Google Ads ken je waarschijnlijk wel. Maar heb je al eens overwogen om Microsoft Ads te gebruiken? Bing, de zoekmachine van Microsoft, is na Google de grootste zoekmachine van dit moment. Maar liefst 25% van de zoekopdrachten op desktops gebeurt via Bing of Yahoo (dat ook onderdeel is van Bing). Kortom: via dit kanaal kun je veel mensen bereiken. Maar hoe werkt Microsoft Ads? Is het echt een nuttig kanaal om in te zetten? En hoe doe je dat dan? 

Wat zijn Microsoft Ads?

Microsoft Ads zijn advertenties die verschijnen in de zoekresultaten van Bing en op Bing-partnersites. Je betaalt hierbij per klik op je advertentie. En je Microsoft Ads verschijnen zeker niet alleen op Bing, maar ook op andere platformen waarvan Microsoft de eigenaar is. Denk daarbij aan MSN, Outlook en zelfs LinkedIn. Zo biedt Microsoft Ads je de kans om via andere platformen dan alleen Google je doelgroep te bereiken en verkeer naar je site te trekken.

BING_ads_Microsoft

Waarom is Microsoft Ads (voorheen Bing Ads) interessant?

Voorheen heette Microsoft Ads ‘Bing Ads’, maar inmiddels is het meer dan dat. Met de verandering van de naam, is ook het advertentieplatform veranderd. Microsoft heeft hard gewerkt aan nieuwe features om het aantrekkelijker te maken om juist op hun platform te adverteren. Deze kenmerken bijvoorbeeld:

  • Experimenteer heel makkelijk binnen campagnes. Het is heel makkelijk om campagnes te dupliceren en daarin één kleine aanpassing door te voeren. Daarna kun je met uitgebreide A/B-tests gericht het effect van die kleine aanpassing meten.
  • Maak automatisch variaties op een advertentie. Gebruik ad customizers om zo honderden variaties op een advertentie te krijgen, zonder dat je daarvoor zelf in de tools hoeft te duiken. Ook interessant is dat je met deze functie de advertentie kunt laten aanpassen op je publiek, de locatie, het zoekwoord, etc.
  • Gebruik LinkedIn-data om je doelgroep beter te bereiken. Microsoft Advertising is geïntegreerd met LinkedIn en dat biedt handige snufjes voor jou als gebruiker. Zeker als je je op een zakelijke doelgroep richt, is dit interessant. Daardoor kun je gebruikers ook bereiken op basis van hun functietitel en bedrijfsnaam.
  • Voeg video’s toe aan je search ads. Zo laat je je advertenties nog meer opvallen tussen de advertenties van concurrenten met alleen tekst of afbeeldingen. Dit vergroot de kans dat gebruikers doorklikken vanuit je advertentie.
  • Profiteer van de ChatGPT-integratie. Hoe je daar als adverteerder precies van profiteert, is nog niet zeker. Maar ongetwijfeld gaat dit interessante functies opleveren. Bing-gebruikers kunnen door de ChatGPT-integratie nu al op een meer chatbotachtige manier zoeken in Bing. Wie weet biedt dat als adverteerder nog eens interessante kansen, bijvoorbeeld om ook bij gerelateerde zoektermen naar boven te komen drijven.

Wat zijn de voordelen van Microsoft Ads?

Microsoft Ads heeft dus interessante features voor je in petto. Maar wat maakt het dan echt zo’n zinvolle aanvulling op Google Ads? Nou, deze voordelen bijvoorbeeld:

  • Je bereikt een ander publiek dan via Google Ads. De meeste mensen hebben zo hun eigen vaste zoekmachine die ze keer op keer gebruiken. Dus één ding is zeker: als je adverteert via Bing, bereik je andere mensen dan als je Google Ads gebruikt. Dat maakt het interessant om zowel via Google Ads als via Microsoft Ads te adverteren.
  • Microsoft Ads heeft een ouder rijker publiek dan Google. Volgens Microsoft heeft Bing oudere gebruikers (meer dan 70% is tussen de 35 en 65 jaar) én heeft de doelgroep van Bing meer te besteden. Bing-gebruikers geven over het algemeen 22% meer geld uit dan de gemiddelde online zoeker. Daar pluk je als adverteerder misschien de vruchten van.
  • Je kunt adverteren via meer platformen dan alleen Bing. Je krijgt drie platformen (of zelfs) meer voor de prijs van één. Je advertenties verschijnen namelijk, naast Bing, ook op Yahoo en op de meer dan 200 sites van AOL.com. Zo krijg je toegang tot heel veel soorten sites. 
  • Het levert je mogelijk een lagere CPC met een hogere omzet op. Voor populaire zoektermen in Google liggen de kosten per klik (CPC) relatief hoog. Bij Microsoft Ads liggen de kosten per klik voor competitieve zoektermen een stuk lager. Zelfs zo’n 70% lager, zo blijkt uit een Search Engine People-onderzoek. Tegelijkertijd lijkt het erop dat Bing ook een hogere Return On Ad Spend (ROAS) kan opleveren dan Google. Het Amerikaanse bedrijf Hanapin Marketing vertelt bijvoorbeeld over een ROAS in Bing van 487%, tegenover 334% in Google.

Ook interessant: je kunt een lopende Google Ads-campagne eenvoudig importeren in Microsoft Ads om er zo een Microsoft Ads-campagne van te maken. Daarmee wordt het combineren van die twee advertentietools nog makkelijker.

Microsoft Ads_Adverten_Bing

Kleven er ook nadelen aan Microsoft Ads?

Maar het is niet één en al rozengeur en maneschijn. Microsoft Ads kent ook een aantal mogelijke nadelen:

  1. Je bereikt er een veel kleiner potentieel publiek mee dan via Google Ads. Google heeft tenslotte nog steeds 92% van het wereldwijde zoekverkeer in handen.
  2. Er zijn minder mogelijke advertentie-formaten dan in Google Ads. Dat kan het ook lastiger maken om op te vallen tussen concurrenten .
  3. De targeting-opties zijn beperkter dan in Google Ads, wat het lastiger kan maken om je doelgroep heel gericht te bereiken.

Hoe zet je een campagne in Microsoft Ads op?

Ga jij je eerste campagne op Microsoft Ads live zetten? Spannend maar leuk! Wij helpen je om niets te missen. Zo bouw je je eerste Microsoft Ads-campagne op:

  1. Bezoek de Microsoft Advertising-website. Heb je nog geen account? Maak die dan direct aan via de ‘Sign up’-knop om van start te gaan.
  2. Kies het doel van je campagne. Wil je meer websitebezoekers, meer appdownloads, meer telefoontjes of iets anders bereiken met je campagne? Vink de optie aan die het beste past bij je doelen en klik op ‘Next’.
  3. Omschrijf je bedrijf. Hoe meer informatie je prijsgeeft, hoe beter Microsoft mogelijke bezoekers voor je kan vinden.
  4. Baken je doelgroep af. Omschrijf wie jouw ideale klant is om met de campagne te bereiken. Geef bijvoorbeeld hun regio, interesses, leeftijd of gender op. Hoe specifieker je bent, hoe beter Microsoft Ads je kan helpen jouw ideale klant te bereiken.
  5. Bedenk de juiste zoektermen. Denk na over mogelijke zoektermen die klanten gebruiken als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn. Microsoft geeft je ook een paar suggesties ter inspiratie. Gebruik eventueel ook de Keyword Planner van Microsoft. Die helpt je een handje.
  6. Vul de tekst in. Schrijf een korte maar krachtige (en het liefst ook creatieve) tekst waarmee je jouw lezer tot actie aanzet. Bekijk ook de advertentiepreview, zodat je ziet hoe de advertentie eruit komt te zien.
  7. Voeg eventueel je telefoonnummer toe. Kunnen klanten ook telefonisch met je in contact komen? Top! Hoe meer contactopties, hoe beter. Zet in dat geval je telefoonnummer erbij.
  8. Geef je budget aan. En bekijk bij ‘Estimated performance’ welke resultaten je ongeveer kunt verwachten voor dit bedrag. Schuif eventueel met de slider om te zien hoeveel verschil extra budget maakt. 
  9. Zet je campagne live. Of nee, vul eerst je overige informatie in, zoals je contactgegevens en de betalingsmethode. Daarna kun je op de magische ‘Submit’-knop klikken om je allereerste Microsoft Ads-campagne de wereld in te slingeren.
  10. Houd de resultaten in de gaten. Daarna ben je er nog niet. Ook monitoring is een vast onderdeel van elke succesvolle campagne. Check dus regelmatig de resultaten. Hoe doen je advertenties het? Welke presteert het beste? Spiek hier regelmatig, zodat je campagnes kunt blijven verbeteren.

Klaar voor meer zichtbaarheid?

Ben jij er klaar voor om jouw bedrijf in de online spotlights te zetten met een slimme marketingstrategie? Of dat nu is via Microsoft Ads, Google Ads, social ads, SEO of een combinatie van dat alles – wij helpen je aan meer online succes.

Benieuwd hoe jij je marketingbudget zó inzet dat het je conversies en omzet oplevert? Laten we erover verder kletsen met een kop koffie of thee. Wij denken met je mee.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute