden in komen te staan.

Plaats echter nooit een antwoord met een link in het antwoord, met de gedachte ‘lekker bezig te zijn met SEO’. Deze antwoorden worden eruit gefilterd en worden dus niet getoond.

6. Foto’s en video’s

Vul je Google My Business vermelding zo volledig mogelijk aan met eigen beeldmateriaal. Denk aan jouw logo en een foto van de voorkant van de winkel. Heb je videomateriaal? Zolang het korter is dan 30 seconden kan je dit ook in je GMB vermelding plaatsen.

Houd wel in gedachten dat jouw GMB vermelding niet hetzelfde is als je Instagram profiel met ontzettend mooie, gecureerde afbeeldingen.

7. Slide into your DM

Via GMB is het mogelijk om direct een berichtje te sturen naar de locatie, mits een bedrijf dit heeft ingeschakeld. Vanuit een bedrijfsperspectief heel handig, omdat je het heel makkelijk maakt om direct contact met je op te nemen. Houd er dan echter wel rekening mee dat je iemand paraat moet hebben staan die hier ook snel op kan reageren, net als met Facebook Messages. Om op deze berichten te reageren, moet je wel de app op je telefoon installeren.

Je kunt de welcome message ook customizen, zodat bezoekers een leuk bericht in beeld zien staan voordat zij hun bericht naar jou toe sturen.

Aan de slag met lokale SEO?

Bovenstaande punten zijn de éérste stappen naar dominating the world in jouw vakgebied. Er bestaan nog genoeg andere optimalisatiemogelijkheden die invloed hebben op jouw lokale SEO ranking. Naast het optimaliseren van je GMB vermelding, is het optimaliseren van je website op lokale zoektermen en het verzamelen van kwalitatieve lokale links naar de website ook nog steeds van belang.

Wil je meer weten over lokale SEO of wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Ontvang de laatste Marketing Tips
Wij respecteren jouw privacy.