Met deze 7 online marketing tips voor webshops ben je ook in 2018 onverslaanbaar

5 minuten

Je hebt een schitterende webshop en je krijgt ook regelmatig orders binnen, het gaat de goede kant op. Je wilt doorpakken en het is nu dan ook de tijd om door te groeien. Maar waar begin je? En wat verandert er in 2018 ten opzichte van een jaar eerder als het aankomt op online marketing? Door de juiste keuzes te maken in je online marketing benadering kun je zowel op de korte als de lange termijn betere prestaties neerzetten en meer klanten aantrekken. Om jou ook in 2018 op weg te helpen, zetten we daarom de 7 webshop marketing tips voor je op een rij. Laat die bestellingen maar komen 🙂

1. Maak je webshop lokaal vindbaar

Je wilt natuurlijk lokaal scoren, daar begint het allemaal vaak bij. Uiteraard wil je uiteindelijk groots scoren, maar je mag ook zeker jouw roots niet vergeten. Richt de webshop in voor jouw verzorgingsgebied. Heb je bijvoorbeeld ook een afhaaladres? Laat deze dan duidelijk naar voren komen. Zo kun je ook op lokaal of regionaal vlak bezoekers aantrekken. Zorg daarbij ook voor inzicht in de voorraad, zodat mensen in de buurt weten of de producten nog op voorraad liggen. Maak daarnaast een Mijn bedrijf-profiel aan binnen Google. Google begrijpt door deze vermelding precies waar jouw bedrijf zich bevindt. Bovendien komt dit ten goede van de resultaten binnen bijvoorbeeld Google Maps.

2. Zet remarketing in

Consumenten gaan vaak eerst op onderzoek uit voordat ze overgaan tot een definitieve aankoop. Zo’n consument kan een webwinkel een aantal keer bezoeken zonder ook maar iets te kopen. Vaak wordt er eerst vergeleken op factoren als prijs en levervoorwaarden voordat er een uiteindelijke beslissing wordt gemaakt. Laat deze mensen weten dat je ze hebt opgemerkt. Dat kan via remarketing, waarbij je advertenties toont aan jouw websitebezoekers. Zo kun je een banner laten zien als handige reminder. Het aantal conversies bij remarketing advertenties ligt een stuk hoger omdat de doelgroep je site al eens heeft bezocht.

3. Personaliseer daarbij

Personalisatie is de beste nieuwe vorm van marketing, omdat niemand geld wil uitgeven aan gezichtsloze bedrijven. Het idee is om één of twee vaste gezichten te gebruiken zodat mensen daadwerkelijk een gezicht bij het verhaal hebben. Doe dat in je e-mailuitingen, maar ook in video’s en posts op sociale media of in je blog. Klanten worden steeds meer aangetrokken door de kleine details en elk klein detail van personalisatie zorgt ervoor dat zij zich speciaal voelen. Je zorgt voor vertrouwen en geeft je doelgroep een kijkje in de keuken.

Coolblue: hét voorbeeld van personalisatie

4. Betrek je klanten bij jouw verhaal

Door personalisatie in te zetten zorg je ervoor dat jouw online identiteit een persoonlijk gezicht krijgt. Want uiteindelijk worden we vooral getriggerd door ervaringen van andere klanten, van meningen van andere mensen van vlees en bloed. Juist daarom wordt het sociale element steeds sterker en we hoeven de kracht van sociale media daarbij natuurlijk niet verder uit te leggen. Betrek jouw klanten daarom bij jouw online uitingen. Doritos wist dit bijvoorbeeld handig aan te pakken door liefhebbers van de Mexicaanse tortilla chips te betrekken bij een Super Bowl-campagne. Door een video in te sturen konden fans zo kans maken om te verschijnen in een reclame die tijdens de Super Bowl aan een miljoenenpubliek zou worden getoond. En natuurlijk weten we allemaal hoe belangrijk de reclames zijn tijdens het jaarlijkse Super Bowl evenement. Overigens wist Doritos zo elk jaar flink te besparen op het marketing budget. Want zo hoeven er geen dure acteurs te worden ingehuurd.

5. Beloon jouw trouwe volgers

Als je veel online actief bent, beschik je wellicht al over een schare trouwe volgers. Dat zijn klanten die steeds weer een bestelling doen, maar ook trouwe volgers op Facebook of Instagram. Oftewel de liefhebbers die zonder tegenprestatie jouw content verspreiden, die met jou mee discussiëren en die zich oprecht betrokken voelen bij jouw producten en diensten. Natuurlijk kun je een ‘vind-ik-leuk’ achterlaten op elk bericht dat een trouwe volger achterlaat of een keer een reactie terugsturen, maar het is in 2018 tijd om meer te doen dan dat. Op sociale media zijn jouw trouwe volgers de mensen die het verschil maken. Laat daarom zien dat je ze waardeert. Dat kan in alle denkbare vormen. Door bijvoorbeeld een gepersonaliseerde kortingsbon uit te delen, maar ook door eens een gratis product toe te sturen. Dat lijkt ons niet te veel gevraagd. Trouwe volgers zijn namelijk goud waard.

6. Zet snippets in

Omdat zoekmachines steeds meer komen te weten over je content zijn ze ook in staat om de zoekresultaten op een andere manier te presenteren. Zo kan Google de zogeheten rich snippets creëren. Dit zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van die pagina, zoals een broodkruimelnavigatie of de aangeboden producten. Deze rich snippets moeten dus bruikbare informatie voor Google bevatten. Denk daarbij aan het gebruiken van de belangrijkste zoekwoorden. Ook moet de tekst interessant en begrijpelijk zijn voor de bezoeker. Dit is namelijk de tekst die ervoor moet zorgen dat mensen klikken op de informatie. Houd er rekening mee dat rich snippets nooit klaar zijn en dat er steeds meer opties ontstaan. Trends veranderen namelijk en dat geldt dus ook voor de zoekopdrachten.

rich snippets webshop7. Zet in op de kracht van een homepage-tekst

Terwijl er aandachtig wordt gewerkt aan alle productpagina’s wordt soms bijna vergeten hoe belangrijk de homepagina is. We hebben het immers over de belangrijkste en vaak sterkste pagina van de webwinkel. Een goed geoptimaliseerde homepagina tekst doet wonderen. In deze webtekst dien je zoveel mogelijk belangrijke onderwerpen op te noemen, en moeten er ook relevante links worden verwerkt naar populaire producten. Overdrijf niet met het aantal interne links, want dat kan averechts werken. Maximaal 10 links volstaat in de meeste gevallen. Gebruik ook de kracht van je footer. Hoewel er niet altijd wordt doorgescrold, is de footer te zien op vrijwel elke pagina van een webwinkel. Dat biedt interessante mogelijkheden om de belangrijkste linkjes nog eens te weergeven.

Webshop footer best practice

 

En breng Google op de hoogte

Als je alle bovenstaande punten hebt uitgevoerd, dan is het tijd om dit bekend te maken met de buitenwereld. Of in elk geval met Google. Om meteen te laten weten dat er veranderingen zijn geweest op je website kun je ‘fetchen’ als Google. Doe je niets, dan zal Google de veranderingen ook zien. Het kan alleen iets langer duren.

Meer conversie optimalisatie tips ontvangen? Of een nieuwe webshop laten bouwen? Je weet ons te vinden 😉


Online marketing specialist

Ontvang de laatste Marketing Tips
We respect your privacy.