Wat is Growth Hacking en hoe laat jij je organisatie groeien?

Wellicht heb je al eens gehoord van de term ‘Growth Hacking’, die in 2010 in het leven is geroepen door Sean Ellis, en herken je het ultieme Growth Hacking voorbeeld van AirBnB. De woning-share gigant heeft haar groei te danken aan de slimme inzet van sky scrapers op Craigslist om woningadverteerders over te halen om woningen aan te bieden op AirBnB. Grote media advertenties worden vervangen voor technologie om van consumenten klanten te maken. Naast dit soort slimme tactieken, staat Growth Hacking voor het aantrekken van personeel dat zich volledig richt op duurzame en schaalbare groei van een (start-up) bedrijf. Maar wat is Growth Hacking precies? Tijdens Emerce Digital Marketing Live, op 1 juni, sprak Chris Out van RockBoost over het principe en hoe je Growth Hacking kan passen op je organisatie.

het-growth-hacking-proces

Wat heb je nodig als je wilt groeien?

Focus. Tijdens de presentatie van Chris Out kwam sterk naar voren dat een bedrijf één focus moet hebben en dat dit gecommuniceerd moet worden door de hele organisatie. Iedereen de neuzen dezelfde kant op: de klant centraal. Hoe kom je aan deze focus en wat is het ‘One Metric That Matters’ concept precies? Dat lees je hier. Het is belangrijk om hierbij de ‘Ouch’ en ‘Aha’ momenten te vinden van je product/dienst. Dit zijn de touchpoints in de customer journey en zijn makkelijk te hacken. De ‘Aha’ momenten dienen zo vroeg mogelijk in de customer journey gecommuniceerd te worden. Stel je klanten de vraag of zij verder zouden kunnen zonder jouw product. Heb je concurrenten die jou kunnen vervangen?

Maar een uniek product of dienst is niet genoeg.

Chris vertelde dat bedrijven die ‘groei’ teams vormen en het volgende model het snelst toepassen, het meest groeien:

het-growth-hacking-groeiproces

Het probleem bij veel organisaties ligt bij de gesloten en arrogante houding van executives. Regelmatig denken zij dat de prioriteiten al goed liggen in de organisatie en maken zij beslissingen naar eigen belang of mening. Dit is belemmerend voor de groei en dit vermindert creativiteit.

Hoe ziet het ideale Growth Hacking team er dan uit?

Het is belangrijk dat je kijkt naar de krachten van je team. Wie kan wat het best? Ook al zijn er hier een daar een aantal uitblinkers in een bepaalde vaardigheid, het is belangrijk dat iedereen elk van de onderstaande onderdelen in het algemeen beheerst:

  • Growth lead / Product manager
  • Developer
  • Marketing specialist
  • Analist
  • (UX/UI) Designer

Alle rollen zijn cruciaal om Growth Hacking toe te passen, maar de developer neemt speciale taak in om ad ‘hacks’ te ontwikkelen. Deze schakel is hierom onmisbaar en dient creatief en uniek te zijn.

Growth-Hacker-vaardigheden

Maar hoe vorm je deze teams?

Het is altijd goed om de skills in huis te hebben, maar nu moet je deze skills nog laten integreren en samenwerken. Volgens Chris Out zet je de zogenoemde ‘Power Week’ op om aan de hand van het T-Shape plan je team te optimaliseren. Hierin zouden de volgende onderdelen moeten optreden om het team op één lijn te krijgen en de juiste mindset te geven voor groei:

  • Team plan
  • Persoonlijk plan
  • On the job coaching
  • Congressen
  • Cursussen

Het gaat vooral om het versterken en het integreren van de skills. Hierbij horen niet alleen taken op het gebied van kennistrainingen, maar ook psychologische cursussen bijvoorbeeld.

De-growth-hacking-power-week

Voorbeeld HelloPrint:

HelloPrint is een printshop, afkomstig uit Rotterdam, die de hele organisatiestructuur hebben omgegooid. Zij hebben teams ingezet puur op de klantreis. Iedereen in de organisatie werd hierin betrokken en ontwikkelde dezelfde mindset: printen voor iedereen makkelijker maken en alles eraan doen om dit te optimaliseren (customer journey). Het doel is om in te spelen op elke touch point van de klantenreis. Dit worden er steeds meer, online én offline.

Dit hebben zij gedaan door het T-shape plan in te zetten en uit te werken. Iedereen ontwikkelen staat hierin centraal.

Growth Hacking biedt perspectief voor de toekomst

In de toekomst zullen steeds meer bedrijven aan de slag gaan met Growth Hacking. Het AB testen van advertenties gaat tegenwoordig zeer specifiek en efficiënt door de data die beschikbaar is. Daarnaast zijn campagnes flexibel aan te passen om de effectiviteit te verhogen. Heb je vragen op het gebied van Growth Hacking? Neem gerust contact met ons op om te sparren over de mogelijkheden die Growth Hacking biedt voor jouw organisatie.

Ontvang de laatste Marketing Tips
Get the latest content first.