Waarom heb ik een online marketingstrategie nodig? 10 redenen!

4 minuten

Hoe ziet jouw online plan eruit? Is dat een rechte lijn die doelgericht naar voren werkt? Of is het meer een kronkelige lijn die voor een hoop vraagtekens zorgt? Voor een groot aantal bedrijven die online actief zijn, zal het tweede scenario bekend voorkomen. Velen hebben wel duidelijk op papier staan wat het einddoel moet zijn, maar de weg daar naartoe is vaak nog onbekend. De reden? Er ontbreekt een online marketing strategie die houvast biedt. En dat is gelijk de belangrijkste reden waarom jij er dus één nodig hebt. Wat dat specifiek betekent, leggen we je hieronder uit.

1. Zonder strategie ben je stuurloos

Bedrijven zonder een strategie hebben geen duidelijk doel over wat ze online willen bereiken. En als je geen doel hebt dan kunnen de bezoekers wel binnen blijven stromen, maar is de kans groot dat je desondanks te weinig resultaat boekt. Dat je wilt verkopen is duidelijk, maar de weg daar naartoe niet. Met een strategie ontstaat er houvast en binding. Een rode draad waarop jij en je collega’s steeds op kunnen terugvallen.

2. Je wilt je online publiek kennen

De traditionele afzetkanalen zitten heel anders in elkaar dan diens online tegenhangers. Dat je jouw klanten goed kent, wil niet zeggen dat je hun online behoeften kent. De vraag van klanten naar online diensten kan worden onderschat als je deze behoeften niet goed hebt onderzocht. Gelukkig zijn er geweldige tools beschikbaar waar je jouw klanten mee kunt leren kennen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de favoriete zoektermen van jouw doelgroep via Google’s Keywordplanner en zorg voor meer interactie via sociale media.

3. Vermijd dat concurrenten het overnemen

Besteed je niet genoeg aandacht aan online marketing en kies je voor een impulsieve en stuurloze aanpak? Dan gaan jouw concurrenten er met jouw klanten vandoor. Immers, je concurrent is slechts twee klikken van je verwijderd. Jouw doelgroep vindt de antwoorden wel op de site van jouw concurrent en wordt daar netjes in de behoeften voorzien. Een online strategie is cruciaal om concurrenten voor te zijn.

4. Voor een krachtige online waardepropositie

Een duidelijke waardepropositie zal je helpen om je online diensten te onderscheiden van andere aanbieders. Dat vertel je en visualiseer je online. Oftewel, bijvoorbeeld met zinvolle blogberichten en social media posts waar jouw klanten echt iets aan hebben. Spreek je publiek aan, boei hen, en zorg dat je blijft boeien. Met een beetje geluk worden ze dan ambassadeurs van jouw bedrijf.

5. Om je online klanten te leren kennen

Er wordt vaak gezegd dat digitale marketing zo goed meetbaar is. Maar Google Analytics en andere tools zullen je alleen meer vertellen over de bezoekersaantallen en andere statische data. Ze zullen je weinig vertellen over het sentiment van bezoekers of wat zij voelen. Je zult dus andere feedback tools moeten inzetten om achter de gevoelens van je bezoekers te komen. Hoe? Door bijvoorbeeld een online poll te creëren of door de reacties te lezen op je Facebook posts.

6. Combineren met traditionele marketing

Marketing is een breed vakgebied en online marketing valt daarbinnen. Het komt dan ook nog steeds voor dat online marketing het ondergeschoven kindje is in het complete marketingplan. Wel is het zo dat online marketing het best werkt als het wordt geïntegreerd met traditionele media. Wees dus online actief, maar vergeet ook de basis niet: ook offline moet je er voor je klanten zijn.

7. Voldoende budget is belangrijk

Het is belangrijk om online marketing als afzonderlijke tak binnen de marketing te benaderen. Dat betekent dat er genoeg aandacht naar uit moet gaan en dus ook voldoende budget voor moet worden vrijgehouden. Hoe je een budget rechtvaardigt? Door een strategie te hebben.

8. Om geldverspilling te voorkomen

Zelfs als je voldoende financiële middelen beschikt, kan verspilling niet altijd worden voorkomen. Dit is vooral het geval bij grotere bedrijven waar meerdere afdelingen dezelfde tools kopen of overlappende werkzaamheden doen. Een duidelijke strategie voorkomt dit.

9. Innoverend blijven

De grootste online merken hebben één ding met elkaar gemeen: ze zijn allemaal innovatief. Om innovatief te zijn moet er wel een richting zijn, net als een doel, en dus een strategie. Er zijn immers talloze ontwikkelingen in de online wereld. Het is zaak om je middelen in te zetten in innovaties die bij je passen. Alleen zo blijf je effectief en zet je de concurrentie blijvend op een achterstand.

10. Een strategie betekent optimaliseren

Elk bedrijf met een website heeft data, maar er wordt niet altijd even veel tijd voor vrijgemaakt om deze te analyseren. Online marketing is continu optimaliseren en dus ook continu analyseren. Alleen zo zorg je voor meer houvast en voor meer progressie. Met een strategie zorg je dat analyseren en optimaliseren één van je vaste peilers wordt.

Het goede nieuws? Dat je nu geldige redenen hebt om een online marketingstrategie te ontwikkelen. Probeer te beoordelen hoe andere bedrijven dat aanpakken en bekijk hoe dat het best zou werken voor jouw onderneming. Om zo overtuigend op je einddoel af te gaan.

 


Online marketing specialist

Ontvang de laatste Marketing Tips
We respect your privacy.