De ultieme social media strategie in de zorg

Begin mei was ik te vinden op het grootste congres voor cardiologen en andere hartonderzoekers over de hele wereld, namelijk: het Heart Rhythm Society (HRS) congres in Chicago. Het grotendeel van de agenda was gevuld met exposities en presentaties over specifieke hartonderzoek onderwerpen. Het werd al snel duidelijk dat de bezoekers vooral gefocust zijn op hun eigen niche, wat begrijpelijk is. Als online marketeer vond ik het dan ook bijzonder en verrassend om te zien dat op de laatste dag van het congres een presentatie was ingepland over – jawel – de inzet van social media strategieën binnen de zorgbranche.

Waarom je als zorgprofessional social media in moet zetten

Steeds vaker krijgen medische onderzoekers te horen dat samenwerking met patiënten belangrijk is. Zo heeft Stichting AFIP, met hulp van Whello, een website opgericht voor patiënten en onderzoekers op het gebied van boezemfibrilleren, om co-creatie aan te gaan. Niet alleen is dit gunstig voor het opzetten van innovatief onderzoek, ook zorgt het delen van je expertise voor meer bekendheid van je werk. 5% van de volwassenen in de Verenigde Staten deelt ervaringen over medicijnen en gezondheid op social media (Pew Research Center, 2013). Op deze manier kan je erachter komen wat wel/niet werkt.

Profilering van rol als zorgexpert op social media nog onderschat

Tot vandaag de dag zien een groot deel van de onderzoekers de voordelen van een professioneel social media account nog over het hoofd. Daarnaast gaan zij er vanuit dat patiënten het vaktechnische onderzoek niet begrijpen. Ik was hierom niet verbaasd dat nog niet eens een kwart van de zaal gevuld was tijdens de presentatie. Waar ik bij een presentatie over ablatietechnieken moest rondneuzen naar een laatste plek om te zitten, kon ik bij de presentatie over inzet van social media doorlopen naar de eerste rij. Momenteel gebruikt 80% van de zorgprofessionals social media (Pew Research Center, 2016). Echter zet slechts 40% van deze groep de social media professioneel in.

Hoe kun je als zorgexpert bekendheid creëren op social media?

Drie professoren stonden klaar om te presenteren over hoe zij op een succesvolle manier social media (vooral Twitter) hebben ingezet om meer bekendheid naar zichzelf toe te trekken. Van het delen van een quote tot aan het uitzenden van een live video: Dr. Kevin Campbell heeft een kleine 150.000 volgers weten te verkrijgen via het effectief inzetten van social media. Wat zijn de strategieën?

1.      Wees (inter)actief ongeacht je aantal volgers

De presentatoren wijzen erop dat het niet erg is om te beginnen met een gering aantal volgers. Wél is het essentieel om actief te blijven en dagelijks/om de dag informatie te delen. Dit kunnen eigen berichten zijn, maar ook gedeelde berichten van anderen. Gebruik hierbij hashtags om gevonden te worden door mensen die zoeken binnen dezelfde categorie.

2.      Zorg voor een interessant netwerk

Ga op zoek naar interessante personen die eventueel iets voor jou of je organisatie kunnen betekenen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan journalisten die schrijven voor invloedrijke tijdschriften binnen je branche.

3.      Laat je stem horen en deel je mening

Nu je een netwerk hebt gecreëerd van mensen die interesse hebben in wat jij te melden hebt, kun je effectief een mening of quote delen. Hierbij bestaat de kans dat je uitspraak opvalt bij iemand die jouw verhaal wilt horen en delen. Zo noemde Dr. Edward Schloss dat zijn quote opviel bij een journalist. Vervolgens deed hij zijn verhaal en werd dit in de vorm van een artikel gedeeld met andere websites. Zo bouw je niet alleen bekendheid, maar ook autoriteit op!

4.      Speel in op patiënten die zoeken naar informatie

Steeds vaker stellen patiënten vragen via social media. Voor jou als zorgprofessional is het een absolute kans om hierop in te spelen. Via hashtags is het mogelijk om gesprekken rondom een onderwerp terug te vinden. Scroll hier eens doorheen en kijk of je interessante vragen tegenkomt om te beantwoorden. Daarnaast kan jijzelf benaderd worden voor vragen. Deze kun je beantwoorden en delen met je publiek. Verder bestaat de optie tegenwoordig om via Twitter, Facebook en Instagram live video’s uit te zenden. Hierbij kan je een live Q&A doen en betrokkenheid creëren met je volgers. Zo heeft Dr. Nassir Marrouche tijdens het HRS congres een live chat gedaan op Twitter. Hiermee bereikte hij één miljoen (!) kijkers.

Wat je niet moet doen

Naast de tactieken die je wel moet toepassen, zijn er ook een paar die je beter niet kan toepassen:

  1. Word geen vrienden met de patiënten. Het is leuk om elkaar te volgen, maar wordt niet te close. Een te hechte band kan zorgen voor tegenslagen in de toekomst (denk aan plotselinge tegenslagen bij de patiënt of bepaalde verwijten).
  2. Geef geen medisch advies. Vragen beantwoorden kan altijd, maar als zorgprofessional is het verstandig om geen medisch advies te geven. Mocht er iets (op basis van jouw advies) met je volger gebeuren, dan word je gezien als medeverantwoordelijk. Dit is funest voor je imago en kan vervelende gevolgen meebrengen voor je carrière.
  1. Prijs geen producten aan zonder bewijs van effectiviteit. Mocht je medische producten aan willen kaarten bij je doelgroep, zorg er dan voor dat deze meerwaarde bieden en voldoen aan de verwachtte kwaliteitseisen. Doen de producten dit niet? Dan kan je verwachten dat er een golf van kritiek zal volgen op verschillende social media kanalen. In het ergste geval bereikt dit het grote publiek.

Hoe zit het met de privacy van patiënten?

Vanuit het publiek kwamen een aantal vragen naar boven. Hoe ga je om met de privacy van patiënten? Kan je zomaar publieke datagegevens gebruiken? Dr. Kevin Campbell gaf aan dat veel onderzoekers nauwe contacten hebben met patiënten verenigingen. Zo had hijzelf contact met 12 Europese patiënten verenigingen, die geen kwaad zagen in het gebruik van openbaar beschikbare data van patiënten.

Daarnaast ontvangen de cardiologen en onderzoekers, die actief zijn op social media, veel positieve feedback vanuit de patiënten. Eindelijk wordt er geluisterd naar verhalen en wordt er gebruik gemaakt van de gestelde vragen.

Hoe ga jij verder als zorgexpert?

De cardiologen op het HRS congres in Chicago geloven erin dat social media grote kansen oplevert aan zorgprofessionals en een plekje hoort te krijgen binnen de zorgbranche. Daarnaast denken zij dat dit concept zich verder gaat uitbreiden naar andere kanalen, zoals Instagram.

Hoe zit het met jouw social media strategie? Whello kan je helpen om hier meer uit te halen en staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Zo heeft Whello ruime ervaring binnen online marketing strategieën voor zorginstanties. Neem vandaag nog contact op voor meer informatie.

Ontvang de laatste Marketing Tips