Waarom is SEO vanaf de beginfase zo belangrijk?

Waarom is SEO juist in de beginfase zo belangrijk? Een nieuwe website lanceren begint met een sterke basis. Naast webdesign maakt ook SEO deel uit van deze sterke basis. Het is belangrijk om vanaf het eerste moment in SEO te investeren, zodat je dit achteraf niet met terugwerkende kracht hoeft aan te pakken. Op deze manier bespaar je tijd, geld en een hele hoop gedoe. Wij vertellen je graag waar jouw website aan moet voldoen om indruk te maken op Google en jouw websitebezoeker.

1. Website structuur en interne links

Laten we bij het begin beginnen. Bij website design is niet alleen de vormgeving van jouw website belangrijk, maar ook de website structuur. Website structuur is een belangrijk onderdeel van SEO. Je wilt met jouw site indruk maken op meerdere partijen: op bezoekers én op Google. Beide partijen zijn even kieskeurig als wantrouwig en verwachten meer dan alleen een mooi vormgegeven website. De website moet overzichtelijk zijn en een interne website structuur dient een duidelijke navigatie te bieden. Denk hierbij aan het gebruik van breadcrumbs en een logische indeling van het menu. Het totaalplaatje moet kloppen. Hiermee maak je niet alleen jouw bezoeker blij, maar ook Google.

2. Toegankelijkheid

Ervoor zorgen dat jij wordt opgemerkt door Google is niet even eenvoudig als je denkt. De internetgigant is namelijk lastig en veeleisend. Als jouw website niet toegankelijk genoeg is, dan is de kans groot dat Google jouw website voorbij crawlt. Deze toegankelijkheid creëer je door de aanwezigheid van een XML sitemap op jouw website, waarin je met een overzicht van alle aanwezige URL’s aangeeft welke pagina’s Google moet crawlen.
Bovendien staat Google erom bekend niet van zware en onoverzichtelijke websites te houden. Zorg daarom dat je gebruik maakt van een duidelijke opmaak en vermijd zware afbeeldingen of andere zware content.

3. Functionaliteit

Een goede structuur is niet genoeg om een bezoeker en Google helemaal tevreden te stellen. Jouw website moet vanaf het eerste moment duidelijk maken wat jullie bieden. Is het de bedoeling om online te verkopen? Zorg er dan voor dat alles naar behoren werkt: pagina’s die snel laden, foto’s die overtuigen, een eenvoudig bestelproces en een veilige betaalomgeving. Bovendien straft Google een langzame website af, door deze lager in de organische zoekresultaten te zetten. 74% van de internet gebruikers zal een website verlaten als de laadtijd langer dan 5 seconden is. Hoe sneller, hoe beter.

4. Mobielvriendelijkheid

In het afgelopen jaar hebben gemiddeld 56% van de smartphone gebruikers zijn telefoon of tablet gebruikt tijdens het rondkijken naar een specifiek product. Gemiddeld 82% van de mensen die onderzoek op hun smartphone doen, willen binnen een uur tot aankoop overgaan. Binnen dezelfde dag is dit gemiddeld 80%.
It goes without saying – dat een responsive design van een website essentieel van belang is. Zorg dat je website zich aanpast aan het schermformaat, snel laadt en volop gebruiksgemak biedt.
Doe je dat niet, dan zal Google je ongetwijfeld bestraffen voor je stugheid. Google hanteert namelijk verschillende criteria voor het indelen van de organische zoekresultaten en daar is mobielvriendelijkheid een belangrijk onderdeel van. Sinds april 2015 geeft Google dan ook voorrang aan mobielvriendelijke websites in de organische zoekresultaten.

5. Tracking en conversies

Uiteraard wil je dat de bezoeker terugkomt, wat betekent dat je de bezoeker moet stimuleren om jouw website opnieuw te bezoeken. Maak jouw bezoekers nieuwsgierig en laat zien dat je nog meer te bieden hebt dan alleen een mooie homepage. Zorg voor prikkelende call-to-actions en maak goed gebruik van interne links. Let overigens wel op dat je niet te pas en te onpas links gaat plaatsen. Deze moeten wel relevant blijven voor de bezoeker en de leesbaarheid mag hierdoor niet negatief beïnvloed worden.
Blijf ook het doel van jouw website voor ogen hebben. Wil je meer nieuwsbrief aanmeldingen? Of liever meer producten verkopen? Vergeet niet voor ieder contactmoment de conversies te tracken.

Waarom is SEO belangrijk? Omdat Google jouw website anders niet ziet staan. Een nieuwe website ontwikkel je tenslotte zodat bezoekers jouw website kunnen bezoeken. Echter, bij een gebrek aan SEO optimalisatie zullen bezoekers jouw nieuwe website ook niet kunnen vinden via Google.

Ook in de top 10 van organische zoekresultaten staan? Laat Whello jou hierbij helpen!
Neem contact met ons, zodat wij samen kunnen kijken naar jouw SEO mogelijkheden.

Ontvang de laatste Marketing Tips