Top 10 online marketing tips voor het MKB

Lieke Schwitzner

Lieke Schwitzner

Marketing Strateeg

View case

leestijd: 7 minuten

LinkedIn
WhatsApp
Microsoft Teams

Geen bedrijf is te klein voor een goede marketingstrategie. Integendeel: hoe kleiner het bedrijf, hoe meer impact je kunt hebben met marketing. Wij hebben kleine en grote merken geholpen aan online groei en delen graag onze ervaringen. Hier zijn onze 10 tips waarmee jij het meeste haalt uit jouw marketingactiviteiten als MKB’er.

1. Identificeer je niche voordat je een campagne lanceert

Oftewel: doe marktonderzoek. Welk specifiek deel van de markt wil je bereiken en waar heeft die niche-doelgroep behoefte aan? Super-gerichte marketing met relevante content doet het namelijk altijd beter dan schieten met hagel op alle prospects. Zorg dat je weet waar je op richt, voordat je schiet met een campagne.

Image

2. Bepaal een realistisch budget

Als je eenmaal je niche in kaart hebt, stel je budgetten op om die markt te gaan bestormen. Budgetten zorgen voor richting en draagvlak. Met tools als Facebook’s Campaign Planner en Google’s Keyword Planner, kan je een goede inschatting maken van het aantal klanten die je kan bereiken met een bepaald budget.

Stel gouden, zilveren en bronzen budgetten op voor de lengte van een jaar of een halfjaar. Zo kun je gaandeweg de campagnes onderling verhogen of verlagen.

3. Zorg voor duidelijke en consistente brandmarketing

De stijl, vormgeving, je logo op een bepaalde plek, de tone of voice in de nieuwsbrieven, dezelfde soort foto’s. Allemaal elementen die consistent moeten zijn om een herkenbaar beeld te creëren voor je doelgroep.

Zorg ervoor dat elke banner, social advertentie, filmpje of afbeelding is verrijkt met je branding, zodat je merkbekendheid groeit.

Image

4. Bepaal je onderscheidend vermogen als MKB

Beantwoord daarvoor de volgende vragen:

  • Welke bedrijven of gebruikers bedien je?
  • Wat zijn de behoeften van de bedrijven of gebruikers die je bedient?
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Wat maakt jou anders dan die concurrentie?
  • Wat zijn de unieke voordelen die een klant uit jouw producten of diensten haalt?

Zorg ervoor dat dit onderscheidend vermogen haarscherp terugkomt in al je content en campagnes.

5. Zet social proof in

Door de vele berichten over internetfraude, zijn consumenten steeds voorzichtiger met wie ze zaken doen. Mensen zijn op zoek naar authentieke bedrijven. Consumenten vertrouwen volledig op aanbevelingen van kennissen, collega’s of andere consumenten. Dit noem je ook wel ‘social proof’.

Tevreden klant? Vraag of ze die tevredenheid online willen delen. Stimuleer ze indien nodig met een voucher met korting voor een volgende aankoop.

Andere voorbeelden van social proof:

  • User-case study
  • Product review van een gebruiker
  • Social posts van klanten over jouw product
  • Unboxing filmpje

6. Zoek partners om samenwerkingen mee aan te gaan

Werk samen met andere merken of bedrijven waarmee je een win-win kunt creëren. Misschien opereren ze wel in een andere branche, maar bedienen ze wellicht ook een deel van jouw doelgroep. Het kost je minder, maar het levert je een groter publiek op. Delen is vermenigvuldigen.

Zo vind je bijvoorbeeld op verhuursite Pararius ook een rekentool van energieleverancier Oxxio. Een logische win-win samenwerking, aangezien de woningzoekende klant vaak ook zijn energie aansluiting moet regelen.

Image

7. Focus je op enkele marketingkanalen en test veel

De marketingmogelijkheden zijn eindeloos. PR, marketing automation, nieuwsbrieven, social media marketing, content marketing, print, advertenties. Ben je te klein om alles in te zetten en te onderhouden? Analyseer dan met welke kanalen je jouw doelgroep het beste kan bereiken. Speel jouw MKB kanalen eerst uit voordat je je focus verlegt.

Zet enkele kanalen in en zie al je marketingacties als kleine testjes. Met een test-driven mindset leer je van fails en gebruik je wins om je marketing op te schalen.

Image

8. Ben constant

Verstuur een nieuwsbrief wekelijks of maandelijks. Plaats een blog wekelijks op vrijdagmiddag. Mensen zijn gewoontedieren. Alleen met routines kun je succes boeken. We zien vaak dat MKB bedrijven beginnen met hoopvolle acties, waarna alles jammer genoeg verwaterd.

Gebruik bijvoorbeeld een content kalender om je acties vooruit te plannen.

9. Analyseer je bezoekers en zet retargeting in

Mensen die op je website komen, komen daar niet voor niks. Analyseer ze – bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics – en bekijk op welke paginas ze afhaken.

Daarnaast kun je met retargeting (op basis van cookies) er alsnog voor zorgen dat klanten terugkomen en actie ondernemen. Via banners kan je bezoekers opnieuw benaderen met een kortingscode, een cadeautje bij een aankoop of een andere promotie.

Image

10. Blijf je klanttevredenheid altijd testen

Stop hier nooit mee. Blijf je klanten vragen om hun mening en stuur hier op aan. Er zijn verschillende tools hiervoor zoals Survey Monkey. De tevredenheid van je klanten is de belangrijkste basis voor een duurzame bedrijfsvoering. Zeker als MKB bedrijf moet je je snel kunnen aanpassen aan de wensen van je klanten.

Jouw groeikansen ontdekken? Bekijk nu onze online marketing diensten!

Wat vond je van dit artikel?

Terug naar blog overzicht
Image

Over Lieke Schwitzner

Marketing Strateeg

Lieke combineert creativiteit met structuur en weet merkverhalen om te zetten in strategieën die effect hebben. Ze denkt mee, beweegt flexibel mee waar nodig, maar houdt altijd de koers vast.

Lees meer over Lieke

Mooie Merken
aan Het Woord

trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute
trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute

Hoe sterk is jouw
marketingstrategie?

Ontdek in 10 minuten je groeikansen. Whello’s Marketing Audit® vergelijkt je marketing op zes focuspunten.
Je ontvangt direct een persoonlijk rapport in je inbox.

Image