Hoe zet je gamification marketing in? 3 handige voorbeelden!

Stijn Eckes

Stijn Eckes

Website projectmanager

View case

leestijd: 7 minuten

LinkedIn
WhatsApp
Microsoft Teams

Wie houdt er nu niet van spelletjes? Van FIFA tot mens-erger-je-niet, Rummikub of Wordfeud. Games zijn leuk om te spelen en zelfs een tikkeltje verslavend. Je gaat door totdat je de beloning of het volgende level hebt bereikt.

Juist dát element van spellen werkt ook heel goed in marketing om je doelgroep te motiveren iets te (blijven) doen. Gamification marketing noem je dit ook wel.

Hoe pas je het toe? Wat maakt het zinvol? Wat zijn goede voorbeelden van gamification marketing om van te leren? Wij zetten het voor je op een rij!

Image
Top 3 redenen waarom consumenten meedoen aan gamification tijdens het online shoppen volgens onderzoek.

Wat is gamification marketing?

Gamification marketing houdt in dat je designelementen uit games gebruikt in een niet-game-context om daarmee het gedrag van (potentiële) klanten te sturen. Op die manier doe je je best om klanten aan te trekken en vast te houden.

Het werkt als volgt:

  1. Spelletjes spreken mensen aan. Ze nodigen uit om iets mee te doen. Je kunt met gamification dus potentiële klanten aantrekken.
  2. Door het spelelement betrek je hen actief bij je merk én motiveer je hen om betrokken te blijven en interactie te hebben met je website of app.
  3. Dat vergroot dan weer de kans op meer aankopen, meer vaste klanten en positieve mond-tot-mondreclame.

Waarom werkt gamification zo goed in marketing?

Spelletjes zijn verslavend leuk. Je blijft ze steeds opnieuw spelen en vergeet de wereld om je heen als je in een game zit.

Dat is precies wat je ook wilt als mensen naar jouw marketinguiting kijken. Met gamification marketing krijg je mensen zover om met volle aandacht in jouw uiting te zitten. 

Je moet het zo zien: consumenten zien talloze marketinguitingen op een dag. Dat kan overprikkeld werken. Gamification trekt de aandacht tussen alle andere marketinguitingen.

Het biedt ontspanning en vermaak tussen de overload aan informatie. Dat helpt om klanten aan te trekken én vast te houden. 

Gamification trekt de aandacht tussen alle andere marketing uitingen.

Client

Partner

Dit zijn de belangrijkste voordelen van gamification in marketing:

  • Je kunt data van consumenten verzamelen. Consumenten delen data met je om het spel te kunnen spelen of badges te behalen. Die data kun je o.a. gebruiken voor je mailinglist.
  • Je hebt kans dat consumenten user-generated content voor je maken. Ze delen bijvoorbeeld hun scores of foto’s van de game op social media. 
  • Het zorgt voor meer betrokkenheid, bijvoorbeeld door te werken met beloningen, “steaks” of andere spelelementen.
  • De bounce rate van je site of app daalt. Spelletjes trekken aan, waardoor mensen minder snel zullen wegklikken dan bij een saaie informatieve pagina. 
  • Je behaalt een hogere conversie. Als je mensen bijvoorbeeld punten geeft of kortingscodes uitdeelt, is de kans groot dat ze die willen verzilveren en daarvoor opnieuw iets bij je kopen. 

Dat gamification werkt in marketing blijkt onder andere uit deze cijfers:

  • Gamification zorgt voor 50% meer verbondenheid en meer activiteit van online consumenten.
  • Met gamification kun je 30% meer klanten behouden en bezoekers laten terugkeren. 
  • De conversie neemt 20% toe als je elementen van gamification gebruikt. 
  • Gamification is een goede stimulans om het bestelproces sneller te laten verlopen (gemiddeld wel 30% sneller).

Wat zijn succesvolle elementen van gamification in marketing?

Er bestaan allerlei game-elementen die je in campagnes kunt laten terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Deel punten uit. Laat gebruikers punten verzamelen door dingen te doen (zoals reizen maken of aankopen doen). Geef een beloning voor het behalen van een bepaald aantal punten (zoals een gratis drankje bij het eten). 
  • Werk met levels. Geef klanten het gevoel dat ze iets krijgen voor het behalen van een bepaald aantal “punten” (door aankopen te doen, berichten achter te laten, etc.).
  • Deel badges uit, bijvoorbeeld voor heel betrokken klanten die veel reacties achterlaten of die al langere tijd lid zijn van je loyalty-programma. Dit doet ANWB bijvoorbeeld goed. Als ANWB-lid krijg je na 2 jaar lidmaatschap een bronzen pas, na 5 jaar een zilveren pas, na 10 jaar een gouden pas en na 25 jaar zelfs een platina pas. Hoe hoger jouw “badge”, hoe meer korting je krijgt op uitjes, producten en diensten van ANWB.
  • Maak een scoreboard. Plaats de namen van de meest betrokken klanten of gebruikers op je website, social media of platform. Op die manier wek je een gevoel van competitie op. 
  • Voeg een wedstrijdelement toe. Zet bijvoorbeeld een countdown op je site, waarbij mensen maar tot een bepaald moment de tijd hebben om een taak uit te voeren. Of daag mensen uit om de meest creatieve foto van je product te maken en te delen (om zo iets te winnen). Er is veel mogelijk!
  • Gebruik progress bars. Met die balkjes kunnen klanten zien hoe ver ze zijn in het proces. Dit werkt bijvoorbeeld goed bij webshops, waar je laat zien hoe ver iemand is in het bestelproces.
  • Werk bij winacties met een “Rad van Fortuin”, bingokaart of iets anders spel-achtigs.

Wat zijn inspirerende voorbeelden van gamification?

1. Huddle

Een goed voorbeeld van gamification-elementen zie je bij het online cursusplatform Huddle. Als je een cursus volgt in Huddle, zie je standaard het “leaderboard” naast het cursusplatform staan. Daarin verschijnt de top 3 van de mensen die de meeste reacties op het forum hebben geplaatst in de afgelopen maand.

Zij krijgen zelfs een gouden, zilveren en bronzen medaille bij hun foto te zien. Zo’n badge en scoreboard-plek motiveert om meer betrokken te zijn bij de cursus en vaker een reactie te plaatsen.

Image

2. Bol.com Select

Bol.com heeft gamification geïntegreerd in zijn loyaliteitsprogramma genaamd “Select.” Met Select kunnen klanten een lidmaatschap afsluiten waarmee ze toegang krijgen tot exclusieve voordelen, zoals gratis verzending en speciale aanbiedingen.

Bol.com stimuleert het gebruik van Select door klanten punten te laten verdienen bij elke aankoop. Deze punten worden vervolgens weergegeven als een progress bar, waarbij klanten kunnen zien hoe dicht ze bij het behalen van een bepaald niveau of beloning zijn.

Bijvoorbeeld, bij het bereiken van een bepaald aantal aankopen of bestellingen krijgen klanten extra korting op geselecteerde producten of speciale vouchers.

Dit systeem motiveert klanten om vaker aankopen te doen om sneller naar het volgende beloningsniveau te gaan, wat zowel de klantloyaliteit als de omzet van Bol.com verhoogt.

Image

3. Tony’s Chocolonely “Choco Quiz”

Tony’s Chocolonely organiseerde de “Choco Quiz” als onderdeel van een campagne om bewustwording te creëren. In deze quiz werden klanten uitgedaagd om vragen te beantwoorden over chocolade, fair trade, en de missie van Tony’s Chocolonely.

De quiz had verschillende niveaus, en deelnemers die de quiz succesvol voltooiden, maakten kans op prijzen zoals gratis chocolade of korting op hun volgende bestelling.

Deze speelse aanpak met duidelijke beloningen motiveerde deelnemers om niet alleen deel te nemen aan de quiz, maar ook om meer te leren over het merk en zijn doelstellingen. Daarnaast leidde het tot extra verkopen doordat mensen hun gewonnen kortingscodes gebruikten in de webshop.

De “Choco Quiz” is een mooi voorbeeld van hoe gamification ingezet kan worden om zowel bewustwording als klantloyaliteit te bevorderen.

Image

Klaar om je marketing naar een hoger niveau te tillen?

Marketing is een spel dat voortdurend evolueert. De uitdaging is om steeds nieuwe manieren te vinden om je doelgroep te bereiken en te activeren.

Wil je weten hoe gamification jouw marketingstrategie kan versterken? Wij bouwen regelmatig interactieve quizzes voor opdrachtgevers, welke mooie leads opleveren.

Laten we samen brainstormen over de mogelijkheden. Plan een koffieafspraak met ons in, en wie weet verdien jij meteen je eerste badge in de Whello-scorecard☕️🎯

Wat vond je van dit artikel?

Terug naar blog overzicht
Image

Over Stijn Eckes

Website projectmanager

Stijn Eckes is designer bij Whello. Met zijn achtergrond in Communication & Multimedia Design maakt hij van abstracte ideeën heldere ontwerpen die werken. Hij denkt visueel, schakelt snel en creëert designs die logisch aanvoelen én opvallen.

Lees meer over Stijn

Mooie Merken
aan Het Woord

trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute
trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute

Hoe sterk is jouw
marketingstrategie?

Ontdek in 10 minuten je groeikansen. Whello’s Marketing Audit® vergelijkt je marketing op zes focuspunten.
Je ontvangt direct een persoonlijk rapport in je inbox.

Image