De 5 belangrijkste PPC trends in 2024

David van Pelt

David van Pelt

SEA Specialist

View case

leestijd: 4 minuten

LinkedIn
WhatsApp
Microsoft Teams

PPC (pay-per-click) is een reclamevorm die al sinds de jaren ’90 bedrijven helpt om via zoekmachines omzet en leads te genereren. Denk aan kanalen zoals Google, Bing, maar ook het adverteren binnen marketplaces zoals Bol en Amazon.

Door technische ontwikkelingen en slimme marketeers is PPC uitgegroeid tot een verfijnd marketing instrument. Alleen al in het populaire Google Ads platform vinden per jaar honderden updates plaats.

In dit artikel bespreken we enkele PPC-trends die ons vakgebied zullen domineren in 2024.

Image

1. Video advertenties worden nog belangrijker

Gemiddeld besteedde een kijker in 2023 17 uur per week aan het kijken van video’s. Dat is meer dan een halve dag aan alleen videocontent!

Ook Google speelt hier steeds meer op in. Je kunt tegenwoordig meerdere campagnetypen voeden met video’s. Naast de campagnetype Video campagnes, kun je tegenwoordig ook video’s kwijt in je Demand gen en Display campagnes.

En in Bol of Amazon zijn productfoto’s niet meer voldoende. Product ads met video’s maken het verschil.

Video’s inspireren je doelgroep en zijn dus een essentieel element in de klantreis. Door meer videocontent in je PPC-campagnes te integreren, kun je als marketeer meer halen uit je campagnes.

2. E-commerce integratie met PPC

De populariteit van online shopping blijft ook na het coronatijdperk onverminderd groot. Dit betekent dat de behoefte aan PPC kennis in e-commerce toeneemt.

Naast Google Ads en socialmediaplatformen, kun je met je webshop op steeds meer kanalen adverteren. Zo beginnen marketplaces als Bol en Amazon steeds meer te lijken op Google Ads. In Bol kun je bijvoorbeeld tegenwoordig zelfs een zoekwoorden analyse uitvoeren.

Daarnaast stelt de synergie tussen PPC en e-commerce platforms je in staat om je advertenties naadloos te verbinden met de gehele klantreis. Door bijvoorbeeld een product feed te integreren in je Google ads campagne kun je persoonlijke ads creëren zoals dynamische product ads, Google Shopping ads en dynamische display banners.

3. AI en Automatisering

We hoeven je denk ik niet uit te leggen dat AI-gedreven tools en automatisering steeds belangrijker worden in PPC-campagnes.

Met AI kun je processen stroomlijnen en campagnes verder optimaliseren. Ook wij gebruiken inmiddels verschillende AI tools voor betere PPC campagnes.

  • AI-gedreven advertentie copy maakt relevantere en effectievere advertenties mogelijk.
  • Met AI je data analyseren zorgt voor betere keuzes en voorspellende inzicht.
  • AI-gedreven slimme biedstrategieën optimaliseren biedingen in real-time, wat leidt tot betere ROI.
  • AI tools kunnen je helpen om de segmentatie van je doelgroep te verfijnen op basis van diverse data, wat resulteert in gerichtere advertenties en betere campagneprestaties.

4. Interactieve advertenties

Saaie standaardadvertenties volstaan niet meer. Interactieve advertenties nemen het voortouw.

Wat zijn interactieve advertenties? Een voorbeeld zijn de Demand Gen advertenties van Google. Deze dien je te voorzien van verschillende content zoals advertentieteksten, beelden en video’s die Google vervolgens gebruikt om talloze combinaties te maken. De advertentie-ervaring wordt daardoor meeslepender en maakt meer indruk (met hogere CTR’s tot gevolg).

Maar ook interactieve advertentietypes zoals video, quizzen, polls, klikbare banners en shoppable content moedigen interactie aan.

Al deze ‘engagement’ kan je vervolgens opslaan in je audiences om opnieuw gericht te targeten. Een superwaardevolle strategie voor je PPC campagnes in 2024!

5. Offline conversion tracking: De offline wereld meetbaar maken

Ook conversie attributie blijft in ontwikkeling. Een interessante ontwikkeling die momenteel een vogelvlucht neemt is ‘offline conversion tracking’. Sturen op puur alleen leads is in 2024 not done. Je wilt weten welke leads leidde tot echte klanten.

Als je Google Ads voedt met deze data krijg je beter zicht welke zoekwoorden en targeting (zoals locatie, tijd) de meest winstgevende conversies opleveren. Met deze info kun je je campagnes gerichter en winstgevender maken.

Je wilt offline conversies meten in bijvoorbeeld de volgende situaties:

  • Als je offline een verkoop afrondt (bijvoorbeeld via telefoon of face to face) en deze bijhoudt in een CRM-systeem.
  • Retour data meten om zoveel mogelijk retouren uit te sluiten in je campagnes.
Image
Bron:

Inspelen op alle PPC trends?

PPC is een snel veranderende wereld. Zo snel zelfs dat de trends die we hebben besproken binnen 12 maanden alweer irrelevant kunnen zijn.

Daarom is ons PPC team voortdurend bezig met experimenten in Google Ads en marketplaces, en het testen van nieuwe PPC tools.

Ook alle marketingkansen benutten in 2024? Samenwerken met ons PPC team begint met het inplannen van een afspraak 😉

Wat vond je van dit artikel?

Terug naar blog overzicht
Image

Over David van Pelt

SEA Specialist

David is SEA specialist bij Whello. Met zijn ervaring in uiteenlopende branches bouwt hij campagnes die omzet opleveren. Kritisch, scherp en resultaatgericht: David zorgt dat advertenties werken van feed tot funnel.

Lees meer over David

Mooie Merken
aan Het Woord

trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute
trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute

Hoe sterk is jouw
marketingstrategie?

Ontdek in 10 minuten je groeikansen. Whello’s Marketing Audit® vergelijkt je marketing op zes focuspunten.
Je ontvangt direct een persoonlijk rapport in je inbox.

Image