Lokaal adverteren op het internet

Naarmate meer consumenten online zoeken naar lokale producten of diensten, beseffen lokale bedrijven dat online zichtbaarheid een noodzaak is. Natuurlijk kan online adverteren ingewikkeld en zelfs intimiderend lijken. Dit artikel heeft als doel om meer inzicht te geven in een succesvolle lokale online zichtbaarheid.

Online adverteren Woordenlijst

Om succesvol lokaal te adverteren moet je iets weten van de gebruikte online adverteren jargon. In de volgende lijst staan enkele van de meest gebruikte termen:

  • Bounce rate: Het percentage van de bezoekers dat uw website direct verlaat.
  • Call to action: Een zin of zinsdeel die de bezoeker verleidt tot een actie of aankoop.
  • Click-through rate (CTR): Het percentage dat klikt op uw advertentie of banner.
  • Content netwerk: Het grote netwerk van sites gekoppeld aan het Google AdWords systeem waar adverteerders kunnen adverteren op basis van relevantie.
  • Conversie ratio: Het percentage bezoekers dat de beoogde actie uitvoert op de website.
  • Cost-per-acquisition (CPA): De totale advertentiekosten die nodig zijn om een nieuwe klant te verwerven.
  • Cost-per-click (CPC): Het bedrag dat een adverteerder per klik betaalt.
  • Cost-per-lead (CPL): De totale advertentiekosten die nodig zijn voor één aanvraag of inschrijving op de website.
  • Google AdWords: Het betaalde advertentie systeem van Google welke adverteren in de zoekmachine mogelijk maakt.
  • Impressies: Het aantal weergaven van een banner op het internet.
  • Landing page: Een actie pagina die volledig gericht is op de advertentiecampagne en geoptimaliseerd is op conversie.
  • Lokale resultaten: Een speciale sectie in de Google resultaten pagina gereserveerd voor lokale bedrijven die overeenkomen met een bepaalde zoekcriteria. Deze resultaten worden vaak vergezeld met een kaart.
  • Organische resultaten: Het gedeelte van de Google zoekresultaten, onder de betaalde advertenties. Deze resultaten worden door Google bepaald op basis van relevantie aan de zoekopdracht.
  • Betaalde resultaten: Het gedeelte van de Google zoekresultaten, boven en rechts van de organische resultaten. Deze betaalde resultaten worden bepaald via de cost-per-click (CPC) in het Google Adwords systeem.
  • Search engine optimization (SEO): Het proces waarin de website’s inhoud wordt aangepast om de posities in Google’s organische resultaten te verbeteren.

Tips voor het bouwen van een lokale website voor uw onderneming

Ongeacht welke kanalen u inzet voor uw online advertenties, is het veilig om te stellen dat zonder een goede website het moeilijk gaat worden om een succes te maken van de lokale campagne. Hier zijn een paar handige tips om ervoor te zorgen dat uw website klaar is voor resultaat:

Begin met een goede URL. Een gedenkwaardige webadres zorgt ervoor dat uw bezoekers uw weten te vinden. Daarnaast kan een webadres dat de locatie en product van uw onderneming bevat positieve invloed hebben op uw zoekmachine posities (SEO).

Zorg voor een professionele uitstraling. Vaak is uw website de eerste ontmoeting van een klant met uw onderneming. Zorg dat dit niet de laatste is, voorkom typefouten en andere slordigheden.

Zorg voor een duidelijke call-to-action op elke pagina. Wilt u uw bezoekers een vrijblijvende offerte mailen? Vertel hen dat. Door het direct te communiceren, is de kans groter dat ze het ook daadwerkelijk doen.

Houd SEO in het achterhoofd. Onderzoek welke zoekwoorden uw potentiële klanten gebruiken en zorg ervoor dat deze aanwezig zijn op de uw relevantie pagina’s.

Vertel duidelijk wat u onderscheidt van uw concurrentie. Dit klinkt als een Abc’tje, maar vooral online is dit belangrijk, waar elke concurrent slechts één klik verwijderd is.

Lokale online kanalen

Of u nou een website heeft of alleen een fysieke lokale winkel, lokaal online adverteren kan zeer rendabel zijn. Ook de mensen in uw buurt zoeken via internet de dichtstbijzijnde winkel, de goedkoopste aanbieding of de oplossing voor een probleem. Welke kanalen kan u inzetten? Hieronder vindt u drie voorbeelden:

1. Google betaalde resultaten

Het Google Adwords systeem maakt het lokaal bereiken van mensen met relevante advertenties mogelijk. Via location targeting kan een adverteerder klanten bereiken die zich in een door de adverteerder geselecteerde locatie bevinden of een bepaalde lokale zoekintentie hebben. Naast de opties om te selecteren op stad, provincie of land kunt u ook gebruik maken van een advertentieradius.lokaal-adverteren

2. Google’s organische resultaten

Google kan de locatie van een gebruiker terugvinden op basis van zijn IP-adres of op basis van de plaatsnaam die hij intoetst. Wanneer ik vanuit Amsterdam ‘fietsenwinkel Apeldoorn’ intoets krijg ik Apeldoornse resultaten (ondanks mijn IP adres).

Om zichtbaar te worden in deze organische resultaten moet u wel iets doen. Zo moet u zich onder andere aanmelden bij Google+ Lokaal en Google Places. Daarnaast helpt het om de locaties te vermelden in de H1 op uw website. Verder moeten de ‘normale’ regels voor SEO-optimalisatie worden uitgevoerd, denk aan linkbuilding en content.

3. Lokaal mobiel adverteren

De huidige mobiele telefoons zijn vaak standaard uitgevoerd met gps. Daardoor weet de gebruiker altijd waar hij is, kan hij de weg vinden, maar weten ook diverse apps waar iemand zich bevindt. Speciale kortingsapps zijn daarom in opkomst. Voorbeelden hiervan zijn Scoupy of Vouchercloud, waarmee kortingsacties in de buurt zijn te vinden. Daarnaast worden sites als Telefoonboek.nl en Openingstijden.com ook druk bezocht via een smartphone of tablet. Via Places.nl heeft u als ondernemer de mogelijkheid om uw bedrijfsgegevens goed zichtbaar te maken op deze mobiele websites en apps. Ook in het Google Adwords is via allerlei updates beter dan ooit mogelijk om lokaal op een mobiel te adverteren. Een voorbeeld is de click-to-call optie, waarbij de lokale zoeker u direct kan bellen.

Heeft u nog vragen? Of wilt u gebruik maken van de expertise van een online marketing bureau? Neem gerust contact op!


Online marketing specialist

Ontvang de laatste Marketing Tips
Get the latest content first.