Social media advertenties meten? Je meet het met deze 8 metrics

4 minuten

Het meten van de ROI van social media inspanningen is altijd een discussiepunt. Oftewel, hoe meet je de tijd en geld die aan sociale media uitingen zijn besteed? Doe je dat door het meten van de ‘likes’ of het aantal nieuwe volgers? Dan kom je er wel heel makkelijk van af. Het gaat namelijk vooral om het doormeten en het verder kijken dan alleen naar de likes. Maar wat zijn dan wel de belangrijkste metrics voor het doormeten van social media advertentie campagnes? We geven je 8 belangrijke metrics. Zo weet je of je écht op de goede weg bent.

1. Kosten per actie

De zogeheten Cost per Action (CPA) is een betaalwijze voor je advertenties waarbij je alleen betaalt voor een uitgevoerde actie van degene die jouw advertentie heeft gezien. Voorbeelden van actiepunten zijn: nieuwe pagina-vind-ik-leuks, app installaties of een ingevulde formulier. Elk bedrijf is anders en dat geldt vanzelfsprekend ook voor de marketing doelstellingen. Kiezen voor deze betaalwijze is vooral zinvol voor adverteerders die willen bepalen hoeveel zij betalen voor specifieke acties. Daarnaast ben je beter in staat om leads en nieuwe klanten te traceren. Oftewel; onduidelijke veronderstellingen maken plaats voor klinkklare feiten.

2. Conversie

Als marketeer is je voornaamste taak; potentiële klanten naar jouw website te leiden om ze vervolgens te verleiden tot actie. Als je de doelgroep naar een bepaalde pagina wilt sturen, kun je de daaropvolgende conversie meten. Bij advertenties wordt daarvoor meestal een ‘conversie tracking pixel’ gebruikt. Dat is niet alleen een leuk woord, maar ook een handige tool die exact bijhoudt hoeveel mensen er via jouw advertentie op de bestemmings-URL hebben geklikt en of ze daarna ook een actie hebben uitgevoerd. Daarnaast is er ook altijd nog Google Analytics, die je laat zien waar je bezoekers vandaan komen en welke interacties er zijn uitgevoerd.

3. Doorklikratio

Via de click-through rate (CTR) kom je erachter of jouw advertentie het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Ter illustratie; als jouw advertentie heeft geleid tot 4 kliks per 1000 vertoningen dan ligt de CTR op 0,4%. Dit zou betekenen dat je advertentie de doelgroep niet erg aanspreekt. Een CTR rond de 1% is gemiddeld, alles daarboven mag je als succesvol beschouwen. Bekijk hier de gemiddeld CTR in jouw branche.

In Facebook Ads geldt bijvoorbeeld, hoe beter de prestaties van de advertenties, hoe lager de kosten. Facebook beoordeelt je advertenties namelijk middels een relevantiescore. Door te sleutelen aan de advertentie kun je voor jezelf bepalen of het aantal kliks omhoog gaat en daarmee de kosten per klik weer omlaag. Verder kun je naar andere criteria kijken zoals bijvoorbeeld de gemiddelde tijd dat op de pagina wordt doorgebracht, het uitstappercentage en het gemiddelde aantal pageviews per websitebezoek.

4. Klikken-naar-website

De doelgroep naar jouw website leiden is in veel gevallen een subdoel van alle online inspanningen. Het is daarom belangrijk om voor jezelf vast te stellen in hoeverre de social media uitingen hieraan bijdragen. Specifieke metrics die hierbij komen kijken zijn bijvoorbeeld; hoeveel unieke en nieuwe bezoekers er binnengekomen zijn en wat de conversie ratio’s zijn. De toename in verkeer moet natuurlijk ook wat opleveren.

5. Verkeersbronnen

Als je in tijden van sociale marketingcampagnes te maken krijgt met een explosieve toename in het websitebezoek dan is dat in principe goed nieuws. Toch zul je als marketeer deze toename ook met harde feiten moeten kunnen onderbouwen. Door te achterhalen wat de verkeersbronnen van het nieuwe bezoek zijn, kun je daadwerkelijk met de eer strijken. In Google Analytics kun je eenvoudig achterhalen welke social media kanalen hebben bijgedragen aan het aantal bezoekers.

6. Mobiel verkeer

Een overgrote deel van de social media bezoekers gebruikt een mobiel apparaat. Het gebruiksgedrag van mobiele bezoekers ziet er echter anders uit dan dat van iemand die vanaf een desktop door je site navigeert. Het is daarom belangrijk om je mobiele bezoekers te leren kennen. Bepaalde advertentietechnieken komen immers minder goed naar voren op een smartphone. Daarnaast zijn mobiele gebruikers visueler, kritischer en gehaaster. Door van je mobiele doelgroep te leren, kun je voor jezelf bepalen welke social media uitingen het beste werken.

7. Kosten per lead

Social media meten krijgt pas echt vorm als de campagne wordt onderbouwd met opbrengsten. Als jouw social media inspanningen hebben geleid tot een interessante lead, dan ben je nog één stap verwijderd van de conversie. De Kosten per Lead (CAL) zijn de kosten die je hebt gemaakt om deze lead te verwerven. Een simpele rekensom leert ons dat je deze bepaalt door de advertentie-uitgaven te delen door het aantal gegenereerde leads.

8. Klanten-conversieratio

Nu wordt het wel héél concreet. De ultieme stap in het conversieproces is wanneer een lead daadwerkelijk overgaat tot een bepaalde handeling. Met de voorkennis van de andere metrics zijn de kosten per conversie dus de uitgaven die worden gedaan om een bezoeker over te laten gaan tot een conversie. Dit hoeft overigens niet alleen een aankoop te zijn, maar kan ook bestaan uit het aanvragen van informatie of een fysieke winkelbezoek.

 

Heb je hulp nodig bij het meetbaar maken van jouw social media inspanningen? Onze Whello specialisten zijn opgeleid om alles rondom jouw campagnes meetbaar te maken. Neem snel contact op!

 

Ontvang de laatste Marketing Tips
We respect your privacy.