Dit zijn de 6 website trends voor 2018

1 minuut

De winst van de Oranje leeuwinnen en de groeiende ecomomie maakte 2017 zeker geen slecht jaar. Toch kijken we ontzettend uit naar 2018, een nieuw jaar met nieuwe kansen. Voor de goed gestemde webdesigner wordt 2018 alles behalve een slecht jaar. Waar ons optimisme vandaan komt? Er is in webdesign land weer volop ruimte voor creativiteit.

In voorbijgaande jaren moesten we ons erbij neerleggen dat websitetrends steeds simpeler werden, terwijl in 2018 juist de rare vormen, opvallende woorden en driedimensionale gehelen weer toegestaan zijn. Geen recycling meer en we stappen af van de eenvoud. Daarnaast wordt (mobile) responsiveness nog belangrijk komend jaar. 

1. Continue betrokkenheid

Websites werden lange tijd gezien als projecten. Geen redesign, maar de oude website mocht in de prullenbak en een volledig nieuwe website werd ontwikkeld, opgeleverd en klaar. De inloggegevens werden gegeven aan iemand die ook maar een beetje webkennis had en voor de rest werd er niet veel naar de site omgezien. Alleen als de website begon te haperen dan werd de webmaster ingeschakeld.

In 2018 zal er meer focus liggen op de complete communcatiestrategie, waarvan online aanwezigheid een onderdeel is. Bij webshops wordt er vaak zelfs uitsluitend uitgegaan van de online communicatie. Veel opdrachtgevers kunnen inmiddels meepraten over kritische factoren als bouncerates en de meest bezochte webpagina’s. De vergaderingen bij de klant worden daarom ook steeds concreter; er zijn alsmaar nieuwe eisen om de concurrentie voor te blijven en het is vaak al meer dan duidelijk wat het exacte streven is. De reden daarvoor is dat de website vaak wordt gezien als een investering die voortdurend moet worden bijgeschaafd. Onderhoud en evolutie zijn waar het volgend jaar om draait. De website moet er altijd op en top fit uitzien.

2. Er is weer ruimte voor diepte

Over het succes valt te twisten, maar met de komst van de 3D-televisie werd wel duidelijk dat we steeds meer de diepte in kijken. De introductie van 3D was weer te danken aan de comeback die het maakte via de film Avatar.

Ook op onze beeldschermen zien we iets soortgelijks. Webdesign gaat steeds meer van statische invullingen naar driedimensionale composities. In een eerder stadium gingen we al van flat naar material design. Flat design maakte daarbij z’n naam waar: er werd geen enkele diepte meegegeven aan het object. Bij nieuwe ontwikkelingen werd er een schaduw aan toegevoegd en kwam er ook meer ruimte voor 3D. Op het beeldscherm mogen verschillende elementen gerust over elkaar komen te liggen. Sterker nog, pak er maar een beetje website bij en je zult gauw genoeg zien hoe losse elementen na elkaar worden geladen om er zo een open en vloeiend geheel van te maken.

Webdesign is dus in de loop der jaren steeds meer verschoven van een statisch naar een open, driedimensionaal en vloeiend geheel. Al moet het gebruiksgemak wel voorop blijven staan. We moeten er bij dit soort websitetrends ook niet te duizelig van worden.

3. De kracht van woorden

De tijd van nietszeggende stockfoto’s is voorbij. Afbeeldingen waarin overmatig tevreden mensen hun glimlach op volstrekt natuurlijke (ahum) wijze laten zien, we geloven er steeds minder in. Omdat niet iedereen een model in huis heeft die voor de camera kan staan, speuren we meestal het internet af. Stel je nu voor dat een zoektocht naar een goede afbeelding niets oplevert. Geen probleem, er is geen enkele nood aan de man. In 2018 kun je namelijk gewoon schrijven wat je wilt laten zien, met woorden. Met hele grote, opvallende letters. Woordbeelden worden steeds populairder en we snappen wel waarom. En als we het dan toch al over woorden hebben, kijk voor de gein eens bij de lettertypes Proxima Nova, Jack, Nexa en ICT Avant Garde. Die lettertypes zijn het helemaal. Stoer is in 2018 de trend.

4. Afbeeldingen, maar dan wel authentiek

Dat er meer ruimte komt voor woordbeelden wil niet zeggen dat woorden het roer helemaal overnemen. Integendeel, er blijft genoeg ruimte voor afbeeldingen. Zolang het maar geen stockfoto’s zijn. Oftewel, afbeeldingen mogen gerust, maar moeten wel uniek zijn. Op maat gemaakte, professionele afbeeldingen zijn voor veel webmasters een steeds belangrijkere eis. Logisch natuurlijk, het geeft je de totale regie over hoe je jouw website etaleert. Uiteraard zullen stockfoto’s niet vanzelf verdwijnen. Maar we denken (en hopen) dat het gebruik van kant en klare afbeeldingen in 2018 nog meer afneemt, en authentieke foto’s zullen toenemen.

5. Terug naar de ‘90’s

Was jij vroeger ook helemaal gek op Jurassic Park? Of kan je ook zo genieten van de nieuwe liedjes van Bruno Mars? Dan kan je jouw geluk anno 2018 niet op. Terwijl de Hawaiiaanse zanger ons met z’n opzwepende beats weer terugslingert naar de jaren ‘90 komt er in juni van dit jaar een vervolg op de dinofilm die ons in 1993 in spanning hield. De jaren ‘90 zijn weer helemaal terug (en hoeven wat ons betreft nooit uit de mode te raken). Als je Photoshop op je computer hebt staan of je aandacht is gegrepen door de elektrische kleurtjes van Spotify, dan heb je al kennis gemaakt met duotone. Open maar eens een zwart-witte afbeelding in Photoshop en klik maar eens op de optie. Met een simpele truc zorg je voor opvallend materiaal. En da’s best stoer om te zien. Totdat elke organisatie duotone besluit in te zetten, want dan is de lol van dit soort websitetrends er natuurlijk al snel van af. In de eerste helft van 2018 kan het volgens ons nog wel, in de tweede helft van het jaar zou je het ons nog maar een keer moeten vragen.

6. Raar, maar waar: verticale filmpjes

Pak een viral Youtube-video erbij die verticaal is opgenomen en je zult ongetwijfeld reacties zien staan van ontevreden gebruikers die zich afvragen waarom er in hemelsnaam verticaal is gefilmd. Verticaal filmen is makkelijk, maar frustreert zo’n beetje elke kijker. We willen immers de dingen zo zien zoals wij ze waarnemen. En de manier waarop onze ogen de wereld waarnemen is met een breed en horizontaal gezichtsveld. Omdat zo’n beetje elke leek vandaag de dag met zijn of haar telefoon kan filmen, gebeurt dat filmen doorgaans op de manier waarop de telefoon in onze hand ligt, verticaal dus.

YouTube en Instagram kunnen er inmiddels ook niet meer omheen en ondersteunen daarom al een tijdje de verticale filmpjes. En het begint zowaar steeds acceptabeler te worden. Staand beeld biedt namelijk ook weer nieuwe invalshoeken. Het wachten is nu dus op de creatieve opties voor staande video’s in 2018. Wel een beetje lastig met een zware computer, maar gelukkig gebruiken we toch steeds vaker de mobiel om websites te bezoeken. Problem solved.

Wij worden er enthousiast van

Wat vind jij van de website trends voor 2018? Best leuk toch? Wij zijn vooral benieuwd naar de ontwikkeling van duotone en hoe de verticale video’s een plaats krijgen op een website. 2017 was een jaar vol ontwikkeling, en 2018 beloofd nog meer ‘vuur’. Nu nog toepassen 😊

Ontvang de laatste Marketing Tips
We respect your privacy.