Lokaal online adverteren

1 minuut

Naarmate meer consumenten online zoeken naar lokale producten of diensten, beseffen lokale bedrijven dat online zichtbaarheid een noodzaak is. Natuurlijk kan online adverteren ingewikkeld en zelfs intimiderend lijken. Dit artikel heeft als doel om meer inzicht te geven in een succesvolle lokale online zichtbaarheid.

CPC en Call-to-action? Een lijst met de meest gebruikte online marketing termen

Om succesvol lokaal te adverteren moet je eerst iets weten over de gebruikte jargon. In de volgende lijst staan enkele van de meest gebruikte termen:

  • Bounce rate: Het percentage van de bezoekers dat jouw website direct verlaat.
  • Call to action: Een zin of zinsdeel die de bezoeker verleidt tot een actie of aankoop.
  • Click-through rate (CTR): Het percentage dat klikt op jouw advertentie of banner.
  • Content netwerk: Het grote netwerk van sites gekoppeld aan het Google AdWords systeem waar adverteerders kunnen adverteren op basis van relevantie.
  • Conversie ratio: Het percentage bezoekers dat de beoogde actie uitvoert op de website.
  • Cost-per-acquisition (CPA): De totale advertentiekosten die nodig zijn om een nieuwe klant te verwerven.
  • Cost-per-click (CPC): Het bedrag dat een adverteerder per klik betaalt.
  • Cost-per-lead (CPL): De totale advertentiekosten die nodig zijn voor één aanvraag of inschrijving op de website.
  • Google AdWords: Het betaalde advertentie systeem van Google welke adverteren in de zoekmachine mogelijk maakt.
  • Impressies: Het aantal weergaven van een banner op het internet.
  • Landing page: Een actie pagina die volledig gericht is op de advertentiecampagne en geoptimaliseerd is op conversie.
  • Lokale resultaten: Een speciale sectie in de Google resultaten pagina gereserveerd voor lokale bedrijven die overeenkomen met een bepaalde zoekcriteria. Deze resultaten worden vaak vergezeld met een kaart.
  • Organische resultaten: Het gedeelte van de Google zoekresultaten, onder de betaalde advertenties. Deze resultaten worden door Google bepaald op basis van relevantie aan de zoekopdracht.
  • Betaalde resultaten: Het gedeelte van de Google zoekresultaten, boven en rechts van de organische resultaten. Deze betaalde resultaten worden bepaald via de cost-per-click (CPC) in het Google Adwords systeem.
  • Search engine optimization (SEO): Het proces waarin de website’s inhoud wordt aangepast om de posities in Google’s organische resultaten te verbeteren.

Nu we dat hebben opgehelderd; hoe zit het met de lokale vindbaarheid van je website?

Ongeacht welke kanalen je inzet voor jouw online advertenties, is het veilig om te stellen dat zonder een goede website het moeilijk gaat worden om een succes te maken van de lokale campagne. Hier zijn een paar handige tips om ervoor te zorgen dat jouw website klaar is voor resultaat:

  • Begin met een goede URL. Een gedenkwaardige webadres zorgt ervoor dat jouw bezoekers je weten te vinden. Daarnaast kan een webadres dat de locatie van jouw onderneming bevat positieve invloed hebben op je lokale zoekmachine posities (SEO).
  • Zorg voor een lokale uitstraling. Vaak is je website de eerste ontmoeting van een klant met jouw onderneming. Gebruik afbeeldingen uit de regio de herkenbaar zijn. Zo weet de klant dat hij goed zit.
  • Zorg voor een duidelijke call-to-action op elke pagina. Wil je jouw bezoekers een vrijblijvende offerte mailen? Vertel hen dat. Door het direct te communiceren, is de kans groter dat ze het ook daadwerkelijk doen.
  • Houd SEO in het achterhoofd. Onderzoek welke lokale zoekwoorden jouw potentiële klanten gebruiken en zorg ervoor dat deze aanwezig zijn op je relevantie pagina’s. Fietsenmaker in Almere? Dan moet het zoekwoord ‘fiets laten maken Almere’ jouw top prioriteit zijn!
  • Vertel duidelijk wat je onderscheidt van jouw concurrentie. Dit klinkt als een Abc’tje, maar vooral online is dit belangrijk, waar elke concurrent slechts één klik verwijderd is.

Lokale online kanalen

Of je nou een website heeft of alleen een fysieke lokale winkel, lokaal online adverteren kan zeer rendabel zijn. Ook de mensen in jouw buurt zoeken via Google de dichtstbijzijnde winkel, de goedkoopste aanbieding of een lokale oplossing voor een probleem. Welke kanalen kan je inzetten? Hieronder vindt je drie voorbeelden:

1. Google’s betaalde resultaten: Adwords

Het Google Adwords systeem maakt het lokaal bereiken van mensen met relevante advertenties mogelijk. Via location targeting kan een je klanten bereiken die zich in een door jouw geselecteerde locatie bevinden. Naast de opties om te selecteren op stad, provincie of land, kan je ook gebruik maken van een advertentieradius.

2. Google’s organische resultaten

Google kan de locatie van een gebruiker terugvinden op basis van zijn IP-adres of op basis van de plaatsnaam die hij intoetst. Wanneer ik vanuit Amsterdam ‘fietsenwinkel Apeldoorn’ intoets krijg ik Apeldoornse resultaten (ondanks mijn IP adres).

Om zichtbaar te worden in deze organische resultaten moet je wel iets doen. Zo moet je jezelf onder andere aanmelden bij Google+ Lokaal en Google Places. Daarnaast helpt het om de locaties te vermelden in de H1 op jouw website. Verder moeten de ‘normale’ regels voor SEO-optimalisatie worden uitgevoerd, denk aan linkbuilding en content.

3. Lokaal mobiel adverteren

De huidige mobiele telefoons zijn vaak standaard uitgevoerd met gps. Daardoor weet de gebruiker altijd waar hij is, kan hij de weg vinden, maar weten ook diverse apps waar iemand zich bevindt. Speciale kortingsapps zijn daarom in opkomst. Voorbeelden hiervan zijn Scoupy of Vouchercloud, waarmee kortingsacties in de buurt zijn te vinden. Daarnaast worden sites als Telefoonboek.nl en Openingstijden.com ook druk bezocht via een smartphone of tablet. Via Places.nl heb je als ondernemer de mogelijkheid om je bedrijfsgegevens goed zichtbaar te maken op deze mobiele websites en apps.

Ook in het Google Adwords is via allerlei updates beter dan ooit mogelijk om lokaal op een mobiel te adverteren. Een voorbeeld is de click-to-call optie, waarbij de lokale zoeker je direct kan bellen.

Click-to-call advertentie’s: Ideal voor lokaal adverteren.

 

Heb je nog vragen? Of wil je gebruik maken van de expertise van een ervaren online marketing bureau? Neem gerust contact op!


Online marketing specialist

Ontvang de laatste Marketing Tips
We respect your privacy.