Online marketing in de toekomst: de 6 meest opvallende voorspellingen

3 minuten

Online marketing verandert met de dag en wat vandaag ‘hot’ is, is morgen alweer uit de mode. Alles dat online is, evolueert en dat geldt ook zeker voor online marketing. Hoe ziet online marketing er in de toekomst dan uit? We verbazen ons nu al over hoe specifiek je met Google mensen kan bereiken. Tot op de postcode, geslacht, leeftijd en noem maar op. Het wordt dus hoog tijd voor de 6 opvallendste online marketing voorspellingen.

1. Online ontmoet de echte wereld: Reality optimalisatie wordt het helemaal

Met augmented reality en meer digitale interacties met de fysieke wereld, zullen bedrijven hun traditionele en online advertentiemodellen in elkaar laten overlopen. Zodra augmented reality echt populair begint te worden kan zoekoptimalisatie een geheel nieuwe fysieke toepassing krijgen. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Bedrijven investeren in digitale advertenties, zoals pop-up advertenties die worden weergegeven als een gebruiker fysiek in de buurt is. Zie het als een manier om de werkelijkheid te optimaliseren voor digitale interacties. Online ontmoet de echte wereld.

2. Product feeds worden op elk individu afgestemd

Door steeds betere algoritmen hebben gebruikers te allen tijde toegang tot live informatie en entertainment, geheel op maat gemaakt voor hun interesses. Om te overleven, moeten marketeers een vergelijkbare, direct belonende ervaring bieden. Dit kan bijvoorbeeld door het overnemen van feed technologieën die dergelijke individuele aanpassingen mogelijk maken en de marketing uitingen zo nog persoonlijker maken.

Dus in plaats van al je producten massaal door te zetten naar Google Shopping en Beslist.nl, zorg je ervoor dat gebruikers alleen de producten zien waar ze echt geïnteresseerd in zijn.

3. Niet-digitale advertenties zullen uitsterven

Het is niet ondenkbaar dat het internet in de westerse wereld alom aanwezig zal zijn. Oftewel geen vierkante meter wordt meer onbenut gelaten waarbij mensen overal en altijd in verbinding staan met het internet. Als het zover komt, dan zullen alle reclame die niet in verbinding staan met het internet. De belangrijkste verdwijning is die van (niet-digitale) billboards en tijdschriftadvertenties. Wat heb je immers aan een billboard die niet relevant is aan de lokale bekijkers?

4. Zorgen over de privacy zullen toenemen

De zorgen over privacy, transparantie en vertrouwen zullen toenemen, aangezien de techreuzen de marketing wereld aan het monopoliseren zijn. Consumenten zijn daardoor steeds meer afhankelijk van de digitale systemen van deze bedrijven. Een handvol bedrijven zullen daardoor steeds vaker onder de vergrootglas staan. Mensen zullen zich afvragen wat er gebeurt met de toenemende data die bedrijven als Google en Apple collecteren. Net zoals bij de Cambridge Analytica Facebook affaire, zal het publiek en de politiek een gezonde tegenbalans moeten bieden.

5. Echte interacties worden steeds specialer

Toekomstige generaties zullen opgroeien in een wereld waarin digitale interacties de norm zijn. Toch hebben de meesten van ons nog steeds behoefte hebben aan persoonlijk contact. Gebruikers zullen hongerig zijn naar persoonlijke contactmomenten en de bedrijven die dit soort ervaringen leveren, houden een streepje voor op de concurrentie. Soms is het nodig om even een stapje terug te doen. Want terwijl de technologie steeds meer de overhand nemen, blijven we nog altijd mensen en hebben we behoefte aan affectie. Een webinar strategie is leuk, maar een real-life workshop maakt het verschil. Of denk aan hoe bekende Youtubers, hun online bekendheid omzetten naar offline sales, zoals de Shop-de-kast-van-Anna-Nooshin-leeg event.

6. Introductie van nieuwe sociale interacties

Social-media zoals we die nu kennen, zijn opeenhopingen van content. Elke gebruiker heeft een profiel waarmee content de wereld wordt ingestuurd. Dat wordt vervolgens samengevoegd in de nieuwsfeeds van andere profielen. In de toekomst krijgen nieuwsfeeds meer ruimte om te evolueren. Gebruikers gaan op een geheel nieuwe interactieve manier met elkaar om. Dat betekent via wearable technologie zoals augmented reality contactlenzen of brillen. Sociaal zijn krijgt een hele andere invulling.

 

 


Online marketing specialist

Ontvang de laatste Marketing Tips
We respect your privacy.