Marketing strategie in tijden van crisis

3 minuten

Het coronavirus heeft hard toegeslagen in Nederland. Veel bedrijven merken de gevolgen daarvan, bijvoorbeeld minder traffic en minder leads. Maar uit het verleden blijkt dat er ook kansen zijn tijdens een crisis. De gevolgen van het coronavirus kunnen je onderneming dus juist wat opleveren. Hieronder lees je 6 mogelijkheden voor je organisatie in crisistijd.

1. Richt je op nieuwe online kansen

Het eerste grote gevolg van het coronavirus is dat mensen thuis blijven. Ze werken er zoveel mogelijk en daaromheen blijven ze ook vaker thuis. Vrijwel alle plaatsen waar mensen samenkomen, zijn namelijk gesloten. Dat betekent automatisch dat ze meer online te vinden zijn. Ze bestellen meer en laten meer bezorgen. Heb je een webshop of bezorgrestaurant of bied je een online dienst aan? Dan kun je hier goed op inspelen.

Ook zien we deze tijden mobile traffic en social media gebruik omhoog schieten. Dit kan hét moment zijn om je doelgroep te bereiken en te overtuigen. 

2. Vergroot je merkbekendheid

Juist nu is de perfecte tijd om te werken aan je merkbekendheid. Er zijn namelijk twee unieke kansen. Als je die combineert, kunnen ze veel impact hebben:

  • Mensen werken meer thuis en zijn meer online. Daardoor kun je ze eenvoudiger targetten. De decision makers zijn nu thuis en hebben eindelijk alle tijd om zich te oriënteren
  • Veel adverteerders oftewel concurrenten trekken hun campagnes terug. Dat maakt adverteren ineens spotgoedkoop, want de kosten per klik dalen 


Met hetzelfde advertentiebudget bereik je dus tijdens een crisis veel meer publiek. Zorg daarom dat je zichtbaar wordt. Zo ben je top-of-mind als mensen na de crisis hun beslissingen maken.

 

3. Pak uitgestelde marketingacties op

Doordat mensen thuis blijven, heb je waarschijnlijk minder klanten – en dus minder werk – dan normaal. Daardoor heb je tijd over. Dat is een perfect moment om uitgestelde marketingacties op te pakken. Heb je al een tijdje het plan om een bedrijfsvideo te maken, maar kom je er niet aan toe? Doe het dan nu. Of wil je graag een nieuwe website, maar heb je te weinig tijd om eraan te beginnen? Werk er dan nu aan. Zo zorg je ervoor dat je sterker uit de crisis komt, en goed gevonden wordt wanneer de economie weer normaliseert. 

4. Focus je op bestaande klanten

Als bedrijf ben je gewend om je te focussen op nieuwe klanten binnenhalen. Maar nu het coronavirus toeslaat, is het beter om je focus te verleggen naar bestaande klanten. Dat kost je namelijk minder geld en levert vaak meteen kansen op. Je hebt bijvoorbeeld geen kostbare advertenties of campagnes nodig. Dit kun je doen met of voor bestaande klanten:

  • E-mailmarketing
  • Referral-acties of een beloningsprogramma
  • Kortingen voor loyale klanten

 

5. Herzie je propositie

In tijden van crisis zijn mensen op zoek naar betrouwbare partijen. Die bieden ze houvast. Daarom is het tijd om je propositie te herzien. Met andere woorden: denk na over wat jou onderscheidt. Wat maakt jouw bedrijf sterk en anders dan je concurrenten? En waarmee loop je voor op je concurrenten? Als je dat eenmaal helder hebt, draag het dan uit naar je klanten. De beste manier om dat te doen, is met contentmarketing. Maak bijvoorbeeld nieuwsbrieven, blogs en video’s. Daarin laat je zien wat je sterke punten zijn en ga je dieper in op je specialisme. 

 

6. Leg de nadruk op inbound marketing

In het verlengde hiervan ligt een andere marketingkans: inbound marketing. Met inbound marketing trek je online potentiële klanten aan. Dat doe je door op het goede moment de juiste content aan je doelgroep aan te bieden. Dat doe je met content marketing, alsook door zoekmachineoptimalisatie, social media en e-mailmarketing in te zetten. Het grootste voordeel hiervan is dat je 60% minder geld per lead kwijt bent dan met traditionele marketingtechnieken. Zo kun je met een stuk lagere kosten dus toch nieuwe klanten aantrekken.

Hulp nodig bij je marketingkansen?

Vind je het lastig om bij je eigen onderneming een strategie te bedenken voor de komende weken? Of zoek je specialisten die bijvoorbeeld zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor je uitvoeren of relevante content schrijven? Bij Whello staan we voor je klaar. Bel of mail ons gewoon even. We denken graag met je mee.


Online marketing specialist