Waarom je een feed management tool nodig hebt voor je webshop

3 minuten

Jouw product-feed is simpelweg een lijst met alle producten die in jouw webshop staan en die je, als je slim bent althans, ook door pusht naar andere verkoopkanalen. En dat is meteen de reden waarom je een feed management tool nodig hebt voor je webshop. In deze blog geven we je nog meer redenen waarom zo’n tool onmisbaar is.

Aanpasbaar op uiteenlopende verkoopkanalen

De allerbelangrijkste reden van het gebruik van een feed management tool is dat het zich aanpast aan de eisen van verschillende verkoopkanalen. Er zijn natuurlijk ontelbaar veel verkoopkanalen (Bol.com, Amazon, Google-shopping, Facebook, etc.), dus is het niet meer dan logisch om een one-stop-solution te gebruiken. In plaats van je product-feed voor elk kanaal handmatig aan te passen, biedt een dergelijke tool vooraf gebouwde sjablonen voor elk kanaal – geconstrueerd volgens de individuele eisen per kanaal.

Tijd over = verdere optimalisatie

Omdat je geen tijd meer verliest aan het continu aanpassen van je productbeschrijvingen aan ieder verkoopkanaal, kun je in het masterdocument nu starten met optimaliseren. Zo kun je veranderen van slechts ‘geaccepteerd worden’ naar ‘optimaliseren’ op die verkoopkanalen.

Het geniale is dus: als je de eigenschappen van een product verbetert, zorgt je tool ervoor dat je dit meteen in alle verkoopkanalen verbetert. Kijk nog eens kritisch naar de titels, de productomschrijvingen, de genoemde producteigenschappen en optimaliseer ze. Dat gaat je uiteindelijk terugbetalen in conversie en vindbaarheid.

Een heuse schoonmaakdienst

De data die je in de verschillende verkoopkanalen moet invoeren, moet natuurlijk goed leesbaar zijn voor de bezoeker. Zo moeten er geen spelfouten of typefouten in staan, aangezien dat het vertrouwen schaadt. Daarnaast is het belangrijk dat er geen HTML-codes meer zichtbaar is in de productbeschrijvingen. Nu zijn die HTML-codes van grote waarde voor jouw webshop en het zou ontzettend tijdrovend zijn om alle teksten door te lopen op achtergebleven codes. Daarom kun je met een feed management tool een ‘expressie’ toevoegen – bijvoorbeeld ‘htmlclean’ – wat hij dan doorvoert voor al je productteksten. Daarmee verander je monnikenwerk in makkelijk werk 🙂

Blijft bij de tijd

In de huidige online shopping cultuur loop je al snel achter. Naast de juiste info op de juiste plaats, zorgt een feed management tool er ook voor dat die info ook altijd bij de tijd is. Goede feed management tools zorgen ervoor dat er tot wel iedere 30 minuten een up-to-date variant van jouw productgegevens online staan.

Klinkt goed, maar wat zijn de beste feed management tools op dit moment?

We hebben inmiddels jarenlange ervaring opgebouwd met het optimaliseren van verkoopkanalen middels feed management tools. Dit zijn volgens ons de 3 beste tools:

Een tool van Nederlandse bodem, opgericht in 2014 en zich razendsnel ontwikkeld tot een leidende speler op dit gebied. Het biedt gebruikers de mogelijkheid om hun producten te adverteren op meer dan 1500 marketingkanalen. Door het prijsmodel is het een kostenefficiënte tool, die meeschaalt met de grootte van je webshop.

Een andere grote speler op dit gebied is DataFeedWatch. Met meer dan 1000 verkoopkanalen in 50 landen, creëer je binnen no-time een groot bereik. Wij vinden het prettig optimaliseren met deze tool. Met één klik kan je onrendabele producten identificeren en verwijderen, wat een verbeterde ROI op producten voor alle kanalen betekent.

Een award-winning feed management tool die wordt gebruikt door de grotere webshops en multinationals. Met meer dan 1800 marketing kanalen en ontelbaar veel features, is dit een indrukwekkend stukje technologie. Helaas is deze tool ook aan de prijzige kant.

Dus…

Een feed management tool kan van onschatbare waarde zijn om online vindbaar en verkoopbaar te worden in veel verschillende kanalen. Op het moment dat jij er vertrouwd mee raakt zal het je zeker uitbetalen. Kind kan de was doen, je hoeft hem dan alleen nog maar aan te zetten. Dus waar wacht je nog op?