We weten allemaal dat je een constante stroom content moet produceren om bij je doelgroep in beeld te komen. Door informatie te delen, toon je autoriteit en wek je vertrouwen op bij je toekomstige klanten.
Echter kan het plannen en maken van content kan veel tijd en energie kosten voor een bedrijf. Door dit niet structureel te plannen is de kans sterk aanwezig, dat dit vergeten gaat worden. Of nog erger, dat de content ondermaats is vanwege tijdgebrek. Terwijl het maken en delen van content ontzettend waardevol is voor je organisatie.
Wil jij als bedrijf jouw doelgroep bereiken met waardevolle content? Dan raden wij een contentkalender aan.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een overzicht van een bepaalde periode waarin van tevoren wordt gepland wat je als bedrijf wil communiceren. In de contentkalender geef je ook aan wat het onderwerp is, wat het doel is, wat voor type content het is en op welk kanaal je de content wil gaan delen.
Door de contentkalender in te vullen heb je duidelijk wat je wil communiceren en heb je langer de tijd om je hierop voor te bereiden. Dit zorgt voor sterkere content, omdat je een moment hebt ingepland om de contentkalender in te vullen en na te denken over wat je wil communiceren.
In plaats van dat je snel nog een berichtje plaatst, omdat het toch wel lang geleden is dat je iets op je timeline hebt gezet. Herkenbaar, niet?
Hoe start ik met een contentkalender? Download onze voorbeeld template (2025)!
Een goede start kan je maken met onze Whello-Contentkalender 2025 die je gratis bij ons kan downloaden. In dit template staan datums, feestdagen en kanalen ingevuld.
Een goede start kan je maken door te beginnen met de evenementen in te vullen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf en doelgroep. Dit kun je vaak al voor het hele jaar invullen. Behalve dat je de datums invult plaats je ook direct het soort content in de kalender. Wat ga je publiceren rondom het evenement? Een video, artikel of wellicht een live event?
Naast alle evenementen, is het verstandig om na te denken over de overige content uitingen. Wij raden aan om hier altijd een vast moment voor te kiezen en een brainstormsessie te organiseren met alle content specialisten. Dit moment plan je maandelijks of per kwartaal in, zodat je met het team over een langere periode kan brainstormen.
Wat zijn de voordelen van een contentkalender?
Een contentkalender zorgt voor meer eenheid, hogere kwaliteit content, en voor meer binding met jouw bezoekers. Nog niet overtuigd? Hieronder zetten wij alle voordelen van een contentkalender nog op rijtje:
- Je bent altijd voorbereid op speciale evenementen die belangrijk zijn voor jouw doelgroep;
- Door content in te plannen, is de kans veel groter dat het maken wordt nagestreefd;
- Er ontstaan meer creatieve ideeën en een hogere kwaliteit van content;
- Geen lastminute stress of matige content, omdat er niet over nagedacht is;
- Door samenwerking met het team ontstaat er eenheid in de contentuitingen;
- Inzicht in wat soort content gemaakt moet worden per periode;
- Contentkalender wordt voor verschillende kanalen ingevuld;
- Meer variatie aan verschillende soorten content zoals video en blogs.
Aan de slag met de contentkalender
Nu alle voordelen zijn genoemd kan je direct aan de slag met ons voorbeeld template de Whello-Contentkalender 2025.
Heb je hier vragen over? Of heb jij behoefte aan een brainstormsessie met de meest creatieve geesten van Whello? Neem dan contact op en dan zorgen wij voor een contentstrategie en kalender voor jouw doelgroep op maat.