Moderne websitekunst voor Museumtijdschrift
Fanatieke museumbezoekers verslinden de Museumtijdschrift. Het is een onmisbaar blad voor alle museumliefhebbers die geen tentoonstelling willen missen. Of het nu gaat om kunst, erfgoed of design. Het blad zelf is informatief, actueel en verrassend.
De website? Die kon wel een kleine restauratie gebruiken. De back-end werkte niet mee, het design oogde wat verouderd en het beeld kwam niet goed tot zijn recht. Da’s zonde, op een website over kunst.
Dit project in het kort
- Compleet redesign van de website
- Flexibele back-end en eenvoudig CMS
- Logischer ingedeelde webshop
- Bekijk Museumtijdschrift hier
- Meer lezen over Ecommerce marketing
Het proces
Mooie dingen maken wij samen met de klant. Co-creatie noemen we dat. We werkten dan ook nauw samen met het team van Museumtijdschrift. De kick-off van dit project begon, net als altijd, met een brainstormsessie. Tijdens deze sessie namen we de designbriefing door en legden we samen de doelen van de website vast.
Samen brainstormen
Strategie & Concept
Design
Development
Launch
De uitdaging
Aan onze designers de taak om een nieuw design te bedenken dat nog wel vertrouwd voelt voor de huidige lezers van Museumtijdschrift. Mooi beeld mag daarin een veel grotere rol gaan spelen. Daarnaast gaf het team van Museumtijdschrift aan de website graag gemakkelijk zelf te willen onderhouden.
De aanpak
Een heldere website begint bij een logische websiteflow. Daarom startte ons team met het maken van een flowchart. Ze vertaalden de meest commerciële pagina’s naar wireframes om samen met het team van Museumtijdschrift keuzes te kunnen maken.
Daarna volgde een duik in de bestaande huisstijl van Museumtijdschrift. Hoe konden alle elementen opnieuw toegepast worden?
Het designproces ging van start, waarbij de huisstijl tot in detail werd doorvertaald naar een gloednieuw design. Na het bouwen volgde een testperiode waar de laatste puntjes op de i werden gezet. Hierna kon dit nieuwe stukje websitekunst het internet op!
Het resultaat
Museumtijdschrift heeft een up-to-date plekje aan de digitale muur gekregen. Met een strak design en een logische userflow navigeren bezoekers gemakkelijk naar de juiste pagina. Dit zorgde voor een verbeterde conversiepercentage.
Dankzij een eenvoudig CMS kan het team de website zelf aanpassen, waardoor bezoekers altijd de laatste informatie kunnen vinden. En de herkenbare Museumtijdschrift-stijl? Die is behouden gebleven.
- Gemiddeld 75% meer abonnementen verkoop door een verbeterde conversiepercentage
- Eenvoudig zelf te beheren door een drag&drop content module
Reinier Landstra
Designer bij Whello
“Een uitdagend project, want er gebeurt vanalles op de site; tijdschriftabonnementen, tentoonstellingsagenda en een recensie module. Gaaf om aan zo’n mooi merk te mogen werken en trots op het resultaat.”